Review: Dead Space Remake – Gruwelijk goed gelukt

Motive Studios weet met hun remake van Dead Space een toch al erg goeie game nog beter te maken. Wat goed was hebben ze ongemoeid gelaten en waar er ruimte was voor verbetering hebben ze het aangepakt. Precies zoals het hoort als je een remake maakt.

Dead Space laat je van begin tot eind op het puntje van je stoel zitten. De USG Ishimura is een ontzettend sfeervolle, maar tegelijkertijd ook angstaanjagende plek en weet je met alle geluiden en Necromorphs regelmatig de stuipen op het lijf te jagen. Is dit de beste horror game ooit? Ik denk dat dat afhangt van aan wie je het vraagt, maar deze game zal wel altijd hoog in de lijstjes staan.

Horrorliefhebbers die het origineel nog nooit gespeeld hebben zijn het eigenlijk verplicht deze game aan te schaffen. En wie het origineel wel gespeeld heeft kan dankzij alle verbeteringen ook met veel plezier deze remake nog eens doorlopen.

+ Ontzettend sfeervol en creepy
    + Grafisch erg goed
    + Geluiden en muziek ijzersterk
    + In alle opzichten verbeterd ten opzichte van het origineel

- Gebrek aan variatie in vijanden, maar dan ben ik aan het zoeken naar dingen

In 2008 maakten we kennis met Dead Space, een fantastische sci-fi survival horror game. Het vervolg was zelfs nog beter, maar bij het derde deel sloegen ze de plank mis. Daarna bleef het stil. Nu, vijftien jaar later, mogen we aan de slag met de remake van Dead Space. Oh joy!

Dead Space speelt zich af in de verre toekomst. Je speelt als Isaac Clarke, een ingenieur die naar het mijnschip USG Ishimura wordt gestuurd om daar de nodige reparaties uit te voeren. Al het contact met het schip is verbroken en dus moet er wel iets kapot zijn. Isaac heeft echter ook een persoonlijke reden om deze missie aan te nemen. Zijn vriendin is aan boord van de Ishimura.

Eenmaal aangekomen lijkt er zo op het eerste oog weinig mis met de Ishimura, maar eenmaal aan boord blijkt het vol te zitten met gruwelijke ondode ruimtemonsters, de Necromorphs. Een strijd om te overleven en te ontsnappen begint.

Deze setting is echt geweldig voor dit type game. Je bent in de ruimte, op een ruimteschip dat vol zit met akelige monsters, je kunt geen kant op. Alleen daarvan al zou ik beginnen te rillen. De Ishimura is daarnaast ook een fantastische spelwereld. Krappe gangen, overal galmen geluiden vandaan, springen er vonken, knipperen lichten en zijn er andere gevaren zoals gewichtsloze ruimtes of vacuüms waar je niet kunt ademen. Dead Space was een briljante game!

Verbeterd

Het origineel was dus al ontzettend goed. Wanneer je dan claimt dat je een remake en niet een remaster van de game maakt, hoe zorg je dan dat je eindproduct beter wordt dan het origineel? Capcom liet met de remake van Resident Evil 2 een manier zien hoe je dat kunt doen. Je neemt de setting, de personages en het verhaal en de rest gooi je weg. Vervolgens maak je gewoon een compleet nieuwe game die het origineel volledig wegblaast. Die ruimte was er ook voor die game.

Motive Studios had de lastige taak om een game te verbeteren die vandaag de dag nog steeds erg goed. Hun remake is dan ook minder rigoureus dan wat Capcom destijds gedaan heeft, maar alsnog hebben ze genoeg weten te veranderen en verbeteren om hun game met droge ogen een remake te mogen noemen. De dingen die goed waren hebben ze intact gelaten en waar er ruimte was voor verbeteringen hebben ze aangepakt.

Nieuwe dingen

Zoals gezegd zijn veel dingen ongemoeid gelaten in de game, maar dat wil niet zeggen dat er geen veranderingen te vinden zijn. Eén van de meest opvallende dingen is dat Isaac ten opzichte van het origineel nu wel een stem heeft. Grote delen van het script zijn hiervoor herschreven en dat merk je. Gesprekken tussen Isaac en zijn collega’s zijn nu veel natuurlijker. In plaats van dat zijn collega’s hem maar wat rond commanderen en dom tegen hem aan lullen heeft Isaac nu zelf ook dingen te melden. Dat hij iets wil onderzoeken, of dat hij net wat gruwelijks heeft moeten aanschouwen. Het personage leeft veel meer. Een zeer welkome verbetering wat mij betreft.

Iets anders dat nieuw is, zijn sidequests. Die waren in het origineel niet aanwezig. Vaak gaat het om simpele dingen als ga naar ruimte X en onderzoek daar een audiolog of iets dergelijks, maar het is wel een toffe manier om nog iets meer achtergrond aan het verhaal mee te geven. Bovendien kun je ze vaak wel combineren met je hoofdmissie, dus hoef je ook niet overdreven veel extra moeite te doen om ze te voltooien.

Een laatste nieuwigheidje is dat sommige ruimtes op de schop gegaan zijn. Een andere indeling, of een andere puzzel om het geheel wat vloeiender te laten lopen. Wederom een welkome verbetering.

Ook de gameplay is hier en daar aangepakt. Zo voelt Isaac nog steeds lekker lomp in zijn ruimtepak, maar hij laat zich wel soepeler besturen. Het schieten voelde altijd al goed aan en dat is nog steeds het geval. Iets dat wel rigoureus is aangepakt zijn de zogenaamde Zero G ruimten en dan met name de manier waarop Isaac zich laat besturen. Waar je in het origineel alleen maar van punt A naar punt B kon zweven en je dus altijd op zoek was naar het landingspunt om je sprong te kunnen maken, daar heb je nu de volledige vrijheid. Dankzij je boosters kun je nu daadwerkelijk gewichtsloos rondvliegen. Heerlijk!

Voor de rest zijn het gameplay technisch vooral kleine verbeteringen waardoor de remake zich heerlijk soepel weg laat spelen. Precies zoals het hoort.

Beeld en geluid

Grafisch is Dead Space ontzettend goed. De USG Ishimura is een ware lust voor het oog. Je kunt het metaal van het immense ruimteschip haast voelen. Donkere gangen waar je met je zaklamp slechts delen tegelijk mee kan verlichten, lichtflitsen verderop, stoom die een soort nevel in het schip laat hangen, het ziet er allemaal heerlijk uit. De personages zelf en de lelijke gedrochten waar je mee moet vechten zien er trouwens ook erg goed uit. Het ruimtepak van Isaac zit vol met details, glimt aan alle kanten en de bloedspetters blijven ook daadwerkelijk zichtbaar op je pak zitten.

De Necromorphs zien er heerlijk gruwelijk uit en jagen je de stuipen op het lijf. Niet op de laatste plaats vanwege de geluidseffecten. Er is op de Ishimura altijd wel iets te horen. Elektriciteit die vonkt, iets dat door de ventilatieschachten heen klautert, apparatuur die staat te zoemen en dan ineens knalt er een Necromorph door een rooster in de muur heen om je aan te vallen. Het kan je menig hartverzakking opleveren.

Dead Space weet je aandacht goed vast te houden want ook de muziek is ontzettend beklemmend en laat je eigenlijk nooit ontspannen. Tel daar dus al die geluiden bij op en het feit dat er lang niet altijd iets tevoorschijn springt en je weet dat je dus van begin tot eind op het puntje van je stoel zit.