Stel je voor, het is kerst. Je zit opgesloten in een winkelcentrum. En het stikt er van de zombies. Dan kun je er maar één iemand op afsturen: Frank West. Dames en heren, het is tijd voor de review van Dead Rising 4!

Toen Dead Rising in 2006 uitkwam voor de Xbox 360 kreeg de game veel lof. Onterecht, want ik zag de game echt als miskoop. De gameplay, de moeilijkheidsgraad en dat horloge wat in je nek hijgde waren voor mij een hel. Na Dead Rising heb ik dan ook nooit meer interesse gehad in de serie.

Op Gamescom ging ik dan ook met tegenzin naar de persconferentie waar ik voor uit was genodigd. Maar toen ik de gameplay zag en de ontwikkelaars enthousiast begonnen te vertellen over de game, werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Trots en energiek vertelden de ontwikkelaars over irritatiepuntjes uit de vorige games en hoe ze daar van geleerd hadden. Daarnaast waren ze blij met de terugkeer van Frank West, de personage waar Dead Rising ooit mee begon. Frank werd na Dead Rising namelijk vervangen voor andere hoofdpersonen. Mijn impressie van de game na de persconferentie kun je trouwens hieronder terugzien!

De game begint bij onze journalist Frank en zijn collega Vicki. Naar aanleiding van een anonieme tip breken de twee in op een militaire basis. Daar komen ze achter een gruwelijk geheim. De regering blijkt namelijk te experimenteren met een virus. Dit test men op mensen uit waardoor ze vervolgens in zombies veranderen. Dan breekt de pleuris uit en komt onze Frank in een winkelcentrum terecht. Maar het is niet zomaar een winkelcentrum… Het winkelcentrum ligt namelijk in het stadje Willamette en is precies gebouwd op de plek waar het winkelcentrum uit de originele game stond. Het verhaal is, zoals je merkt, duidelijk een dertien in één dozijn verhaal.

Plezier

De kracht van deze game ligt echt in het maken van plezier. Het is echt fantastisch om door zombies heen te zagen, slaan, schoppen, maaien en rijden. Zo’n beetje alles wat om je heen ligt kun je oppakken en gebruiken. Zombie in elkaar slaan met een teddybeer? Pak op en meppen die hap! Of ga je liever een ‘mana shop’ in en pak je daar een toverstok?

Een ander sterk aspect binnen de game is het craft systeem. Hiermee bouw je als speler sterkere wapens om de zombies mee te lijf te gaan. Zo kun je een zwaard insmeren met koelvloeistof om een ijszwaard te maken. Hiermee bevries je zombies om ze vervolgens in grote getale doormidden te hakken. Pak je een moker, dan kun je deze gebruiken om de ‘blast from the past’ te maken. Hiermee sla je een vuurbal richting je tegenstanders. De leukste vond ik echter de Blambow. Een kruisboog met pijlen die exploderen in schitterend vuurwerk. Yeah!

Een andere nieuwe toevoeging is de Exosuit. Dit pak maakt Frank tijdelijk enorm sterk. Daarnaast kan Frank wapens oppakken die hij normaal onmogelijk kan optillen en hij kan nieuwe wapens maken. Ik heb hem zelf alleen op Gamescom gezien, maar het schijnt dat er een slush puppie automaat is voor je exosuit. Hiermee kun je tornado’s van slush puppies op de zombies en vijandige overlevenden afsturen.

Naast het craften en de verschillende manieren om zombies af te maken heb ik erg gelachen om de oneliners van Frank. Wanneer mensen vragen of hij de beroemde journalist Frank West is, antwoord Frank graag met: “Yeah, but some prefer to call me asshole or dickhead”. Heb je je je combometer aardig lopen, dan roept Frank soms dingen als: “No more mister nice Frank!” Ik heb gelachen! Is het een bloederige bende? Maak een selfie!

Level Up

Dead Rising 4 kent een simpel RPG systeem. Voor het kapotmaken van zombies of het voltooien van missies krijg je PP. Hiermee kun je levels omhoog gaan. Vervolgens kun je in verschillende classes investeren. Dit zijn Shooting, Survival, Fortitude en Brawling. Hiermee zorg je dat je extra leven krijgt, beter schiet, meer stamina hebt of extra ruimte voor wapens.

Het werkt simpel en doeltreffend, maar er is hier zeker een punt van kritiek. Het levellen gaat namelijk extreem snel. As we speak ben ik in Case 3 en ik ben dus al level 37. Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar het betekent wel dat je snel overpowered wordt aangezien elke skill slechts een punt kost.

Graphics

Dead Rising 4 ziet er grafisch prima uit. Het is niet de beste game die ik ooit heb gezien op de Xbox One, maar ook zeker niet de slechtste. Als je kijkt naar de gezichten van spelers en de hoeveelheid zombies, dan verdient Capcom zeker een applaus. Want man, man, man, wat kan de deze game in samenwerking met de Xbox veel zombies laten zien zeg. En  dat zonder dat ik last heb gehad van framedrops.

Daarnaast is de wereld vol gebouwd. Je ziet in het winkelcentrum en de omgeving dat het kerst is. Overal zie je versieringen zoals kerstbomen, kerstverlichting en sneeuwmannen. Gemixt met bloederige omgevingen en kerstmuziek die soms wat horror en humor door elkaar mixt brengt deze game enorm veel sfeer!

Samen slashen

De multiplayer in Dead Rising zie ik persoonlijk als een aanfluiting. Je gaat met een mannetje die je kunt kiezen de missie in en dan moet je hier eigenlijk alleen maar kleine zijmissies  uitvoeren. Het is jammer dat men hier geen volledig verhaal in heeft gestopt, want naast de missie wordt er een leaderboard bijgehouden die telt hoeveel zombies jij en je partners hebben vermoord. Ga je dood, dan verlies je punten. Ik maakte de fout om met collega redacteur Niels de game in te stappen. Laatstgenoemde vond namelijk al gauw een scootmobiel die laserstralen schoot en hij besloot mij alleen te laten in een horde zombies. Met als gevolg dat ik 9 (!) keer achter elkaar dood ging omdat ik niet door die horde heen kwam. Meneer van der G. was inmiddels al ergens in Tokio aan het racen en werd uiteindelijk 1e met 20.000 punten tegenover -7000. Thanks Nelis.

Bugs

Het is tegenwoordig helaas bij elke grote game het gesprek van de dag. Ook in Dead Rising 4. Bugs! Dead Rising 4 heeft er ook een aantal. Zo kwam ik meerdere keren vast te zitten bij het oprapen van voorwerpen. Ook moest ik meerdere malen drukken om iets op te rapen. Daarnaast reed ik op een gegeven moment met een auto door een bus heen. Nog vreemder werd het toen ik tegen de motorkap van de bus aanbotste die blijkbaar wel massief was. Het zijn gelukkig geen bugs die je hele game-ervaring overhoop gooien, maar een update lijkt me wel op zijn plaats.

Dead Rising 4 is een sfeervolle game geworden, waar de focus ligt op het plezier hebben. De  hoeveelheid zombies die op je scherm worden weergegeven zijn fantastisch. En het is knap dat de game geen framedrops kent. Het jammer dat de multiplayer niet iets toevoegt aan de game. De game is tevens ook wat buggy. Mocht jij echter van zombies en humor houden en je stijlvol klaar willen maken voor kerst, dan speelt deze game  lekker weg! Say cheese! *CLICK*

Dead Rising 4
80 %
review-dead-rising-4Pluspunten: <br> + Sfeervol<br> + Humor<br> + Speelt lekker weg<br> <br> Minpunten: <br> - Multiplayer valt tegen<br> - Bugs <br>