Review: Coffee Talk 2 – Hibiscus and Butterfly

Ik kan Coffee Talk 2 van harte aanbevelen aan iedereen die van koffie en verhalen houdt. Het is een spel dat je laat lachen en nadenken. Het laat je genieten van de heerlijke geur en smaak van koffie. Met een doorlooptijd van 4-5 uur is het wat mij betreft net aan de korte kant. Maar doordat er meerdere eindes zijn had het ook niet veel langer moeten duren. Coffee talk 2 is een ideaal spel om even tussendoor te spelen. Een gemiddelde dag kost je ongeveer 20 minuten. "Koffie moet heet als de hel zijn, zwart als de duivel, zuiver als een engel en zoet als de liefde." Dat is precies wat Coffee Talk 2 is.

+ Setting en muziek
    + Leuke verhaaltjes
    + Variatie in karakters

+/- Soms iets te veel tekst
    +/- Had iets langer gemogen

- Geen

Een game over koffie, koekjes en een goed verhaal. De redactie van XBNL heeft community member Theo gevraagd om verslag uit te brengen. Je leest zijn review van Coffee Talk 2: Hibiscus and Butterfly hier:

Ik ben een groot fan van koffie. Ik drink het elke dag, soms wel drie of vier keer. Ik hou van de geur, de smaak en het gevoel dat het me geeft. Mijn voorkeur gaat vaak uit naar een Colombiaanse Lungo of een Mexicaans Grande (ja, ik heb een Dolce Gusto thuis staan). Daarom had ik ook wel zin in Coffee Talk 2: Hibiscus and Butterfly. Dit een vervolg op het populaire Coffee Talk uit 2020 van Toge Productions. Dit is een spel waarin je een barista bent die allerlei soorten koffie voor verschillende klanten maakt. Maar het is meer dan alleen een veredelde koffiesimulator. Het is ook een verhalenverteller die je meeneemt in de levens van de wezens die je ontmoet. Is deel 2 net zo sterk als een Ristretto of een slappe bak filter koffie? Lees gauw verder.

Koffie en verhalen

Coffee Talk 2 heeft veel verschillende personages, elk met hun eigen naam en verhaal. Sommigen zijn mensen, anderen zijn wezens uit de fantasiewereld, zoals elfen, vampieren en weerwolven. Ze komen ’s avonds allemaal naar je brasserie om te praten over hun problemen, dromen en verlangens. Jij luistert naar ze en probeert ze te helpen met je koffie en je advies. Daarnaast laten ze nog weleens wat liggen of wordt je gevraagd om iets af te geven. Of je dit wel of niet doet en aan wie, is helemaal aan jou. De keuzes die je maakt hebben invloed op het verloop van de gesprekken en de relaties tussen de personages.

Een van de leukste aspecten van het spel is het maken van de koffie zelf. Je hebt keuze uit verschillende ingrediënten, zoals melk, honing, chocolade en specerijen. En in deze versie de blue beans en hibiscus thee. Je kunt ze combineren om allerlei soorten koffie, thee en melk te maken, van espresso tot cappuccino tot latte. Maar ook de speciale soorten, zoals Pink Spice, Flowerbed en Berry-Blue Hibiscus Pie.

Als speler moet je ook rekening houden met de smaakvoorkeuren van je klanten en ook de volgorde van het toevoegen van de ingrediënten. Sommigen klanten houden van zoet, anderen van bitter, sommigen van sterk, anderen van mild. Houd daarom een kladblokje bij de hand, zodat je weet wie welke voorkeur heeft. Als je de basis weet van een personage wordt de rest ook een stuk makkelijker. Aan de hand van de hints die je verder krijgt, maak je de keuzes.

Veel lezen, maar de verhalen zijn het waard

Het is soms wat veel leeswerk, maar Coffee Talk 2 heeft een boeiende verhaallijn die zich afspeelt in een alternatieve versie van Seattle. Je leert meer over de geschiedenis en cultuur van deze stad en de mensen die er wonen. Je ontdekt ook geheimen en mysteries die verborgen zijn. Zo is er een agent die vandalisme onderzoekt, een elf die gamedesigner is en een wurgcontract aangeboden heeft gekregen, een vampier die geen zin meer heeft in zijn werk en aliens  die op zoek zijn naar iemand om voor een date. En wat is het toch met die kat?

Ik vind de losse verhaallijnen precies ver genoeg uitgediept, passende bij wat je als barrista mag verwachten. Hier worden niet de wereldproblemen helemaal uitgediept, maar krijg je net dat gene te horen wat je klant wil loslaten.

Uiteindelijk komen meerdere verhaallijnen bij elkaar (of niet en dan is dat jou schuld). Het spel heeft dan ook verschillende eindes, afhankelijk van je acties en beslissingen. Je moet het spel meerdere keren spelen om alle mogelijke uitkomsten te zien.

Telefoon apps en sfeer

Naast de verhalen die worden verteld, moet je ook je telefoon in de gaten houden. De app Tomodachi is in deze alternatieve setting blijkbaar een ding. Hier zie je ook hoe je vriendschappen met de bezoekers vorderen. De app geeft je tevens een beetje houvast voor als je even vergeten was wat het achtergrondverhaal van je klant was. Daarnaast geven de story-secties nog wat meer invulling op het verhaal. In de telefoon zitten tevens de Brewmaster met recepten die je hebt ontdekt en de afspeellijst van de muziek, zeg maar je spotify.

Over de muziek gesproken, die is spot-on. Het is echt een heerlijk achtergrondmuziek die volledig past bij de sfeer van een Brasserie. In combinatie met de mooie pixel-art stijl wordt je helemaal ondergedompeld in de wereld van Coffee Talk.

Coffee Talk 2 heeft ook een aantal achievements die je kunt ontgrendelen door bepaalde taken te voltooien of bepaalde koffies te maken. Sommige zijn makkelijk te halen, andere zijn wat moeilijker of vereisen creativiteit. Het is een leuke manier om jezelf uit te dagen en meer plezier te hebben met het spel. Je hebt minstens 3 playthroughs nodig om alle achievements te halen. Gelukkig hebben ze daar een fast forward knop voor uitgevonden, al loont het de moeite om niet alles door te skippen, de dialogen zijn immers net even anders.

Voor als het 3 keer doorspelen nog niet genoeg is, heeft de ontwikkelaar naast het verhaal een extra mode in het spel gebouwd. Hierin kun je eindeloos lang koffiezetter voor verschillende klanten. Lekker experimenteren en genieten van de koffie.

Ik kan Coffee Talk 2 van harte aanbevelen aan iedereen die van koffie en verhalen houdt. Het is een spel dat je laat lachen en nadenken. Het laat je genieten van de heerlijke geur en smaak van koffie.
    Met een doorlooptijd van 4-5 uur is het wat mij betreft net aan de korte kant. Maar doordat er meerdere eindes zijn had het ook niet veel langer moeten duren. Coffee talk 2 is een ideaal spel om even tussendoor te spelen. Een gemiddelde dag kost je ongeveer 20 minuten. “Koffie moet heet als de hel zijn, zwart als de duivel, zuiver als een engel en zoet als de liefde.” Dat is precies wat Coffee Talk 2 is.