Review: Chrono Cross

+ Geweldig battlesysteem als je hem door hebt
    + Sterk verhaal, wel soms moeilijk te volgen
    + Toevoeging van radical dreamers

- Technische mankementen

Op verzoek van de XBNL-redactie is community member DM4S met Chrono Cross aan de slag gegaan. In deze review lees je zijn indrukken.

De mensen die al wat jaartjes mee gaan, zullen zich vast chrono Cross nog wel herinneren. Deze game was het vervolg op één van de beste JRPG’s ooit gemaakt. Destijds lagen de verwachtingen dan ook erg hoog voor deze game. De verwachtingen lagen zo hoog dat het voor velen niet aan die verwachting kon voldoen. En toch wordt Chrono Cross als één van de beste JRPG’s ooit gemaakt gezien. Met een ijzersterk verhaal en een unieke gameplay kon het zich binnen het genre tussen de elite voegen. Nu komt Square Enix met een remaster van deze game. De vraag is natuurlijk: kan de game zich in deze huidige tijd nog staande houden? Let’s find out!

The story retold

Chrono cross heeft een sterk verhaal dat gepaard gaat met reizen naar een parallelle wereld en hoe deze met de andere wereld verbonden is. Ook gaat Chrono Cross over het kwaad dat bestreden moet worden. Twee mooie concepten, maar hoe pakt dat uit? Ik heb er mixed feelings over. Het verhaal is ontzettend ingewikkeld om te volgen. Uiteindelijk komt het wel bij elkaar, maar het kostte mij veel moeite om mijn aandacht erbij te houden. Hierover zo meteen meer.

Chrono Cross heeft welgeteld 46 karakters om aan je team toe te voegen. Allemaal karakters met hun eigen verdieping door het verhaal heen. Je zult de game meerdere keren moeten spelen om alle karakters vrij te kunnen spelen. Er is namelijk veel vrije keuze in wie je mee wilt nemen en wie niet. Soms kies je het ene karakter en vervalt de optie tot de andere.

Variatie in de party

Door de grote diversiteit in karakters zijn er tientallen party samenstellingen te maken. Dit kan grote voordelen hebben bij boss battles. Lukt het niet met je huidige party? Dan kan je het altijd proberen met een andere samenstelling. Alle karakters beschikken namelijk over unieke skills en een field element. Deze field elements in combinatie met stamina points zijn de basis van het unieke battle systeem.

Ieder karakter heeft aan het begin van een battle zeven stamina points. Deze kan je inzetten voor normale attacks die bestaan uit light (1.0), normal (2.0) of hard attack (3.0) of een elemental (spells) Door middel van het gebruik van de normale aanvallen, bouw je kracht op waarmee je dan een spell kan casten. Deze hebben allemaal een bepaalde hoeveelheid kracht nodig om gebruikt te mogen worden. De unieke field element die elk karakter heeft bestaan uit 6 verschillende kleuren (rood, geel, blauw, groen, wit en zwart) die allemaal een tegenpool hebben. Zo heb je een rood field element dat als tegenpool een blauw field element heeft.

Diepgaand battle systeem

Het gebruik van elementen wordt versterkt door het overkoepelende field effect in een battle. Door het gebruik van een spell vul je een meter van het field effect bestaande uit drie ringen. Als je vervolgens een aanval gebruikt van dezelfde kleur krijgt deze een power boost gepaard aan hoeveel ringen er met dezelfde kleur zijn gevuld.

Het eenmalig mogen gebruiken van spells in een battle zorgt ervoor dat je tactisch moet plannen. Het battle systeem kan imponerend over komen, maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt geeft het een leuke diepgang. Het level systeem is niet zoals bij menig JRPG. Je gaat een level/Rang omhoog na bepaalde story events i.p.v. experience per battle. Hierdoor voorkomt de game dat je door middel van grinden jezelf overpowered en behoud het de spanning en strategische aspecten van de boss battles.

Remastered

Met verbeterde HD-modellen, vernieuwde illustraties gemaakt door de originele illustrator en een verbeterde muziek kwaliteit zou je verwachten dat je best een goede remaster zou krijgen. Helaas valt dit vies tegen. Ondanks dat de geremasterde karakter modellen er best goed uitzien in HD, zijn de pre-rendered achtergronden dat dan weer niet. Sommige achtergronden verliezen details of krijgen blurry plekken. Gelukkig kan je schakelen tussen de oude en nieuwe graphics. Ik verkoos persoonlijk daarom de classic stijl boven de nieuwe. Maar dit is nog niet eens het grootste probleem met deze remaster.

De performance in Chrono Cross is zeer matig. Ik speel met regelmaat oude Playstation 1 klassiekers via emulators. Ondanks dat emuleren redelijk wat kan vragen van je systeem heb ik hier nog nooit problemen ervaren (op een systeem van 5 jaar oud). Maar op de huidige generatie consoles draait deze game echter met vlagen als trage stront. Tijdens battles komt met regelmaat voor dat de game ineens op een schamele 15 fps draait. Hierdoor voelt de game weer echt aan als een easy moneygrab. Er zijn daarnaast nog wat toevoegingen zoals fast forward, slow time en de optie om battles te negeren die je kan verwachten van een remaster.

First time

Ondanks de mankementen is de game nog steeds de moeite waard om te spelen. Het is namelijk ook de eerste keer dat de game officieel in Europa is uitgebracht. Buiten Chrono Cross is ook de Visual noval The Radical Dreamers voor het eerst vertaald en buiten Japan uitgebracht. Tijdens deze game wordt een verhaal verteld waarbij je keuzes krijgt via tekst. Dit verhaal wordt met minimale illustraties aangevuld. Als je de game uitspeelt speel je New Game+ vrij en kan je nog eens gaan voor de één van de andere zes eindes.

Is de game de moeite waard? Ik vind van wel. Ondanks de technische mankementen staat de game ook 20 jaar na dato nog steeds als een huis. Het verhaal is sterk, ondanks dat het moeilijk te volgen is en door de hoeveelheid characters al snel overweldigend aan kan voelen. De gameplay heeft de tand des tijds goed doorstaan en is over-all is de game nog steeds een verademing in het JRPG-genre. Het unieke battle systeem heeft een stevige leercurve, maar geeft daarentegen wel een mooie diepgang. Het toevoegen van The Radical Dreamers met een officiële Engels vertaling is een leuke aanwinst voor de fans van Chrono Cross.