Review: Chivalry 2 – vechten tot je erbij neervalt, van het lachen

Review: Chivalry 2

Spelers van het eerste deel wisten het al: Chivalry staat gelijk aan plezier. Sinds de Open Beta kan ik de game niet meer loslaten. Het is een spel dat je makkelijk oppakt maar dat je maar moeilijk meester wordt. In elke confrontatie en elke pot leer je weer wat. Onze Niels schreef meer dan zes jaar geleden een stuk waarom je het origineel vooral eens moet proberen. Al zijn argumenten zijn toepasbaar op het tweede deel. De prijs van de game is ten opzichte van toen misschien verdubbeld. Maar voor € 40,- euro denk ik dat je zult zien dat dat de funfactor en de productiewaarden dat ook hebben gedaan.

Als een ontwikkelaar me laat lachen om mijn eigen fouten en ik spelers vooral wil complimenteren als ze m’n kop van m’n gepantserde romp weten te scheiden, dan hebben ze in mijn ogen veel goeds gedaan. Er zijn nog zoveel principes en spelmechanieken die ik niet aangehaald heb in mijn schrijven, maar die wel bijdragen aan het spelplezier. Dat alleen al maakt dat ik onder de indruk ben van het werk dat door Torn Banner is verzet. Anderzijds hebben ze ook nog wel wat te doen!

Weet dat er behoorlijk belangrijke functionaliteiten ontbreken, die gelukkig wel terugkomen op de shortlist van de Canadese studio. In Chivalry 2 volgen maffe momenten en brute acties elkaar in rap tempo op. Het is een mix waar ik erg goed op ga, ik hoop jij ook?

+ Op en top fun, multiplayer van de bovenste plank
    + Uitgediept gevechtssysteem
    + Audiovisuele hints en helpen je verbeteren, gevechten goed leesbaar
    + Fantastische / realistische geluidseffecten
    + Er is veel liefde in de maps gestopt
    + Grafisch in orde, vloeiende beelden, zelfs met 64 man
    + Fijne humor
    + Werkt zowel in 3rd als 1st person
    + Chivalry 2 zit vol slimme ontwerpkeuzes

- Standaard functionaliteit ontbreekt bij release, zie roadmap (uitroepteken)
    - Audiovisuele glitches

Vertaald naar het Nederlands houdt Chivalry zoveel in als ‘ridderlijke gedragscode’, ofwel ridderlijkheid. Als Chivalry 2 een beetje historisch accuraat is, dan staat ridderlijkheid vooral voor lol trappen.

Een pot Chivalry is eindeloos veel plezier maken. Ik snap dan ook wel waarom kastelen vroeger zo veel van eigenaar zijn gewisseld. Ik heb van alles zien gebeuren, uit niets is gebleken dat ook maar iemand iets heeft meegekregen van een ridderlijke sociale code. Te midden van de chaos op het slagveld en met tranen in m’n ogen besefte ik me wat Chivalry 2 is: een mix van Monthy Python and the Holy Grail en Battlefield.

Volgens ontwikkelaar Torn Banner Studios is Chivalry 2 een multiplayer first person slasher, geïnspireerd door epische veldslagen die we uit films kennen. Dat is een hoop informatie in één zin. Bovendien kun je de game ook spelen uit een third person perspectief, dus helemaal volledig is Torn Banner dan ook weer niet. Multiplayer is een feit: een potje speel je met maximaal 64 spelers, afhankelijk van het speltype dat je hebt gekozen. Een campagne of andere noemenswaardige offline modus zit er eigenlijk niet in. Dan ga ik voorbij aan de bots, maar daarover later meer. De game bevat drie spelmodi: deathmatch, team deathmatch en team objective. Alle drie leuk om te spelen. De laatstgenoemde licht ik graag uit, omdat hier het meeste over te vertellen valt.

De epische veldslagen die je van Discovery of Lord of the Rings kent

De setting is een bos, een middeleeuws dorp of een burcht… of eigenlijk bedoel ik dat je ze in een gemiddelde veldslag alle drie doorkruist. In team objective is het speelveld namelijk opgebouwd uit meerdere aaneengesloten decors. Denk aan de operations modus uit de Battlefield serie. Voor de aanvallende partij is het duidelijk welke doelen behaald moeten worden. De verdedigende partij doet er ondertussen alles aan hen een halt probeert toe te roepen. In elke fase van de strijd kan het offensief sneuvelen. Op zijn minst verliest de aanvallende partij tijd, waarbij het behalen van volgende doelen moeilijker wordt gemaakt.

Om een scenario voor je te schetsen: het offensief bestormt een kasteel, probeert vervolgens een gevangene te bevrijden en baant zich vervolgens weer een weg naar buiten. De gevangene is in dit geval iemand van naam, een graaf, gelieerd aan de Ridders van Agatha. Het kasteel waarin de krijgsgevangen en gemartelde graaf is opgesloten, is eigendom van de orde van Mason. Het maakt allemaal onderdeel uit van een groter conflict. Blauw tegen rood. Agatha tegen Mason. Torn Banner geeft de speler de belangrijkste achtergrondinformatie mee om het conflict mee te voeden. Zo weet je de kopstukken van de tegenoverstaande partij altijd bij naam te noemen in een volzin vol vuiligheid.

Hakken en zagen

Het is verstandig de tutorial te doorlopen voordat je je online in de strijd mengt. Het is mijn inschatting dat je eerder ook niet klaar voor de chaos die je op het slagveld te wachten staat bent. In de tutorial wordt ingegaan op de basics van een hand-tot-hand gevecht. De aanvallende en verdedigende acties die je kunt uitvoeren zijn op een intuïtieve manier naar de controller vertaald. Toch kan het lastig zijn om alles in één keer in je op te nemen. Simpelweg omdat je best veel mogelijkheden hebt. Om een voorbeeld te noemen: je kunt uithalen met een druk op de knop, maar door tegelijkertijd het bovenlijf van je ridder mee te laten draaien raak je méér. Je kunt je aanval er mee versnellen en verlengen. De individuele handelingen zijn goed te begrijpen, maar wil je alles in praktijk brengen in je volgende dance macabre, dan is oefening vereist. Je kunt daarom wel spreken van een leercurve.

Wat ik in de tutorial mis is een focus op het jezelf positioneren in een gevecht. Een stukje bewustwording van je omgeving en je medestanders. Je hoeft niet je best te doen om niet een van de tegenstanders maar een medestander te onthoofden. Friendly fire is onderdeel van het spelletje in Chivalry 2. Sterker: in situaties waarin je het moet opnemen tegen meerdere spelers kun je je zo positioneren dat je het hen moeilijk maakt om jou tegelijkertijd te raken. Flink om je heen slaan levert in zo’n situatie risico’s op. Het is verfrissend om op zo’n manier na te moeten denken over de aanvallen die je gebruikt. Serverproblemen, slechte netcode en lag kunnen met een gevechtssysteem als dit meer dan alleen roet in eten gooien. Timing is o zo belangrijk. Gelukkig heb ik nergens last van gehad.

Het is dan ook fantastisch om jezelf en de tegenstander te zien worstelen in zulke situaties. Zeker in het begin. Door in en uit een deurpost te stappen heb ik drie man bezig gehouden, terwijl ze zichtbaar niet goed wisten wat ze met me aan moesten op dat moment. Een stukje bewustwording van je omgeving zit hem verder in de chaos die ik eerder al aanhaalde. Ridders kunnen uit de lucht komen zetten als het een beetje tegen zit. In Chivalry 2 zijn catapults goed voor meer dan alleen het wegslingeren van dood gewicht! Verder wordt eigenlijk van alles aangegrepen om naar je hoofd te gooien. Biervaten gaan over en weer. Ik heb vis en brandend gevogelte zien vliegen… de omgevingen zitten vol details, waarvan je de meeste in een of andere vorm wel als wapen kunt gebruiken.

En ben je nou heel opportunistisch ingesteld, dan kun je ook je wapen een enorme slinger geven met de kans dat je een onoplettende snotaap verrast. Dan merk je dat je secundaire wapen in de meeste gevallen ook goed bruikbaar is. Sterker: je kunt er de hele dynamiek in een duel mee veranderen. Door plots snelle aanvallen te plaatsen, waar je eerder nog met een lang en log wapen probeerde te prikken kun je je tegenstander overrompelen.

Zelden heb ik zoveel plezier gehad van een pot multiplayer. Het is een game waarbij ik niet kan stoppen met lachen, of ik nou win of verlies. Het hand-tot-hand gevechten zijn zinderend en je actief voelen impactvol aan. Het is enorm bevredigend om jezelf met een flintertje leven resterend toch staande te houden. Als je het spelletje in de vingers hebt dan stelt het je in staat om serieus huis te houden. Dat doe je als een van de 12 subklassen in de game, met elk een eigen specialisme. Of je nou van boogschieten houdt, of je juist midden in de actie wil mengen, voor elk is er wel wat wils. Bovendien kun je ook nog wapens vrijspelen die misschien nog wel beter passen bij jouw speelstijl, of jou juist uitdagen om op een andere manier te spelen.

Uiterlijk vertoon

Ook het uiterlijk van je ridder kun je naar smaak aanpassen. De diversiteit aan uitrustingsstukken maakt dat het zeker in het begin wel wat moeilijk kan zijn om de verschillende klassen in de game te onderscheiden. De meeste personalisatiemogelijkheden moet je vrijspelen door er hoeveelheden van het in-game betaalmiddel tegenaan te gooien. Je kunt ook jouw zuurverdiende centen omzetten naar zo’n betaalmiddel.

Personalisatie van de ridders is ook mogelijk door hun stemmen aan te passen. Het aanbod is niet heel groot, maar de stemmen zijn echt hilarisch. Het is een hele leuke manier om je te uiten. Zo heb je de bange schildknaap en een stoere veteraan. Positief is dat er ook een vrouwelijke stem in zit. Je kunt je ridder dan ook mannelijke of vrouwelijke kenmerken meegeven. Om er wat leuks van te maken, dat is best moeilijk, maar dat terzijde. Mocht je voorkeur hebben voor een Afro-Europese ridder, dan laat de selectie aan bijvoorbeeld haarstijlen te wensen over. Ik denk dat dit voor meer etniciteiten wel opgaat.

Audiovisueel

Chivalry 2 is ontwikkeld in Unreal Engine 4 en het mag gezegd worden, Torn Banner heeft goed gebruik gemaakt hun licentie. De game ziet er prachtig uit. Neem de manier waarop stukken bepantsering licht reflecteren. Ondanks die pracht is het conflict altijd goed te volgen. Om een voorbeeld te noemen: in het halfduister kun je toch goed opmaken of je met een mede- of een tegenstander te maken hebt. Particle effects zoals een vonk dat van een zwaard afspringt zijn ook op een smaakvolle manier gedaan.

En heel belangrijk, het animatiewerk is op orde. Acties van spelers zijn daarmee goed leesbaar. Ik ben wel wat grafische glitches en foutjes tegengekomen… waarbij ik door de humor waarmee de game is overgoten soms toch ga twijfelen of het zo niet bedoeld is. Ik noem vleugels van een vogel die niet op en neer, maar heen en weer bewegen. Of neem de uitpuilende ogen van de instructeur uit de tutorial.

Hierbij bleef de framerate in mijn beleving constant, ook met 63 anderen. In dit geval heb ik de game op de Series X gespeeld. Chivalry 2 is Series S|X geoptimaliseerd. Sowieso heeft de ontwikkelaar veel tijd in optimalisatie gestoken, juist ook omdat er een Xbox One-versie beschikbaar is. Helaas kan ik je niet vertellen hoe de game presteert op de One (X). Volgens opgave wordt op die systemen 30 frames per seconde gehaald, veel informatie heb ik hier niet over kunnen vinden. De Series X versie wordt gepresenteerd in native 4K bij 60 fps. Tijdens de beta is de framerate op de Series S 30 fps geweest. Dit vanwege een bug die is aangetroffen. Maak je geen zorgen, op de Series S kun je rekenen op een output van 1440p bij 60 frames.

Waar ik erg over te spreken ben is de feedback die je ontvangt tijdens een gevecht. Je wordt zowel door middel van realistische geluidseffecten geïnformeerd over het succes van je acties, als hele leesbare en informatieve icoontjes en teksten. Dat gaat je zeker helpen om het systeem onder de knie te krijgen. Van achteren ben ik nog wel eens verrast door een tegenstander. Zeker niet op een liefdevolle manier. Ik weiger het overigens rugridders te noemen. Door hun voetstappen wat duidelijker naar voren te laten komen zou ik wel zijn geholpen. Dat is altijd nog beter dan het ontbreken van audio, zoals in de tussenfilmpjes bij mij wel het geval was.

Aandachtspunten

Het succes van Chivalry 2 is in mijn ogen sterk afhankelijk van een gezonde playerbase en goede ondersteuning. Op dat laatste kom ik dadelijk terug. Om het eerste punt positief te beïnvloeden heeft Torn Banner de crossplay geïmplementeerd. Ik heb daar nu nog gemengde gevoelens bij. Ten eerste lijkt crossplay niet optioneel te zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn als er geen vermoeden is van onbalans tussen de verschillende systemen (last-gen, current-gen en pc). Afgaande op mijn ervaringen met de game ligt er een behoorlijke focus op beweeglijkheid. Denk aan je voetenwerk, maar ook het meedraaien van je torso, waar ik het eerder over had. Bekijk het volgende filmpje maar eens en beweer mij dat je geen verschil gaat zien tussen console gamers en pc gamers. Aim-assist lijkt console gamers hierin wel te helpen.

Ik haal het aan als aandachtspunt, een minpunt vind ik het niet. Uiteindelijk denk ik dat je er weinig van merkt en dat vaardigheid van de speler vele malen belangrijker is, wil je als beste naar boven komen in een duel. Verder kun je opmerken dat het bijzonder lastig is een groep van 32 spelers te coördineren. Dat is misschien ook een utopie. Wel zou ik willen zien dat als je deelneemt als groep vrienden je wat meer mogelijkheden hebt. Ook dan ben je beperkt tot party-chat of de genoemde emotes. Echte indicatoren om een object, speler of een zone te markeren bijvoorbeeld, of een systeem om orders uit te delen, dat zit er niet in.

Dan terugkomend op de bots. Je kunt offline potjes starten tegen computergestuurde tegenstanders. Maar vergeet dat lekker; spendeer je tijd liever online. De bots zijn werkelijk te dom om te poepen. Ik heb helaas geen menuoptie gevonden om het niveau van de bots te beïnvloeden. Veel weerstand bieden ze niet. Bovendien kan het lastig zijn om met name als aanvallende partij je doelen te behalen met deze bots. Tenminste, buiten het werk wat je zelf verzet.

Een laatste aandachtspunt is het niet opnieuw kunnen toewijzen van functies aan knoppen op je controller. Nou ben ik zelf best tevreden met de standaard layout. Gezien voor bepaalde functies ook wel knoppencombinaties worden gebruikt, kan ik me goed voorstellen dat je de wens hebt daarin wat te willen. De Xbox Accessoires app biedt in dit geval mogelijk uitkomst?

Wat er in het vat zit

In Chivalry 2 zijn momenteel vijf scenario’s speelbaar onder de noemer team objective. In de deathmatch kunnen drie arena’s worden voorgeschoteld. Dat is net genoeg om je een maand of wat mee te vermaken. Gelukkig geeft Torn Banner op hun Trello pagina met wensen en bekende bugs wel aan dat er aan nieuwe content wordt gewerkt. Waar ik me eerder zorgen om maak is dat bij release een server browser ontbreekt. Je kunt enkel deelnemen aan een pot via matchmaking. Mixed matchmaking, bovendien. Heb je niks hebben met deathmatch? Voorlopig niks aan te doen. Ook de server browser is een item dat op de shortlist staat.

Er is meer dat momenteel ontbreekt. Wil je samen spelen met vrienden met een ander platform? Helaas, het opzetten van een party is momenteel alleen mogelijk met spelers met een Xbox. Komt er ook aan. Raytracing is ons ook toegezegd. En wat dacht je van die 1 tegen 1 modus waarin je kunt duelleren? Iets waar pc-gamers wel al over beschikken? Komt er aan? Kijk eens rustig naar de ballonnetjes op de Trello pagina van Chivalry 2. Afgaande op wat ik de ontwikkelaar inmiddels heb zien doen, denk ik dat ze de juiste keuzes zullen maken rond nieuwe functionaliteit, bugs of eventuele balansproblemen. En zie ik dat nou goed? Paarden maken hun opwachting? Wat is dit… Mount and Blade? Betekent dat je straks nog meer paardenpoep kunt vinden dan nu al het geval is (om mee te gooien)?

Het bleek bijzonder lastig een goed screenshot te schieten tijdens een gevecht. Sorry!

Clenn
    Clenn
    Een man met simpele behoeften. Eten, gamen en gezelligheid. Eet niet tijdens het gamen. Goed voor de lijn? Gezond is anders. Een ongeduldig en nerveus type; puzzels en sluipwerk zijn niet aan hem besteed. Liefhebbende man en vader. Gamen doet hij het liefste samen met jou op de bank.