Review: Cards of the Dead – simpel bordspelletje voor tussendoor

Review: Cards of the Dead

Het is als tussendoortje niet de slechtste game die ik ooit gespeeld heb, maar Cards of the Dead raakt redelijk de ondergrens van wat een game moet leveren. Ik hou van indies, maar ik haal absoluut geen voldoening uit het spelen van deze game. Er zitten geen gamebreaking bugs of zoiets in de game, maar het is te beperkt. Misschien is zielloos wel een toepasselijke omschrijving gezien het onderwerp van de game…

+ Als ik dan toch iets positiefs moet neerzetten: de eenvoudige gameplay. Zelfs een vijfjarige heeft dit spel zo onder de knie
    + Er zitten geen glitches en bugs in de game (tot zover in ieder geval)

+/- Beperkte variatie in vijanden. Je bent al snel door alle soorten zombies heen, en deze worden daarna alleen maar op herhaling gezet.

- De gameplay, of beter gezegd het gebrek daaraan. Je draait wat kaartjes om en dat is het wel. Je verzamelt voorraden, maar waarom...het levert niets op
    - Volledig gebaseerd op stom geluk. Mijns inziens kan daar geen spel op gebaseerd worden

Een bordspelletje in de vorm van een game? Hold Eddie’s beer. Onze eindbaas van de XBNL-Discord is hier wel voor te porren en dus klom hij namens XBNL in de pen. Of hij hier op de eindstreep zelf ook zo blij mee was dat valt te betwijfelen. Je leest het in zijn review van Cards of the Dead.

De publisher Jandusoft is bij de liefhebbers van indiegames een goede bekende. Vaak relatief simpel opgezette games, met behoorlijk wat replay-waarde. Nu hebben ze zich aan een kaart-verzamelspel met wat item-management/survival invloeden gewaagd. Of dat het allemaal werkt? Let’s see.

Zodra je de game begint, merk je dat je iets mist. Namelijk een tutorial. Het allereerste spelletje klooi je dus wat aan en leer je vanzelf wat nu eigenlijk het idee dan wel de bedoeling van de game is. Loop je met het ontbreken van een tutorial veel mis? Nee, zeker niet. De gameplay is kinderlijk eenvoudig. Het enige waar je eventjes mee stoeit, is het gebruik van je rugzak.

Een tweede ding schiet op dat moment meteen ook in je hoofd: ik ga deze game echt geen uren achter elkaar spelen. Grafisch is het allemaal geen hoogstandje en qua gameplay merk je al snel dat deze eigenlijk compleet op stom geluk is gebaseerd. Leuk voor eventjes, frustrerend bij langere periode.

Zombie-apocalypse

Er is geen verhaal, maar blijkbaar zit je midden in een zombie-apocalypse. Ook jijzelf bent geïnfecteerd, maar door middel van Antidote-injecties kun je menselijk blijven. Je menselijkheid wordt met elke beurt minder en minder (je begint met 10 en de teller loopt terug naar 0). Bereik je 0, dan verander je in een zombie. Vanaf dat moment loop je elke beurt wat schade op totdat je Health ook op is.

Je kunt je zombiestatus weer tegengaan door het Antidote dat je vindt, te gebruiken. Hoe vind je Antidotes (en andere items)? Nou simpel, door de kaarten op het speelveld om te draaien.

Elk level bestaat uit een aantal omgekeerde kaarten op het speelveld. Het doel is om onder een van deze kaarten de uitgang te vinden. Onder de andere kaarten kan van alles zitten: Antidote, eten om je Health op te krikken, wapens om de zombies te verslaan en last but not least….een aantal soorten zombies.

Draai je een kaart om waar een zombie onder zit, dan kan je hem aanvallen en verslaan. Mits je wapens hebt natuurlijk. Deze wapens gaan maar een bepekt aantal beurten mee, dus kies slim wat je doet. Laat je een zombie in leven, dan zal deze jou elke beurt die het duurt om de uitgang te vinden aanvallen. Afhankelijk van de aanval verlies je een deel van je Health. Komt je Health op 0, dan is het Game Over.

Graphics

De graphics zijn echt low-end indiewerk. Hou je van eenvoudige graphics, dan is het allemaal wel redelijk te doen. Is dat niet jouw ding, laat dan deze game links liggen!

Frustratie alom…

Qua gameplay is deze game ronduit slecht opgezet. Je draait lukraak wat kaarten om en als je geluk hebt, kom je ver maar waarschijnlijk niet. Het is namelijk niet zo dat je door een geweldig goed uitgedacht tactisch plan de zombies opeens wel kunt verslaan. Nee, het blijft hangen in stom geluk. Een beetje kaartjes omdraaien en hopen dat er wat gunstigs uitkomt. De voorraden die je verzamelt, helpen dus ook absoluut niet mee om het gevoel te krijgen dat je iets bereikt.

Er zijn 28 achievements. Deze unlock je door het spelen van de hele game. Soms zijn ze gekoppeld aan het bereiken van een bepaald gebied, soms aan het uitvoeren van bepaalde acties. Doordat de gehele game vooral luck-based is, zal een completion op basis van de achievements best even duren.

Het is als tussendoortje niet de slechtste game die ik ooit gespeeld heb, maar Cards of the Dead raakt redelijk de ondergrens van wat een game moet leveren. Ik hou van Indies, maar ik haal absoluut geen voldoening uit het spelen van deze game. Er zitten geen gamebreaking bugs of zoiets in de game, maar het is te beperkt. Misschien is zielloos wel een toepasselijke omschrijving gezien het onderwerp van de game…