More

    [Review] Call of Duty: Modern Warfare III (single- en multiplayer)

    XBNL REVIEW

    Pluspunten
    + Zombiemodus is vernieuwd
    + De CGI uit de singleplayer modus is wel weer echt top notch
    + Audiovisueel nog altijd hoge kwaliteit

    Minpunten
    - Recycling van oud materiaal
    - Geen nieuwe content
    - Een menu om van te kotsen
    - Beweging is weer van het niveautje Red Bull gemixt met XTC
    - Pure onbalans voor nieuwe spelers, zowel qua perks, slots als wapens
    - De singleplayer campagne voelt als DLC qua lengte
    - Singleplayer campagne is een samenraapsel van oud materiaal
    - 80 euro vragen voor weinig toevoegingen, het zou verboden moeten worden

    Veel websites wilden zo graag een review online hebben staan op 10 november (de launch van de game), dat ze de campagne van de game al voorzien hadden van een cijfer. Call of Duty: Modern Warfare III is echter een multiplayer game met hooguit een singleplayer campagne. Wij – als XBNL – zijn gelukkig niet afhankelijk van kliks of advertenties. We brengen de review pas als de game is gespeeld en hakken dus niet een game in twee om zo snel mogelijk kliks te genereren. Hierbij de de review van de volledige game Call of Duty: Modern Warfare III.

    De Modern Warfare franchise heeft jaren terug een ontzettend goede reboot gekregen. Na het succes van deel 1, leek deel 2 er nog even dik over heen te gaan met een campagne die je van begin tot eind vastgrijpt. Maar bij Modern Warfare III is dat compleet weg. Er is wel een singleplayer campagne, maar die had meer weg van een DLC pakketje van 20 euro, dan een volledig nieuwe titel. Wat is er mis gegaan?

    Dat is dan 1 halen, 3 betalen

    Hoewel ik Modern Warfare II wel heb gespeeld, heb ik de multiplayer niet kapot gespeeld. Het zat goed in elkaar, DMZ was leuk, Warzone is helaas minder geworden, maar prima. De latere updates en levels heb ik niet meegekregen. Toen ik de verhalende campagne van Modern Warfare III opstartte, was ik positief verrast. De eerste missie is echt heel goed! De sfeer is er, de actie, het spektakel, alles is compleet. Maar dan… krijg je open combat missies. Je speelt dan in je eentje (niet in een squad) in een omgeving wat gelijk staat aan een multiplayer map en je moet doelen halen. Echt heel leuk… als het een co-op campagne was. Heel eerlijk, zo erg vond ik de eerste open combat missies niet. Het is best leuk om in je eentje rond te sluipen en objectives te halen. Maar collega Domingo liet mij al snel weten dat de Modern Warfare III open combat missies uit de DMZ modus van Modern Warfare II zijn geript en je dus eigenlijk een soort multiplayer potje aan het doen bent met bots waarbij er hooguit CGI video’s worden afgespeeld om er een soort van groter verhaal aan vast te knopen. Ja, hallo… wtf?

    De missies van Modern Warfare III zijn een afwisseling van grotere verhalende missies en open combat missies, maar die laatste zijn in de meerderheid en voelen dus als pure opvulling. Als het nu opvulling was geweest van een 9 uur durende singleplayer ervaring, dan was het minder irritant geweest. Maar neen, de open combat missies zijn het merendeel van de singleplayer campagne die je in 5 uur klaar hebt. Dat is problematisch voor een game die je voor 80 euro aanschaft. En dan denk je: ”Maar Niels, spelers kopen Call of Duty eigenlijk grotendeels voor de multiplayer”. Dat snap ik. Maar gezien de historie van de franchise en de ontzettende spectaculaire campagnes die we voorgeschoteld hebben gekregen, is dit een groene dikke roggel in je gezicht. Een roggel waar je 80 euro voor neerlegt. Maar is goed, laten we vooral kijken naar de multiplayer. Eens zien of dat positief uitpakt.

    Multiplayergame… of, platform?

    Vroeger had je nog echte uitbreidingspakketten die je dan kocht om extra levels te spelen. Denk aan Battlefield 1942: Road to Rome of Secret Weapons of WWII waar extra voertuigen en wapens beschikbaar werden gesteld. Dat is nu natuurlijk onderdeel van DLC die bijna elke game wel heeft. Modern Warfare III was goed geweest als uitbreiding, een DLC pakketje. De toevoegingen van deze nieuwe titel zijn zo summier (op multiplayer vlak)… andere ontwikkelaars hadden het waarschijnlijk gewoon gratis aangeboden als onderdeel van een nieuw seizoen.

    Wat krijg je nieuw? Remakes van oude levels uit 2009 en een vermakelijke en vernieuwde zombie modus waarbij je met andere spelers in een grote map wordt gedropt en je kleine objectives kan gaan doen. Zelfs de nieuwe zombie modus voelt gewoon als een zombie reskin van Warzone. Het is leuk voor eventjes, maar het is echt van het niveau ”afstudeerproject”.

    Het is leuk om oude maps te spelen terwijl er door de jaren heen nieuwe modi bij zijn gekomen. Maar dat waren dus de toevoegingen al. Nieuwe (en niet oude) maps? Nee. Call of Duty is een platform geworden, een soort live service game waar je 80 euro betaalt i.p.v. gratis content krijgt. Een nieuw deel uitbrengen is eigenlijk pure geldklopperij als je kijkt naar de toegevoegde waarde. Kijk om je heen. Fortnite pusht nieuwe content elke paar maanden, Rocket League heeft nieuwe seizoenen, Sea of Thieves biedt nieuwe verhaallijnen en zo gaat de lijst nog wel even door met live service games. En wat doen ze met Call of Duty? Schaamteloos 80 euro vragen voor content wat zelfs als DLC pakket van 20 euro nog een 7 zou krijgen.

    Het hele idee van Call of Duty als platform wordt ook nog eens bevestigd door een soort kleurrijke diarree van menu’s. Je hebt onder elkaar de verschillende soorten Modern Warfare games en bijbehorende modi en het is vooral belangrijk dat je de Battle Pass koopt, want die 80 euro die je hebt gespendeerd is gewoon niet genoeg! Het wordt in your face aangeboden. Een simpel potje opstarten is visueel bijna niet meer te doen in het menu. Ik ben al moe voordat ik op ”Start game” druk.

    Het probleem bij de multiplayer is verder ook zo ontzettend voorspelbaar, dat ik niet snap dat niemand bij de ontwikkelaar aan de bel heeft getrokken. Je kan namelijk je oude wapens uit Modern Warfare II gebruiken. Wat krijg je dan als nieuwe speler? Je krijgt een progressiesysteem waarbij je echt de meest basic zooi moet vrijspelen terwijl je afgeknald wordt door andere spelers die al veel betere wapens hebben. Wie heeft dit bedacht? Ik heb geen data dus ik weet niet hoeveel spelers uit Modern Warfare II naar III gaan en hoeveel nieuwe spelers er met elk deel komen… maar waar zijn ze mee bezig? Ga dan over naar een live service model en maak die instap beter dan wat het nu is!

    Waar Modern Warfare II wat meer mijn tempo van bewegen was in sommige modi, is het nu weer alsof de game op snelheid 1.2 staat. Iedereen beweegt zo veel en loopt zo vaak te slide-cancellen dat ik echt gek word met mijn niet vrijgespeelde perks en wapens. Wat positief is, is dat Gunsmith enigszins is versimpeld, dus je kan snel dingen aanpassen en weer door. Maar daar staat dus tegenover dat de grind en progressie om te janken is.

    Conclusie

    Ik kan inhoudelijk nog verder gaan over deze game en welke modi er nu zijn. Kijk naar Modern Warfare II en gooi daar een nieuw soort zombiemodus in en je hebt je antwoord. We moeten dit soort games gaan boycotten. De uitgever moet de pijn gaan voelen wanneer dit soort titels uitkomen waarbij de toegevoegde waarde nihil is. De game is weer miljoenen keer verkocht, dus de uitgever gaat de pijn nog niet voelen helaas.

    De reden dat ik deze game geen lager cijfer geef, is omdat alles wel gewoon werkt. De game an sich speelt goed en er zijn geen broken mechanics. Dus de kritiek is meer op de richting van inhoud van de game en niet op de techniek. Ook op audiovisueel vlak is er bij deze game echt niets te klagen. Maar de rest… pffff.

    Recent articles

    Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.

    1 REACTIE

    Abonneer
    Abonneren op
    1 Reactie
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Little 3vil
    Little 3vil
    5 maanden geleden

    Beetje IGN praktijken 🤪 Hoe rijm je dit met een Gollum (4) en Redfall (6) terwijl er naar eigen zeggen niets mis is met de game alleen is de content niet naar je zin. Over het algemeen lees ik alleen maar dat de mp de beste tot nu toe is. En al zou iedereen op nul zijn gestart qua wapens etc dan heb je ook een voordeel als je de game vanaf dag 1 no lifed en iemand een dag (of 2) later instapt. Uiteindelijk wil je neem ik aan ook gewoon de nieuwe wapens gebruiken dus moet je ook… Lees verder »

    <b>Pluspunten</b><br> + Zombiemodus is vernieuwd<br> + De CGI uit de singleplayer modus is wel weer echt top notch<br> + Audiovisueel nog altijd hoge kwaliteit<br> <br> <b>Minpunten</b><br> - Recycling van oud materiaal<br> - Geen nieuwe content<br> - Een menu om van te kotsen<br> - Beweging is weer van het niveautje Red Bull gemixt met XTC<br> - Pure onbalans voor nieuwe spelers, zowel qua perks, slots als wapens<br> - De singleplayer campagne voelt als DLC qua lengte<br> - Singleplayer campagne is een samenraapsel van oud materiaal<br> - 80 euro vragen voor weinig toevoegingen, het zou verboden moeten worden<br>[Review] Call of Duty: Modern Warfare III (single- en multiplayer)
    1
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex