Review: Call of Duty: Modern Warfare 2 – De go-to-shooter in de komende tijd

Call of Duty: Modern Warfare 2 is een ijzersterke shooter. De game speelt heerlijk weg, heeft een ontzettend toffe campaign en oogt en klinkt werkelijk fantastisch. Op een paar kleine bugs en persoonlijke voorkeuren voor bewegingssnelheid na is er eigenlijk gewoon weinig op aan te merken.

De multiplayer bevat ook weer genoeg content om iedereen bezig te houden en speelt heerlijk soepel weg. De schietactie werkt lekker, de maps en wapens zijn goed en gevarieerd en je kunt dus weer weken, misschien wel maanden kwijt in de multiplayer. En ben je klaar met zowel de campaign als de multiplayer, dan zijn er ook nog steeds de Special Ops. Lastig, maar wel tof om te doen.

Oftewel, wil je lekker knallen en ben je dus op zoek naar een fijne shooter? Dan kun je Modern Warfare 2 zeker in huis halen.

+ Oogt en klinkt fantastisch
    + Campaign is ontzettend tof
    + Speelt en schiet heerlijk weg

- Paar kleine bugs
    - Niet alle maps zijn nog even goed gebalanceerd

Een nieuw jaar, een nieuwe Call of Duty. Dit keer een nieuwe Modern Warfare, toch een van de populairdere Call of Duty titels. Voldoet de game aan de verwachtingen?

Zoals elk jaar was er ook dit jaar weer een flinke buzz rondom de nieuwe Call of Duty te horen, maar in tegenstelling tot voorgaande jaren waren de geluiden die ik hoorde vooral positief. Mensen die uitkeken naar de nieuwe Modern Warfare. Uiteraard geholpen door de heerlijke beelden van de missie in Amsterdam, maar vast ook doordat de vorige games de afgelopen jaren gewoon erg goed in elkaar zaten. Dat betekende dus ook dat Modern Warfare 2 moest zien te voldoen aan de hype. Is dat gelukt?

Campaign

Een nieuwe Call of Duty betekent ook een nieuwe campaign, hét deel van de game waar ik elk jaar toch weer het meest naar uitkijk. In Modern Warfare 2 volgen we de Taskforce 141 die weer bestaat uit iconische personages zoals Soap, Ghost, Gaz, Captain Price en enkele nieuwe personages uit andere eenheden of landen.

In het verhaal draait het om de terrorist Hassan Zyani die enkele Amerikaanse raketten in handen heeft weten te krijgen. Aan Taskforce 141 de taak om uit te zoeken hoe hij ze heeft weten te bemachtigen, waar hij ze in wil zetten, maar vooral ook om hem tegen te houden.

De campaign stuurt je de hele wereld over: Amsterdam, Mexico, een aantal fictieve landen in het Midden-Oosten, Amerika, Spanje en meer. Dit zorgt voor diverse omgevingen en landschappen, maar vooral ook heel verschillende missies. Lange missies waarin je met een sniper van een afstandje hele complexen leeg schiet, missies waarin je vanuit een vliegtuig met een boordcamera luchtondersteuning biedt, missies waarin je op de vlucht bent, missies met voertuigen, enzovoort.

Sowieso voelt de campaign een stuk volwassener dan eerdere delen. Het tempo ligt veel lager. Er zitten nog steeds hele dikke setpieces en shoot outs in, maar daar staat tegenover dat de opbouw veel langer is. Waar je in de originele Modern Warfare , dus CoD 4 voor de duidelijkheid, ongeveer 10 minuten over een missie deed en dan ongeveer 30.000 lijken achterliet, daar kun je nu soms een halfuur of langer over een missie doen en slechts een handjevol lichamen achterlaten. Niet iedereen hoeft meer dood en ik vind dat erg verfrissend.

Het helpt ook zeker mee dat de boel er belachelijk goed uitziet. We hebben vast allemaal de beelden van het level uit Amsterdam gezien (1e screenshot). Eigenlijk de hele game zit op dit niveau grafisch gezien. Ok, stedelijke levels en bosrijke gebieden zien er mooier en gedetailleerder uit dan woestijnlevels en open vlakten, maar feit blijft dat de boel er gewoon echt heel goed uitziet. Datzelfde geldt ook personages, gezichtsanimaties en dergelijke.

Ook het geluid blijft niet achter. De game klinkt heerlijk. Geweerschoten, explosies, motorgeluiden, dat piepje in je oor als je een te harde knal hebt gehoord, kogels die langs suizen en in muren inslaan, het is allemaal dik voor elkaar en dat draagt ook zeker bij aan het spektakel van dit verhaal.

Ook de gameplay is goed voor elkaar. Alles reageert soepel en direct, wapens voelen goed aan en er zitten wat nieuwe dingetjes in. Je hebt namelijk een backpack bij je waar diverse gadgets in zitten. Soms wil je namelijk een drone hebben om de boel mee te verkennen, maar flashgranaten om een ruimte mee te betreden zijn ook fijn om te hebben. Waar je voorheen moest kiezen tussen het een of het ander, daar begin je nu soms met beide. Ook kun je in sommige levels craften. Dan zit je met je personage in een level, zonder wapens maar met veel vijanden. Door bepaalde grondstoffen te verzamelen en combineren kun je bijvoorbeeld gasgranaten, zelfgemaakte explosieven of voorwerpen om sloten mee open te wrikken maken. Het is niet dat Call of Duty ineens een survival game is geworden, maar dit zijn wel toffe toevoegingen.

Als er dan verder al iets te klagen is over de campaign, dan is dat wat mij betreft hetzelfde kritiekpuntje als dat ik bij de vorige Modern Warfare ook al had, namelijk dat ik bij vlagen vind dat je personage net wat te traag aanvoelt. Dit is eigenlijk altijd gekoppeld aan het tempo van je missie op dat moment, maar het voelt dan net niet lekker. Alsof je tot je knieën in de modder staat. Daarnaast zaten er ook hier en daar nog wat kleine bugs in, zoals een interactie met de omgeving die niet popt en waardoor je niet verder kunt, of een NPC die even niet doet wat hij moet doen. Checkpoint reloaden en het is meestal weer klaar. Slordigheidjes die er vrij makkelijk uit gepatcht kunnen worden, maar voor nu moet je er wel even mee dealen.

Special Ops

Ben je klaar met de campaign, maar nog geen trek in de multiplayer? Dan zijn de Special Ops wel wat voor jou. Dit zijn speciale missies die je alleen kunt spelen, maar veel leuker zijn samen met een of twee vrienden. De missies spelen zich af op een grote map waar je meerdere objectives hebt. Denk dan aan het uitschakelen van SAM launchers of het stelen van nucleair materiaal. Dit kun je op meerdere manieren doen. Uiteraard is guns blazing een optie, maar hou er dan wel rekening mee dat er heel veel vijanden op je afkomen. Dat gecombineerd met het feit dat er vaak mijnen en andere vallen rond de objectives liggen maakt dat dit wellicht niet de beste optie is.

Ik heb deze mode samen met Rob gespeeld en we kozen ervoor om op ons gemakje te proberen de boel te voltooien. Dus plannen, kruipen en sluipen. Dit werkte hartstikke mooi totdat we ontdekt werden en de boel toch op een grote schietpartij uitdraaide. De Special Ops zijn pittig, maar wel erg leuk om te doen. Ik zie dit mezelf wel spelen om de boel steeds efficiënter uit te spelen en uiteindelijk ook die drie sterren op de eindbeoordeling te halen.

Op dit moment zijn er drie Special Ops om te kiezen, maar Infinity Ward heeft al laten weten dat er later nog meer komt.

Multiplayer

Dan de multiplayer. Team Deathmatch, Kill Confirmed, Hardpoint, Domination, het zit er allemaal weer in. Het is weer chaotisch, hectisch, zit wederom vol met campers, springende soldaten, lui met schilden op hun rug, randoms die zich alleen maar bezig houden met hun K/D ratio in plaats van de opdrachten, ik scheld weer wat af en toch blijf ik het spelen. Waarom? Omdat het wel gewoon echt heel lekker speelt. Het tempo ligt hoog, de controls zijn soepel, de maps zijn gevarieerd en tof, kortom, dit speelt gewoon helemaal goed. Kleine kanttekening is wel dat niet elke map nog even lekker gebalanceerd is en met name de snipers onder ons hier wel van gaan smullen.

Niet nieuw, maar wel anders genoeg om even apart te noemen zijn de twee volgende modes, namelijk Prisoner Rescue en Ground War. In Prisoner Rescue moet je, zoals de naam al doet vermoeden, een aantal gevangenen redden terwijl het andere team dit juist probeert tegen te houden. Dit is een mode die vooral ontzettend leuk is wanneer je met een groepje bekenden speelt in plaats van gasten die alleen maar proberen hun K/D ratio zo hoog mogelijk te houden.

Ground War is dan weer een soort Battlefield light met grotere maps, meer spelers en voertuigen. De bedoeling is om een aantal punten op de map in te nemen en te houden. Ik merkte aan mezelf dat ik het idee heel tof vind, maar dat ik dit niet heel lekker vond spelen. Het was mij te chaotisch en ik werd te vaak door een sniper ergens ver weg neergehaald. Misschien is dit ook wel gewoon gewenning, maar het is niet een mode die ik van mezelf snel zal selecteren.