Review: Call of Duty: Black Ops Cold War – heerlijk onspeelbare shooter

Call of Duty Black Ops: Cold War is een ontzettend lekkere shooter geworden. De game ziet er prachtig uit en ook het geluid is weer erg goed. De game speelt heel fijn, is lekker snel en de impact van de kogels die inslaan voel je extra via de rumble en dat werkt heel lekker.

De campaign is erg gaaf om te spelen. Je eigen personage aanmaken, het rondsluipen door de missies, praten met mensen en de onvermijdelijke dikke setpieces en shootouts is weer lekker spectaculair. Ook de zijmissies en de puzzels die je daar voor moet oplossen zijn erg leuk gedaan.

De multiplayer is gewoon als vanouds weer degelijk met veel oude bekenden qua modi en een enkele nieuwe en datzelfde geldt eigenlijk ook voor de zombies.

Helaas kent de game wel een aantal serieuze problemen. Met name de crashes en resets van je Xbox maken deze game aan het einde van de campaign en ook af en toe in de multiplayer modi volledig onspeelbaar. De berichten van mensen bij wie hun Xbox gewoon gebrickt is zijn erg griezelig en het is dan ook vanwege al deze problemen dat ik je aanraadt om de game voor nu even te negeren. Het eindcijfer van deze game heeft dan ook niet te maken met de kwaliteit van de game, maar met de ernstige problemen waar Black Ops Cold War momenteel mee kampt. Zijn de problemen straks opgelost, dan kan ik je hem wel van harte aanraden en zal ik het eindcijfer ook aanpassen.

+ De game ziet er prachtig uit en klinkt ook erg goed
    + Speelt snel en soepel
    + Impact van je kogels wordt extra benadrukt met geluid en rumble
    + Campaig is tof
    + Zijmissies, optionele doelen en puzzels
    + Zombies

- Game kent serieuze issues waarbij je Xbox crasht en de game onspeelbaar wordt
    - Nog steeds veel campers en quick scopers in multiplayer

De Black Ops games zijn altijd mijn favorieten geweest binnen de Call of Duty games. Vorig jaar kregen we een prima reboot van de Modern Warfare reeks. Lukt dat dit jaar met Cold War ook voor Black Ops en blijft dit mijn favoriete reeks?

Ten opzichte van de overige Call of Duty games vond ik Black Ops altijd wat duisterder, wat rauwer aanvoelen. Oorlog is lelijk en dat kwam maximaal naar voren in deze games. Geheime missies, onschuldige slachtoffers en tegelijkertijd ook de noodzaak om die missies wel koste wat kost te voltooien. Ik genoot er met volle teugen van. Daarbij kwamen er met Black Ops 2 ook de zij-missies en keuzemogelijkheden in een missie bij. Lukte het je niet om een zij-missie, die best pittig konden zijn, te voltooien, dan had dat weer consequenties voor het einde van de game. Datzelfde gold voor optionele doelen tijdens de hoofdmissies. Een gijzelaar wel of niet redden kon zware consequenties hebben. Al deze dingen zorgden voor diverse, verschillende eindes van je game. Toegegeven, het waren vaak niet de meest schokkende verschillen, maar het zorgde wel voor een behoorlijke replay-waarde van de game en ik heb met name Black Ops 2 dan ook een flink aantal keren op verschillende manieren doorlopen.

In Call of Duty: Black Ops Cold War zit je achter de terrorist “Perseus” aan. Het blijkt dat tijdens de koude oorlog Amerika diverse nucleaire bommen in grote Europese steden heeft geplaatst als failsafe voor het geval dat Rusland Europa binnen zou vallen. Perseus is achter deze geheime operatie gekomen en is van plan die bommen af te laten gaan en Amerika er voor op te laten draaien. Het is aan het Black Ops-team van Jason Hudson om dit te voorkomen.

Operative Renco “Bell” Herder reporting for duty

Hudson is een bekende naam voor iedereen die eerder al Black Ops games heeft gespeeld. Andere bekende namen zijn Frank Woods en Alex Mason. Daarnaast zijn er enkele nieuwe namen, waaronder die van jezelf. Yup, je maakt je eigen personage in deze game aan om mee te spelen, codenaam “Bell”.

Je kunt kiezen of je als man of vrouw speelt, onder je eigen naam of een verzonnen naam en je kunt uit een aantal perks kiezen die je diverse voordelen opleveren. Ik koos zelf voor Dependable en Calm Under Pressure die ervoor zorgde dat ik minder damage ontving als ik stil zat en minder flinchte als ik geraakt werd. Je kunt echter ook kiezen voor een build waarbij je sneller kunt reloaden, minder damage ontvangt door explosies of meer schade doet. Op die manier kun je dus verschillende builds maken. Ik vind het een erg coole toevoeging. Daarnaast is het ook gewoon grappig om je eigen naam te zien staan in de Black Ops files aan het begin van een level.

Speuren naar informatie

Je wordt gedurende de campaign over de hele wereld heen uitgezonden. Zo begin je in Amsterdam en reist verder door naar Turkije, Duitsland, Rusland en Vietnam. Ook kom je in een level die je tijdens de eerste Black Ops game hebt bezocht. Het mooie aan deze campaign is dat je vrijwel elke missie redelijk relaxed begint. Je bent immers op geheime missies en guns blazin’ past daar niet bij. En dus sluip je door missies, schakel je hier en daar een vijand uit en praat je met mensen om informatie in te winnen voordat de missies uiteindelijk wel geheel in de stijl van Call of Duty onvermijdelijk in dikke vuurgevechten met spectaculaire set pieces en Michael Bay-achtige explosies eindigen.

Tijdens de missies kun je ook diverse collectibles vinden, maar die werken in deze game net even anders dan in andere Call of Duty’s. Collectibles komen namelijk in de vorm van Evidence, oftewel bewijsmateriaal. Tussen de missies door bereidt je team zich in hun safehouse voor op de volgende missie. Hier wordt je bijgepraat over de huidige stand van zaken en kun je met je teamgenoten praten. Ook staat hier een Evidence Board. Vanuit hier kun je achtergrondinformatie over je doelen en missies lezen en missies lanceren. Ook staan hier een aantal zij-missies op, maar die kun je niet direct beginnen. Om deze missies vrij te spelen moet je eerst een puzzel oplossen. Hier heb je informatie voor nodig en die informatie kun je uit het bewijsmateriaal halen dat je gedurende de missies vindt. Heb je genoeg bewijsmateriaal verzameld, dan kun je de aanwijzingen met elkaar verbinden en kun je de missie starten.

Heb je een stuk bewijsmateriaal gemist tijdens een missie? Geen zorgen. Je kunt missies vanuit je Evidence Board gewoon opnieuw spelen en hoeft dus niet de hele campaign opnieuw te doen. Dit werkt echt heel goed en het zorgt er ook voor dat je actief naar collectibles gaat speuren, want je wilt natuurlijk ook die zij-missies voltooien.

Heerlijke shooteractie

De campaign zit dus wel goed, maar hoe zit het met de rest van de game? Laten we eens beginnen met de graphics en het geluid. Call of Duty: Black Ops Cold War ziet er werkelijk prachtig uit. De personages zijn levensecht, de omgevingen zitten vol met detail en de lichteffecten en weerspiegelingen zijn met ray tracing aan echt fantastisch!

Ook het geluid is dik voor elkaar in deze game. Wapens klinken lekker luid en van elk schot dat je lost voel je de impact. Dit wordt extra versterkt door de rumble in je triggers. Elk schot die raak is wordt namelijk extra versterkt door de trillingen die de controller door je hand heen stuurt en ik moet zeggen dat dit echt heel fijn werkt. Daarnaast is de rest van de game ook lekker snel en direct en dat was nou net het kritiekpuntje dat ik had op de campaign uit Modern Warfare. Die voelde net wat te traag aan naar mijn idee, maar dat is met Black Ops Cold War dus niet meer aan de orde. Dit is echt een heerlijke shooter geworden.

Pracht en praal komt met een hoge prijs

Helaas heeft al die pracht en praal ook een keerzijde. Zo speelde ik de game dus op de Series X met alle toeters en bellen aan. Dus met raytracing, motion blur en op 120 fps. Dit ging aan het begin van de game prima, maar in de laatste paar missies werd de game plotseling onspeelbaar. Freezes, crashes, cutscenes die stotteren als een gek, mijn Xbox die zichzelf volledig uitzette, al dit soort ongein gebeurde me om de haverklap en mijn enthousiasme voor de game verdween als sneeuw voor de zon.

Ik ben overigens niet de enige die last heeft van deze bugs. Het internet staat vol met berichten van mensen die melden dat hun game standaard crasht tijdens de laatste missies en zelfs dat hun Xbox Series X het loodje heeft gelegd en gewoon niet meer wil opstarten. Het probleem is bekend bij Treyarch en er wordt hard gewerkt aan een patch om deze problemen te fixen, maar dit zijn problemen die echt niet zouden mogen voorkomen.

Ik heb de game uiteindelijk uit kunnen spelen door ray tracing en motion blur uit te zetten, maar voordat deze problemen echt de wereld uit geholpen zijn, raad ik je wel aan om even te wachten met het kopen en spelen van deze game.

Multiplayer

Dan het deel waar de meesten die Call of Duty kopen naar kijken, de multiplayer. Alle gebruikelijke modi zijn weer van de partij. Denk aan Team Deathmatch, Kill Confirmed, Domination enzovoort. Ook alle gebruikelijke frustraties zijn weer terug zoals campers, quick scopende snipers, dat ellendige Nuketown en de balans tussen sommige wapens is wat mij betreft ook nog niet wat het moet zijn. Sommige wapens doen gevoelsmatig gewoon te weinig damage en anderen zijn weer veel te sterk.

Gelukkig werkt alles wel gewoon heel lekker. Potjes zijn lekker snel en vloeiend, de maps zijn groot en divers en er zijn meerdere manieren om aan punten en dus scorestreaks te komen. Zo haalde ik in Kill Confirmed bijvoorbeeld erg veel punten door gewoon de tags te scoren die door anderen achtergelaten werden. Tuurlijk probeer je zelf ook je kills mee te pikken, maar soms lukt dat domweg niet en dan kun je nog altijd je steentje bijdragen door tags te pakken of punten op de map te veroveren. Scorestreaks worden ook niet gereset als je sterft. Heb je dus nog een laatste kill nodig om genoeg punten te halen, maar wordt je neergeschoten? Geen probleem, probeer je het gewoon nog eens. Zo kunnen ook de mindere goden meekomen. Misschien voor de pro’s vervelend, maar deal with it. Kills maken en in leven blijven levert meer punten op, dus als je echt beter bent merk je dat alsnog wel.

Nieuwe modi zijn er ook zoals bijvoorbeeld Fireteam: Dirty Bomb. In deze mode worden veertig spelers losgelaten in squads van vier. De bedoeling is om uranium te verzamelen en daarmee Dirty Bombs te activeren, terwijl de andere teams dat juist proberen te voorkomen. Gaat zo’n bom eenmaal af, dan raakt dat gebied besmet en ga je verder naar het volgende. Een ontzettend chaotische mode die vooral leuk is als je met een paar vrienden samen kunt spelen.

Een andere die eruit springt is VIP Escort waarbij teams ervoor moeten zorgen dat de VIP veilig kan ontsnappen of dat juist moet zien te voorkomen. Potjes worden gewonnen als de VIP is ontsnapt of als iedereen van het andere team is uitgeroeid. Wie het eerst vier potjes wint heeft gewonnen.

Al met al gewoon weer een hele degelijke multiplayer waarbij ik me weer avonden lang ga ergeren, maar het toch doorspeel.

Oh, en wie het liefst Warzone speelt, dat is nog steeds de variant die gekoppeld is met Modern Warfare, inclusief wapens en voertuigen. Of en wanneer we daar nog een nieuwe map en wapens vanuit Cold War voor krijgen is nog niet bekend.

Zombies

Een Black Ops game zonder zombies kan natuurlijk niet en dus zijn de ondode eikels ook in deze game weer van de partij. In deze mode is het de bedoeling dat je diverse waves met zombies overleeft en ondertussen verschillende objectives voltooid om verder te komen in het verhaal. De zombies worden steeds sterker, sneller en talrijker en het valt dan ook niet mee om te overleven. Tijdens de eerste paar waves worden je objectives nog gemarkeerd, zodat je in elk geval een beginnetje hebt om mee verder te kunnen.

Alles wat je in deze mode doet kost je punten. Of je nu een nieuw wapen of een upgrade koopt, een deur opent of een val activeert, je zult er voor moeten betalen. Die punten verdien je door zombies te vermoorden of barricades te repareren en elke speler verdient zijn eigen punten. Om succesvol verder te komen in deze mode moet je dus samenwerken. Ik heb hem online met een paar random gasten gespeeld, maar deze mode komt pas echt tot leven als je hem een paar avonden met een vast groepje speelt, zodat iedereen de map, de objectives en zijn rol leert kennen.

De ontwikkelaar heeft ons al beloofd dat er nog diverse nieuwe maps bijkomen voor deze mode, dus voorlopig zijn we er ook nog niet klaar mee.