Review: Cake Invaders – geinig voor tussendoor

+ De controls werken goed
    + Global leaderboards, leuke extra om even te kunnen kijken wat iemand aan de andere kant van de wereld in vergelijking met jou heeft gedaan

+/- Geluid is ok, maar geen prijzenpakker
    +/- De rest van het hele spel is niet slecht, maar het is allemaal te weinig. Te weinig variatie in powerups, te weinig verschil in vijanden (buiten een simpel kleurverschil), te weinig alles eigenlijk

- Geen

Wanneer er een Baumkuchen beschermd moet worden tegen buitenaardse indringers, dan vragen we natuurlijk aan community member Eddie om de mouwen op te stropen. Cake invaders is een gloednieuwe game die door ZOO Corporation, in samenwerking met Eastasiasoft, ontwikkeld is. Deze game is sinds deze week op de Xbox te spelen en Eddie laat aan XBNL weten of deze game ook het spelen waard is.

De gouden tijd van ouwe-lullen-land was toch wel toen je met je zuur verdiende (of bij oma afgetroggelde) centjes een arcadehal binnen liep, om je daar te vergapen aan alle gamekasten die er stonden. Alle games waren zo divers, maar hadden ook allemaal wat gemeen: ze waren redelijk simplistisch van opzet, draaiden om één game mechanic en dat werd (vaak) ook goed uitgevoerd.

Fast forward een jaartje of 30. Eastasiasoft brengt Cake Invaders op de markt. De naam sluit in ieder geval al goed aan bij de games van weleer. Cake Invaders heeft geen ontelbare extra’s, geen verschillende moeilijkheidsgraden, geen dingen die je pas na tig uren vrijspeelt. En ja, ook bij Cake Invaders draait het om die ene game mechanic. Deze trailer spreekt voor zich:

Je speelt in deze game een ruimtevarend volkje dat een of andere donut-achtige koeken door de ruimte vervoert. Waarom? Misschien moeten we dat onszelf maar niet afvragen. Uiteraard zijn er snode aliens die jouw koeken willen hebben. Dus, screw de Geneva Convention: je gaat ze afschieten.

Gameplay en Controls

Pak je lasergun en knallen maar. Om de aliens uit de lucht te schieten heb je over één lasergun in het begin van het spel de beschikking. Dit kan later tot vijf oplopen. Afhankelijk van hoeveel geluk je met powerups hebt. Om te mikken heb je een crosshair op het scherm. Deze zet je in lijn met je vijanden en schieten maar.

Zeker in het begin kan je lekker simpel tekeer gaan (advies: zet wel de snelheid van de crosshair op hoog). Later wanneer je meerdere guns tot je beschikking hebt, kan je een klein beetje tactisch spel voeren. Alle laserguns mikken namelijk via dezelfde crosshair, maar dat stopt niet bij de crosshair zelf. De lasers/bullets gaan gewoon door, met de crosshair als focal point. Dus door je crosshair slim te plaatsen bestrijk je een groot deel van het scherm, zonder dat je als een malle je crosshair over het scherm heen laat schieten.

De gameplay bij dit spel is heel erg simplistisch. Zodra je start houd je de A-knop ingedrukt en beweeg je de crosshair over het scherm om zoveel mogelijk vijanden af te schieten. Soms zie je een gekleurde bal over het scherm heen gaan. Zodra je die neerschiet krijg je een willekeurige powerup. Alles variërend van een ander soort laser tot een extra lasergun. Stiekem hoop je dat je zo snel mogelijk in het spel een extra gun krijgt. Vanaf dat moment is namelijk de game enorm easy.

Geluid en Graphics

Het geluid is op het gevoel van de jaren ’80 afgestemd. De retro-bliepjes komen veelvuldig langs. Is het allemaal speciaal? Nee, niet bepaald. Maar het is ook zeker niet storend.

Grafisch is Cake Invaders geen pareltje. Pixelated personages die statisch in het scherm staan en bewegende vijanden die er maar matig uitzien. Zo basic als het maar kan zijn.

Levensduur van de game

Ok, deze game is niet uit te spelen. Is ie zo moeilijk dan? Nee, absoluut niet. Echter is de game ontwikkeld om eindeloos waves aan elkaar te rijgen. Denk dus niet dat als je op wave 49 of 99 dood gaat, dat je dan het spel bijna had uitgespeeld. Dat is niet het geval.

Qua levensduur is deze game sowieso beperkt. Voor de ouderen onder ons die het bovenstaande principe kennen uit de arcadehallen, zal het allemaal wel te doen zijn. Verwacht je een game met een echt verhaal en een definitief eind, dan is dit niet de game voor jou.

Ook op het gebied van de verschillen tussen de powerups is het allemaal niet speciaal. Er zijn totaal zes verschillende powerups, waarbij de verschillende bullets/lasers niet heel veel impact hebben.

Cake Invaders is dan ook echt typisch een game die je voor korte speelsessies even tussendoor op zet.

Co-op en online

Er is in deze game geen co-op of online functionaliteit. Global leaderboards is het enige dat deze game te bieden heeft. Je kunt jouw score vergelijken met iedereen op aarde. Leuke toevoeging al win je daar geen GOAT mee.

Cake Invaders heeft 15 achievements. Het is een lijst waarvoor je geen gevestigde gamer voor hoeft te zijn. Skills zijn ook absoluut niet vereist. Je bent wel een stukje afhankelijk van geluk. Hoezo? Nou, de meeste achievements zijn aan een specifieke powerup gekoppeld. Naast gerelateerd aan powerups, zijn er vijf achievements die gekoppeld zijn aan het doorlopen van de waves/levels. Op het moment van schrijven heb ik één achievement nog niet (”Killing two birds with one stone”). De rest was vlotjes te behalen in de tijd die ik bezig ben geweest.

Cake Invaders is een game die geinig is voor korte sessies tussendoor, maar ook echt niet meer dan dat. De game heeft te weinig om handen en te weinig variatie om echt op eigen benen te staan.