Review: Broken Lines – tactische gameplay en leuke humor!

Al met al is Broken Lines een game waar ik me prima mee kan vermaken. Doordat je meerdere keuze mogelijkheden in de missies hebt, zit er een nog een stukje herspeelbaarheid in. Je moet het spel een keer of 3 spelen om alle missies te doen. De moeilijkheidsgraad is niet heel hoog en je kan een missie altijd opnieuw beginnen mocht het mis gaan onderweg. De tactische mogelijkheden zorgen voor een leuke gameplay en de manier van hoe je beurt gaat, past goed bij het spel. Het verhaal is redelijk, maar wordt wel leuk gebracht. De graphics daarentegen mogen wel opgepoetst worden. Al met al is het een leuke game die een mooie 7 verdient.

+ Sergant-Majoor Williams
    + Gameplay elementen
    + Karakters van de soldaten

- Draaischijf die niet doet wat je wilt
    - Graphics

Broken Lines is een tactische RPG die door PortaPlay ontwikkeld is. De XBNL-redactie vroeg aan community member Picnic82 om de game van een review te voorzien. Je leest hier zijn indrukken met de game:

Zodra ik zag dat Broken Lines naar de Xbox kwam, wekte dit direct mijn interesse. Een soort van turn-based strategy game die zich in WWII afspeelt. Voor de liefhebbers van strategy games blijft WWII toch een beetje de ultieme setting. Broken Lines speelt zich af in een alternatieve setting van WWII, waar er dingen niet helemaal goed zijn gegaan. Je moet hierbij een groep soldaten door het slagveld leiden zonder dat ze elkaar de kop in gaan slaan. Gaat deze combinatie Broken Lines van WWII, turn-based en een alternatieve setting ook helpen? Je leest het hier!

Foute boel

Voordat je daadwerkelijk gaat beginnen kun je de basic training doen. In een aantal losse trainingen leer je hoe alles in het spel werkt. De trainingen zijn stuk voor stuk goed uitgelegd en je krijgt hierdoor een prima overzicht van de basic mechanics van het spel. Zeker voor de wat oudere generatie gamers onder ons is dit een heerlijk stukje nostalgie. De dril sergeant is een alter ego van Sergant-Majoor Williams van “Oh moeder, wat is het heet”. Ik lag dubbel van het lachen toen ik hem in beeld kreeg. Als dit een voorproefje is van de rest van het spel, gaat dat vast goedkomen.

De main campain gaat over een groep Britse soldaten die met hun vliegtuig ergens in een Oost-Europees land is neergestort. Opzoek naar andere overlevenden ga je op pad. Al snel kom je de vijand tegen. Deze roodhelmen lopen met rare gasmaskers op en zullen er geen probleem mee hebben om je soldaten om te leggen. In de eerste paar missies wordt je nog aan het handje gehouden en geven je soldaten ook tips over wat te doen. Je loopt door een paar gaswolken heen (vandaar die gasmaskers?), schiet wat vijanden neer en loopt naar het eindpunt van de missie.

Gaandeweg pik je andere overlevenden op. Het is een ratjetoe aan persoonlijkheden waarvan de onderlinge verstandhoudingen je snel duidelijk worden. Het wordt leuk gebracht en van elke soldaat komt er een klein dossier mee. Deze onderlinge verstandhoudingen lijken in het begin alleen wat woordenwisselingen te zijn, maar gaandeweg kom je erachter dat daar meer mee gebeurd (waarover later meer).

Game mechanics

Je soldaten kunnen zich op 3 manieren verplaatsen, te weten sluipend, lopend en rennend. Sluipend is minder zichtbaar, lopend is de normale beweging waarbij je soldaten nog kunnen schieten, rennend is de snelste manier, maar wordt er niet geschoten. Doormiddel van een soort draaischijf kun je kiezen voor de beweging die je wil uitvoeren. Dit loopt echter niet altijd even soepen. Ik heb regelmatig gehad dat hij op lopen blijft staan, terwijl ik voor rennen of sluipen had gekozen. Hierdoor moet je deze actie weer cancelen en opnieuw invoeren.

Daarnaast kunnen je soldaten andere acties uitvoeren, zoals schieten, granaat gooien, extra tijd voor richten, iemand van dichtbij met een schotgun neerknallen, healen, etc. Ook deze acties zitten onder zo’n draaischijf en geven regelmatig dezelfde problemen als bij het lopen. Dit probleem had ik met verschillende controllers en is op den duur af en toe best frustrerend te noemen.
    Verder kun je natuurlijk gebruik maken van je omgeving. In gras en bebossing wordt je minder snel opgemerkt, en je kan je verschansen achter stenen, hekwerken en muren. Door achter een object te gaan staan of zitten, wordt je minder snel geraakt. De vijand maakt daar regelmatig ook gebruik van, maar vaak ook niet. Wat een beetje vreemd is. Hoogteverschil levert ook voordelen op en zo moet je dus ook tactisch gebruik maken van de omgeving. Iedere soldaat heeft eigen vaardigheden die steeds meer worden vrijgespeeld. Dit gemengd met de andere mogelijkheden geeft een tactisch mooie afwisseling en resulteert in de mogelijkheid om verschillende plannen te maken.

Op het beeld worden de acties door lijnen en symbolen getoond en zie je wat er die beurt moet gebeuren. Doordat een beurt uit een vast aantal secondes bestaat, kun je een beperkt aantal acties laten uitvoeren. Bij looplijnen is dit duidelijk zichtbaar, echter bij de andere acties niet.
    Als je je troepen alle orders hebt gegeven en je hierover tevreden bent, druk je op de play-knop om je beurt te laten afspelen. Je troepen voeren je acties uit, hoop je, en zo  gaat de beurt voorbij. Mocht je nog geen vijand in beeld hebben en die kom je gaandeweg je beurt tegen, wordt je beurt gepauzeerd. Nu kun je je orders aanpassen waar nodig en de beurt verder laten lopen.

“Oh dear, how sad, never mind!”

Als je lekker op weg bent kom krijg je meer mogelijkheden in wat je kunt doen. Ga je direct door met de volgende missie en welke dan? Of ga je bijvoorbeeld voor een willekeurige ontmoeting. Je soldaten hebben ieder hun voorkeur. De keuze die je maakt hebben effect op de gemoedstoestand van de soldaten. Hier moet je dus slim mee omgaan. Bij de willekeurige ontmoetingen worden de onderlinge verstandhoudingen op de proef gesteld en valt er vaak wat te halen.
    Zo kom je een groep herten tegen. Ga je dan voor de sluipschutter die ze 1-voor-1 omlegt of juist voor die met het automatische vuurwapen om ze allenmaal tegelijk neer te schieten?
    Bij een ander kom je een oude zeer zieke vrouw tegen. Geef je haar medicijnen of toon je genade en schiet je haar neer en neem je de buit mee. Bij de vrouw koos ik bijvoorbeeld voor het laatste, waardoor de andere soldaat natuurlijk schokt was en boos werd.

Hoe verder je komt des te meer de effecten hiervan je duidelijk gaan worden. Kies je soldaten uit die elkaar niet mogen, heeft dit zeker effect op hoe ze je orders uitvoeren. Daarnaast zorgt de algemene gemoedstoestand van je groep ervoor dat ze zich anders gaan gedragen op het slagveld.

Tijdens het kampvuurmoment kun je ook nieuwe uitrusting en voedsel kopen van een handelaar. Na elke missie heeft deze handelaar verschillende spullen, waardoor je ook nog eens voorzichtig moet kiezen. Ga je voor een beter automatisch geweer of toch voor de extra granaten. Of kies je voor een stukje veiligheid door extra bandages en pleisters te kopen.

Graphics

Je komt in verschillende omgevingen terecht, zoals bos, dorpjes, leger basis en kerkhoven. Hier vind ik Broken Lines toch wel erg achterlopen. Het voelde voor mij alsof ik in het begin van het Xbox One tijdperk terug kwam. Rotswanden bestaan uit grote vlakken wat duidelijk zichtbaar is. Diverse stukken van de omgeving (waar je dus gebruik van wil maken) vallen bij het in- en uitzoomen soms weg. Hier had best een tandje bij gemogen wat mij betreft.

De dialogen zijn daarin tegen wel weer leuk gebracht. De cartoonachtige afbeeldingen van je soldaten geven goed hun persoonlijkheden goed weer. De gesprekken worden getoond in een overlay wat verder prima werkt.

Al met al is Broken Lines een game waar ik me prima mee kan vermaken. Doordat je meerdere keuze mogelijkheden in de missies hebt, zit er een nog een stukje herspeelbaarheid in. Je moet het spel een keer of 3 spelen om alle missies te doen. De moeilijkheidsgraad is niet heel hoog en je kan een missie altijd opnieuw beginnen mocht het mis gaan onderweg. De tactische mogelijkheden zorgen voor een leuke gameplay en de manier van hoe je beurt gaat, past goed bij het spel.
    Het verhaal is redelijk, maar wordt wel leuk gebracht. De graphics daarentegen mogen wel opgepoetst worden. Al met al is het een leuke game die een mooie 7 verdient.