Het is een prima jaar voor de gemiddelde liefhebber van griezelige games. Resident Evil 2, Layers of Fear 2 en Man of Medan waren stuk voor stuk toffe games die met regelmaat de rillingen over je lijf lieten lopen. Is Blair Witch de volgende game die dit voor elkaar gaat krijgen?

De naam Blair Witch zal voor de meesten niet geheel onbekend zijn. In 1999 kwam immers The Blair Witch Project uit, een film over een groepje tieners die op onderzoek gaan naar de legende van de heks uit het dorpje Blair. Deze film werd opgenomen met een simpele huis-tuin-en-keuken camera en werd gebracht als een documentaire.

De legende ging dat de Blair Witch kinderen vermoordde door andere mensen te manipuleren tot deze daad. Ergens in het bos zou een man wonen die zeven kinderen moest vermoorden van de heks zodat ze hem met rust zou laten. Drie tieners, allemaal studenten aan de filmacademie, trekken de bossen in op zoek naar de plek waar dit gebeurd zou zijn. Na een poosje verdwalen ze en lijken ze langzaamaan gek te worden. Gezellige boel dus.

Na het succes van de eerste film kwam een jaar later al het vervolg. Book of Shadows: Blair Witch 2. De film deed het uiteindelijk behoorlijk minder dan zijn voorganger, maar was financieel desondanks wel een succes. In 2016 kwam de laatste film uit, Blair Witch, wat weer een opvolger was van Blair Witch 2. Nu is het echter tijd om de films te laten voor wat het is en door te gaan naar de game.

Zoektocht in het bos

De game speelt zich af in het jaar 1996 en begint met onze hoofdpersoon, Ellis Lynch, die onderweg is naar Black Hills Forest om daar mee te doen aan een zoektocht naar een vermist 8-jarig jochie. Daar aangekomen blijkt dat de zoekbrigade al het bos in is en dus zit er weinig anders op dan gewapend met een mobiele telefoon, een portofoon en je trouwe viervoeter Bullet zelf ook maar het bos in te wandelen.

In het begin is er nog weinig aan de hand. Het bos ligt er best vredig bij. Vogels fluiten, insecten en andere bosbewoners ritselen om je heen door het struikgewas, af en toe hoor je een specht op een boom tikken en je hebt contact met de sheriff die de zoekactie leidt via je portofoon. Al redelijk snel vind je met de hulp van Bullet een pet die van Peter, de vermiste jongen, lijkt te zijn. Best apart want de sheriff en zijn mensen zijn hier al geweest en konden niks vinden.

Gesterkt door deze vondst trek je samen met je hond nog dieper het bos in, maar dit is ook waar het mis begint te gaan. Het wordt donker, je komt bouwwerken tegen die er helemaal niet horen te zijn, voorwerpen die uit het niets verschijnen en dan lijkt er ook nog iets in het bos verstopt te zitten. Blair Witch is een grote, griezelige mindfuck.

Zoeken en puzzelen

Gedurende je zoektocht naar de vermiste Peter wandel je rond door het bos op zoek naar aanwijzingen. Omdat het niet cool is om echt te verdwalen in een game, maar dit wel deel van het verhaal is, is alles aan elkaar gelust. Loop je te ver weg van waar je moet zijn, dan kom je ineens weer uit op de plek van waar je vertrok. Om verder te kunnen komen moet je dus bepaalde puzzels op zien te lossen.

Deze puzzels bestaan veelal uit het vinden van bepaalde voorwerpen om ergens anders weer verder te kunnen. Denk dan aan dingen zoals de eerder genoemde pet van Peter waar Bullet aan kan snuffelen om een spoor in het bos te vinden. Het probleem is alleen dat deze dingen niet zomaar in het bos liggen, dus hoe moet je dan verder?

Na een poosje vind je in het bos een oude videocamera en dit blijkt niet alleen handig om mooie vakantieplaatjes mee op te nemen, maar ook om puzzels mee op te lossen. Je kunt namelijk videobandjes vinden. Blauwe videobandjes geven je een indruk van wat er aan de hand is, maar de rode bandjes helpen je om verder te komen in de game. Het kan namelijk zijn dat er op zo’n bandje bijvoorbeeld een video staat waarin je een boom om ziet vallen die de weg vooruit blokkeert. Door het bandje vooruit of achteruit te spoelen, dus van nadat de boom is gevallen terug naar het moment dat die nog overeind stond, kun je de situatie in de echte wereld ook manipuleren en zo dus je weg vooruit vinden. Zo kun je dus ook bepaalde voorwerpen vinden.

Een ander belangrijk hulpmiddel is Bullet. Uiteraard kun je hem laten zoeken naar aanwijzingen, maar hij doet nog veel meer. Hij leidt je door het bos, waarschuwt je voor vijanden, brengt je af en toe een voorwerp (soms belangrijk, soms rommel) en bovenal, hij zorgt dat je niet doordraait. Ellis is namelijk een oorlogsveteraan die het een en ander heeft meegemaakt. Ben je te lang, te ver bij Bullet vandaan, dan komen er onderdrukte herinneringen naar boven en draai je dus langzaamaan door. Zorg dus goed voor je trouwe viervoeter.

Het zit allemaal in je hoofd

Waar je bij veel horrorgames ziet dat de makers de ervaring eng proberen te maken met veel bloed, gore en lelijke gedrochten, doet Bloober het met Blair Witch anders. In Blair Witch zit het hem vooral in hoe ongemakkelijk je jezelf gaat voelen. Er zitten wel vijanden in de game, maar je komt ze niet heel vaak tegen. De dreiging dat er iets in het bos verscholen zit is echter wel constant. Daarbij zijn de geluidseffecten ook echt top. De makers adviseren je om Blair Witch met een headset op te spelen en ik moet zeggen dat ik ze daar gelijk in geef. Geluiden komen links, rechts of achter je vandaan en je hebt dan ook constant de neiging om om te kijken naar wat dat geluid maakte.

Iets anders om je uit je comfortzone te halen is dat je omgeving telkens verandert. Zo kom je op een gegeven moment bij een pas verlaten kamp, inclusief tent en kampvuur. Vijf minuten later loop je er weer langs en ziet dit kamp er uit alsof het al enkele jaren verlaten is. Hoe dan?!

Tot slot is de setting ook gewoon griezelig. Een groot bos, jij in je uppie en met alleen een zaklampje en een videocamera met nachtstand om je in het donker iets te kunnen laten zien. Dan beeld je jezelf al snel dingen in. Waar je in de meeste horrorgames schrikt van een fenomeen als onweer, daar ben je er in Blair Witch juist wel blij mee, want dan kun je even een fractie van een seconde iets meer zien van je omgeving.

Minpuntjes

Tot zo ver is het allemaal behoorlijk positief, maar helaas zijn er ook meerdere dingen die ik niet heel positief vind. Laten we beginnen bij de graphics. Wanneer je gewoon lekker door de game heen aan het wandelen bent dan valt op dat je hier en daar best mooie plaatjes te zien krijgt. Zie ook de eerste twee screenshots in dit artikel. Als je alles echter iets dichterbij gaat bekijken, dan zie je dat het eigenlijk best wel tegenvalt en dat deze game grafisch op de Xbox 360 ook niet had misstaan. Bomen en takken lijken plat, animaties van Bullet zijn houterig en stijf, kortom, we hebben wel eens beter gezien.

Waar de geluidseffecten nog wel een dikke pluim verdienden, geldt datzelfde voor mij niet voor de voice acting. Dialogen klinken wat ongemakkelijk, een beetje alsof iemand een boek voorleest en zich daarin in moet leven. Het komt wat geforceerd over.

En dan de bugs. Er zit best wel wat ongedierte in deze game en dan met name rondom Bullet. Je kunt hem opdrachten geven om te gaan speuren, maar met enige regelmaat bleef hij ergens achter een boom of rots hangen of ging hij me aan staan kijken om vervolgens niks meer te doen. Heel vervelend, zeker omdat Bullet een belangrijk hulpmiddel is om verder te komen in het spel.

Blair Witch is een lekker griezelige game die best een hoop dingen heel goed doet, maar ook hier en daar een steekje laat vallen. Zo zit het griezelen goed in elkaar. De game haalt je telkens uit je comfortzone en laat je de hele tijd ongemakkelijk voelen. Technisch had alles wel wat beter uitwerkt kunnen zijn. De graphics zijn niet heel slecht, maar tegenwoordig verwachten we toch wel wat meer. Geluidseffecten in de game zijn goed, maar daarentegen valt de voice acting weer wat tegen. Ook zitten er net wat te veel irritante bugs in. Niet gamebreaking, maar wel storend genoeg om je af en toe uit de ervaring te halen. Dit zou met een patch overigens prima verholpen kunnen worden.

Desondanks is dit wel een game die je prima eens zou kunnen proberen. Met zijn speelduur van een uur of zes is het geen idiote aanslag op je gametijd en als je Game Pass hebt is het ook geen aanslag op je portemonnee. Hou je van horror? Dan moet je hem sowieso eens geprobeerd hebben.

Review: Blair Witch
7.0
review-blair-witch-griezelige-mindfuckPluspunten <br> <br> + Lekker griezelig sfeertje <br> + Geen bloed en gore, maar juist psychologische scares <br> + Puzzels oplossen met je videocamera is tof <br> <br> Minpunten <br> <br> - Grafisch niet altijd briljant <br> - Voice acting komt wat geforceerd over <br> - Irritante bugs