Toen EA begin dit jaar Battlefield 1 aankondigde, ontplofte het internet. Terwijl concurrent Call of Duty met een dislike actie kampte, oogstte Battlefield alleen lof. Want Battlefield deed wat de community vroeg: kappen met die futuristische setting. Maar hoe is het eindresultaat?

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen en jullie vertellen dat dit een prachtgame is. De sfeer en de verhalen die DICE over weet te brengen worden fenomenaal in beeld gebracht. Ja, Battlefield 1 speelt zich af tijdens WWI, een oorlog die bij veel mensen niet zo bekend is als WWII. Deze oorlog die begon met de moord op Frans Ferdinand, de aartshertog van Oostenrijk-Este, was de smerigste oorlog ooit. De technologie kwam net in beweging en bevond zich vaak nog in een experimentele fase, waardoor niet alleen de tegenstander, maar ook je wapens je grootste vijand kon worden. En dit zie je allemaal terug in Battlefield 1!

Oorlogsverhalen

Laten we beginnen met de campaign van Battlefield 1, hoewel campaigns beter is. Je krijgt namelijk meerdere verhaallijnen. Deze zogenoemde oorlogsverhalen plaatsen je in de schoenen van soldaten. Een applaus is hier op zijn plaats, want in de proloog sterf je meerdere keren als soldaat. Het gaf me een vreemd soort schuldgevoel en liet me even schrikken dat oorlog zo hard en rauw is. Tuurlijk, je ziet het dagelijks op het nieuws, maar nu werd ik echt keihard op de feiten gedrukt. Daarnaast heeft deze oorlog ook invloed gehad op de wereld van vandaag de dag.

rendition1-img-1

Om terug te komen op de verhaallijnen: jongens, wat heeft men dat tof gedaan. In de ene campaign stap je in de schoenen van een jonge,getraumatiseerde Britse soldaat en in de volgende ben je een gokkende, liegende piloot. Het past zo goed wat men hier doet, het boeit, maar ondertussen informeert het ook. Daarnaast wordt de gameplay goed afgewisseld tussen lopen, sluipen en voertuigen besturen. Ga zorgen dat je die campaign speelt, want EA heeft iets meesterlijks gemaakt!

Wennen, maar ook vertrouwd

In een game die draait om de Eerste Wereldoorlog verwacht je een andere, tragere gameplay. En dat is iets waar DICE zich ook goed bewust van was. Voor spelers van Battlefield 4 zal de game redelijk bekend aanvoelen. Ik zeg expres redelijk, want er zijn wel wat wijzigingen. Laten we beginnen met de wapens, die zijn er in overvloed. In de Eerste Wereldoorlog zat men zoals ik al aangaf in de experimenterende fase. Machinegeweren hadden bijvoorbeeld een absurde terugslag. Daarnaast werd nog veel gebruik gemaakt van rifles met een enkel schot. Het zorgt ervoor dat je als speler goed je wapen moet leren kennen. Voor nieuwkomers zal deze authenticiteit zeker wennen zijn!

Jongens, wat is het heerlijk om met een tank door de modder te rijden. Je voelt gewoon de moeite die het bakbeest heeft met deze gladde ondergrond. Het besturen van voertuigen voelt trouwens fantastisch, zeker met vrienden! Eén iemand die de tank bestuurt en op tijd bijdraait zodat je vrienden achter de geschutten kunnen vuren. En dan heb ik het nog niet gehad over de ultieme voertuigen. Ultieme voertuigen? Ja, als je online een potje speelt en je verliest, dan krijg je als laatste redding een soort (gigantisch) eind-voertuig om het tij nog te keren. Dit kan een trein, zeppelin of slagschip zijn. De gameplay moet je eigenlijk zelf voelen, beleven en bijna proeven. Dan snap je wat ik bedoel!

screen_shot_2016-06-12_at_5-02-41_pm-0Grafische pracht

Dat Battlefield 1 een prachtige game zou worden bleek al uit de trailers. We weten dat trailers vaak teleurstellingen betekenen maar in dit geval blijken de trailers geen loze belofte in zich te hebben.

De game gemaakt met de Frostbite Engine ziet er zo fantastisch uit dat je je echt in de oorlog waant. Van dichtbij ziet alles ziet er zeer gedetailleerd en scherp uit. En in de verte zie je duidelijk bergen liggen, vliegtuigen vliegen en nog veel meer details die je het gevoel geven dat de oorlog zich op een grotere schaal afspeelt dan alleen in jouw stukje speelgebied, en dat allemaal zonder pop ups. Wel viel me af en toe in de multiplayer op dat verwoeste voertuigen direct verdwenen maar dit is echter niet storend.

Mijn mond viel echter helemaal open toen ik in een level over het strand liep en duidelijk kon zien waar aan de rand van het strand het verschil tussen nat en droog zand was en je het water kon zien schuimen aan m’n voeten. Misschien denk je van: man wat klets je nou? Maar heb jij wel eens een game gezien waar ze zelfs deze kleine details meenamen? Ik niet namelijk. Bij tanks zie je de modder alle kanten opspatten, waardoor ik me gewoon vies ging voelen. Mocht je de game spelen, neem dan de moeite om even de tweede storyline te gaan doen. Als je met je dubbeldekker boven Londen vliegt, door de zeer realistisch wolken heen zoeft, de Theems beneden je kronkelt en rookwolken van branden ziet spelen met het zonlicht, dan kan je niet anders dan applaudisseren. Dit is echt een grafisch hoogstandje van de bovenste plank.

medium-img

Daarnaast kent Battlefield 1 ook nog een fantastisch weersysteem. In de woestijn kun je midden in een zandstorm komen waardoor je niets meer ziet. Nog vetter is het bijvoorbeeld bij de St. Quentin Scar waar het gebruik van al het kruit grote rookwolken en mist veroorzaakt. Klein detail, voor je de game start krijg je een map van het slagveld te zien. Bij de Midden-Oosten maps zie je dan de hitte boven het slagveld hangen. Het mag duidelijk zijn dat DICE overal aan heeft gedacht in deze nieuwe Battlefield!

Met z’n allen

Het paradepaardje van Battlefield is al jaren de multiplayer. Lekker met z’n allen over het strijdveld heen sjouwen en knallen. Is dat stuk ook veranderd? Ja en nee. Ja want er zijn nieuwe modi waar je een andere multiplayer ervaring bij krijgt. Nee want het blijft lekker schieten. Een modus die gelijk opvalt en totaal nieuw is, is Operations. In deze mode moet je sector voor sector verdedigen of veroveren. Het moet je een gevoel geven van een oprukkende vijand die probeert je stad of gebied in te nemen. Het hele slagveld is verdeelt in zes sectoren met elk een aantal veroverpunten zoals we dat uit Conquest wel kennen. Dot maakt deze mode uitermate geschikt voor tactisch spelen. Wat deze mode, naast het spelen zelf, zo bijzonder maakt is dat we telkens de achtergronden horen over de strijd die je gaat voeren. Heel Battlefield 1 is doorspekt van het verhaal over de Great War. Het laten ervaren hoe heftig en wreed deze periode was. Dat men hierbij ook de oorspronkelijke taal van de strijdende partijen gebruikt maakt het documentaire tintje extra aanwezig. Operations is in mijn ogen wel de meest complete multiplayer mode die in de game zit.

Conquest is een mode die alle Battlefield fans kennen. Een grote map waarin een aantal veroverpunten. 64 spelers die elkaar in tanks, te paard en in vliegtuigen te lijf gaan. Lekkere chaos dus. Wederom subliem neergezet op een variatie aan maps. Maps die er één voor één strak uitzien. Woestijnen, bossen, gebergtes, dorpen en steden, het is allemaal aanwezig. Mocht je nog geld over hebben trouwens dan is Premium echt aan te raden. Voor dat bedrag krijg je namelijk in de loop van de komende tijd nog 16 extra maps voor je multiplayer spel.

Domineren is lekker

Als we het over snelle fun gaan hebben dan is Domination wel de mode die dat in zich heeft. Daarnaast is het ook nog eens de meest tactische mode die de game in mijn ogen heeft. Een klein slagveld, geen voertuigen en drie veroverpunten. Het is knallen en veroveren. De strijd om de nodige 100 punten te halen duurt zo’n 8 minuten. Lekker snel voor even tussendoor dus. Het is een soort quick fix voor de shooterfans. Verder is er dan nog Rush, een mode die zeer geschikt is voor nieuwkomers en het nieuwe War Pigeons. Deze laatste mode legt de focus op de duiven die in WWI gebruikt werden als boodschapper vanuit de frontlinie. In deze mode zoek je de duif en probeer je deze lang genoeg in je bezit te houden totdat je een bericht hebt kunnen schrijven. Is je bericht klaar dan kan de duif op weg en krijg je de punten. Een soort capture the flag dus maar dan met duiven.

Als laatste

Battlefield 1 lijkt op dit moment het optimale uit deze generatie consoles te halen. Je kan over alles in de game een soort in de gloria verhaal houden. Grafisch is het een sublieme game die zo geweldig met details en belichting om gaat dat het bijna echt voelt. Je speelt geen oorlogsgame meer, je bent in oorlog. Daarnaast moeten er heel veel kudo’s naar de manier waarop de geschiedenis en het leed van een oorlog prachtig verpakt zitten in de game. Het is leerzaam zonder belerend te worden. Het maakt de vergankelijkheid van een soldaat in deze oorlog pijnlijk duidelijk zonder dat het een zielig verhaal wordt. Dat alleen al is iets wat veel extra bonuspunten oplevert. De enige aftrekpunten komen door de niet altijd geweldig werkende EA servers, het lastige partysysteem en de zeer lange laadtijden tussen de potjes door. Maar dit alles is peanuts en neem je op de koop toe omdat de game zo verschrikkelijk goed is.

Battlefield 1
99 %
review-battlefield-1-verwoestend-goedPluspunten: <br> + WWI <br> + Grafisch een plaatje<br> + Campaigns zijn vet<br> + Sfeer wordt fenomenaal gebracht<br> + Multiplayer garandeert uren knalplezier<br> Minpunt(je): <br> - Laadtijden online <br>