Remasters van games zijn altijd een beetje een risico. Is het vele werk wat de makers in zo’n remake steken echt de moeite waard? Het blijft namelijk oude wijn in nieuwe zakken.

Batman: Return to Arkham bevat de twee eerste Xbox 360 Batman-titels. Ik mag best zeggen, zeker voor de Batman-fans, klassiekers. Iedereen die de laatste uit de reeks, Batman: Arkham Knight, op de Xbox One heeft gespeeld, kan beamen dat deze er grafisch geweldig uitziet en een prachtige duistere sfeer uitademt. Het was dan ook niet heel vreemd dat Warner Bros. en Rocksteady voor deze twee eerdere delen niet gingen voor backwards compatibility maar voor remasters. De vraag is of die remaster daadwerkelijk zo’n verandering is dat het die behandeling waard is geweest.

Arkham Asylum

Laat ik eerst een korte beschrijving geven voor diegene die de games nog niet kennen. Ikzelf heb ze beide op de Xbox 360 met veel plezier gespeeld. Batman: Arkham Asylum en Batman: Arkham City spelen zich af voor Arkham Knight. Arkham Asylum was de eerste van de reeks en stamt uit 2009. Toen was Unreal Engine 3 de grafische motor, nu in de remaster is de Unreal Engine 4 dat. De verschillen zijn direct zichtbaar. Het is scherp, de belichting is prachtig en hij is helderder geworden. Het origineel oogde nogal donker namelijk. De cutscenes zijn prachtig maar stralen nog steeds 2009 uit.

batman-arkham-asylum1

Asylum begint met het terugbrengen van de Joker naar het gesticht van Arkham, het Asylum. Daar begint het gelazer want er zit een groter plan in het brein van de Joker. Zoals Arkham Knight is het spelen van de game vooral het tikken van knopcombi’s dus ben je al bekend met die titel, dan is het spelen van Asylum een eitje. Het oogt allemaal opgepoetst en dat is toch waar het bij een remaster om draait. En wie wil er nu niet naar de opgepoetste billen van Catwoman kijken.

Toch zijn er wel ‘foutjes’ te zien. De belichting lijkt soms wat off, wat gloeiend te zijn en er zijn sporadisch framedrops te zien. Een framerate die men trouwens op een veilige 30 fps heeft gezet in plaats van het voor een current-gen remaster te verwachten 60 fps. Dat heeft men waarschijnlijk na veel pogingen niet gehaald. Jammer want dat verschil is te merken. Niet dat het de gameplay verpest maar toch, het is een remaster voor een betere console en daar verwacht je meer van.

Arkham City

Arkham City is het vervolg op Asylum en deze kwam in 2011 uit. Natuurlijk was deze game grafisch gezien al een vooruitgang op de al prachtige voorganger. De remaster heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Eigenlijk kunnen we hier precies hetzelfde over vertellen, de remaster is duidelijk een verbetering maar de wat hoekigere graphics blijven behouden. Het verhaal draait om Arkham zelf. Ondertussen is de stad zelf een groot gesticht geworden waar criminelen lustig hun criminele dingen doen. Het grootste verschil met Asylum is de open wereld. In City kan je gaan en staan waar je wil en dat levert een wat leukere ervaring op.

batman-arkham-city

Beide games draaien dus om rennen, springen, klimmen, omhoog zoeven langs je grapple hook, om het vechten met de bad guys door het tikken van knoppen combi’s en het oplossen van allerlei raadsels die je zichtbaar krijgt met je detective vision. Daarnaast is het zoeken naar aanwijzingen zoals de raadselplekken van The Riddler.

Waard of niet?

Return to Arkham is in mijn ogen een geslaagde remaster. Men heeft de game lichter en scherper gemaakt, de belichting over de gebouwen van Gotham is prachtig en het ziet er allemaal gelikt uit zonder dat het je retrogevoel aantast. De games zijn qua gameplay exact als het origineel maar het pakket bevat wel alle DLC die bij beide games horen.

Mocht je Arkham Knight geweldig vinden maar nooit deze twee voorgangers gespeeld hebben of ben je sowieso totaal onbekend met deze Batman titels, dan is de game zijn geld echt waard. Je krijgt twee klassiekers voor een niet al te groot prijsje die ook nog eens een poetsbeurt hebben ontvangen. Gegarandeerd voor een aardig aantal uren speelplezier.

Maar ben je al bekend met deze twee games, heb je ze al op de 360 gespeeld of op pc, dan zou ik ze lekker laten liggen. De game geeft je dan weinig extra’s. Wat dat betreft mogen uitgevers bij een remaster best wat extra content bouwen. Het klinkt allemaal leuk, al die remasters, maar in mijn geval is het dan toch vaak heel even spelen en daarna laten liggen.  Dus in dit geval zonde van je geld en misschien leuk als ze over een jaar in de Deals voor 50% van de prijs weggaan.

Batman: Return to Arkham
75 %
review-batman-return-to-arkham-geslaagde-terugkeer-of-teleurstellingBatman: Return to Arkham is aardig geslaagd qua opgepoetste graphics. De framerate daarentegen heeft de test minder doorstaan. Het blijft op een wat teleurstellende 30 fps hangen. Toch is deze remaster goed genoeg om hem als nieuwkomer zeker te gaan halen. De prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed te noemen. Maar heb je ze al gespeeld, dan is het een beetje zonde van je geld. Ik garandeer je dat je het even speelt uit een soort hang naar het verleden maar dat je ze daarna niet snel meer aan zal raken. Voor een nieuwe ervaring is er gewoon te weinig nieuws in de game te vinden.