Er zijn op de Xbox een paar racegames te vinden die een realistische ervaring bieden als het gaat om het maken van je rondjes. Alles er omheen wordt vaak vergeten. Vergeten is misschien niet het goede woord, de meeste mensen zitten immers niet te wachten op regeltjes, denkwerk en werk in het algemeen. Voor een selecte club die nog wat meer uit z’n racegames wil halen is er Assetto Corsa Competizione.

De ervaring die het Italiaanse Kunos Simulazioni heeft opgedaan met hun vorige game, die simpelweg Assetto Corsa heet, begint zich uit te betalen. Met ACC (Assetto Corsa Competizione) komen ze met een race-simulatie die in ieder geval op de Xbox zijn weerga niet kent. Nou heb ik pas sinds kort een stuurtje in huis gehaald, dus laat ik niet al te hard van stapel lopen… Ik denk dat dit de beste en meest realistische ervaring biedt op ons geliefde platform. Ik heb nagenoeg alle titels er de afgelopen weken wel bij gehaald, blij dat ik ben met m’n wiel en pedalen.

Het gevoel

ACC is de meest volwassen racegame die er tussen zit. Tenminste, als je het over het detail hebt. De accurate circuits en het waanzinnige geluid die de GT 3 auto’s in deze game produceren, laat zien dat de ontwikkelaar hier niet voor een quick fix gaat. De officiële game van de Blancpain GT Series Sprint Cup laat je vechten voor wat je waard bent. Werk aan je rondetijden en leer de verdedigende en aanvallende lijnen op een circuit kennen. Leer jezelf een houding te geven in de duels. Wanneer je ronde na ronde om een plek vecht, dat is wanneer de game op zijn best is. De AI van je tegenstanders, die is namelijk echt heel goed. Het maakt dat je echt voor je posities knokt. De AI weet z’n positie te verdedigen en kan jou ook behoorlijk wat druk opleggen.

Er is dus sprake van een leercurve. Gelukkig stelt de game je zeker ook in staat te groeien en jezelf te verbeteren. Het gevoel met de auto is gewoon heel sterk gedaan en middels slimme grafische hulpmiddelen weet je ronde na ronde hoe je presteert. Op welk stuk heb je het laten liggen? Ben je constant genoeg? Op de juiste moeilijkheidsgraad vraagt ACC het uiterste van je. Je uiterste concentratie en uiterst je best doen. De zeer realistische (met de laser gescande) circuits bevatten zowel qua wegdek als de details om de baan heen zoveel detail dat je al snel gevoel krijgt waar jouw rempunten liggen. Wanneer de baan afkoelt, in het duister, of wanneer het regent zul je moeten werken aan het verleggen van die rempunten. Terugspoelen is er trouwens niet bij… een foutje kan je de race kosten.

Maak je niet al teveel zorgen, de GT3 auto’s hebben in principe voldoende grip en neerwaartse druk om onder droge omstandigheden met een behoorlijke vaart door de bochten te komen zetten. Elk model laat zich weer anders de bocht om zetten. Een NSX met middenmotor of een Mercedes waar de motor voorin ligt, dat maakt een wezenlijk verschil. Met de standaard setup zul je onder droge omstandigheden al vrij snel durven pushen, ze laten zich op het scherpst van de snede rijden, echt heel strak. Ik heb het makkelijker gevonden mijn tijden te verbeteren dan in een Project Cars 2. Alles tezamen maakt dat je steeds beter in staat bent om je foutjes te corrigeren.

De weg naar boven

Op de makkelijkste moeilijkheidsgraad kan eenieder zeker goed meekomen. Verder worden voldoende assists aangeboden om je op weg te helpen. Waarin de game wat intimiderend kan zijn is het realisme als het aankomt op de vele weergaven waar je doorheen kunt scrollen en ook de regeltjes en straffen die uitgedeeld kunnen worden. Bij de eerste race rolde ik in formatie richting mijn startplek, terwijl ik eigenlijk vanuit een rollende start vol op het gas moest. De eerste keer wist ik niet precies wat me overkwam. Je wordt er echter bij geholpen door simpele grafische weergaven, die zeer makkelijk te interpreteren zijn. Voor mij was het echter al te laat. Misschien heb ik gewoon niet op zitten letten.

Je hebt verder ook contact met je spotter, die jou aanwijzingen geeft over de positie van andere rijders op de baan, situaties die voor of achter jou zijn ontstaan en meer van dat soort zaken. Jouw ingenieur geeft je dan bijvoorbeeld weer tips om de kerbs niet mee te pakken vanwege een lage bandendruk. Zinvolle input, woorden waardoor je je bewuster van je omgeving en situatie wordt. Waar ik zelf ook blij door ben verrast is dat de mate van controle over de auto en het gedrag op het circuit wordt uitgedrukt in een waarde. Die waarde is van belang als je online wilt racen. Heb je namelijk een hele goede reputatie opgebouwd, dan kun je deelnemen aan races waar je in principe geen beginners en maniakken tegenkomt. Die numerieke waarde staat op deze manier ook echt voor een bepaalde groei die je doormaakt. En je voelt jezelf telkens weer beter worden. Pluspunt.

Concessies moeten doen

Het is echter niet alleen maar hosanna. In de basis is dit een hele getrouwe port van de pc naar de Xbox. Waar je bij een sim als Ricard Burns Rally op de originele Xbox heel weinig overhield van het bejubelde weggedrag van de pc versie, heeft de ontwikkelaar met ACC het gedrag 1:1 over kunnen zetten naar de Xbox One. Ook zien de omgevingen, auto’s en effecten er bijna net zo goed uit als op de pc. Alleen de camera binnen de cockpit die je zicht naar achteren geeft, dat beeld is wel bedroevend.

De goede physics en graphics gaan echter ten koste van een toch wel belangrijk dingetje: frames per seconde. Op de Xbox One (en One X) moet je het met maximaal 30 fps doen. Dat is gewoon jammer. Eerlijk is eerlijk, het went, maar bij een racer verkies je altijd frames boven vertoon. Op de One X (waar ik de game op heb gespeeld) beschik je ook niet over de optie voor 60 fps ten koste van de graphics. Een optie die games als Forza Horizon 4 of MotoGP 20 je wel bieden. Hoewel het met het uiterlijk vertoon wel goed zit valt me op dat de laadtijden in ACC lekker kort zijn.

Dan is er nog een probleem met stuurtjes van tenminste Logitech en Thrustmaster. Ik heb vernomen dat er aan een fix gewerkt wordt, die kan niet snel genoeg komen. De eerste keer dat ik de game heb opgestart werd mijn stuurtje herkent als controller. Nou is het sowieso wel interessant te weten dat je vrijwel alle knoppen voor zowel de controller als het stuurtje eerst zelf moet toekennen, voor je aan het rijden gaat. Er is geen sprake van presets waar je uit kunt kiezen. Maar goed, pas toen ik het stuur opnieuw heb ingeplugd en bewust een preset die ik net daarvoor had aangemaakt opnieuw laadde, werkte het stuur wel.

Het vervelende is dat de eerstvolgende keer dat je het stuur van het stroom hebt gehad je deze stappen opnieuw moet doorlopen. Het went. Net als die 30 fps. Ik heb ook erg lang moeten zoeken naar set instellingen t.b.v. de vibratie en force feedback van het stuur, waar ik me goed bij voelde. In Assetto Corsa uit 2016 vond ik dat veel makkelijker. Er gingen al berichten rond dat je per auto de maximale rotatie van het stuur moet aanpassen. Ideaal is het allemaal niet. Van wat ik vernomen hebt wordt ook hier nog aan gewerkt. Hoewel de game zich verreweg het beste laat spelen met een stuur en pedalen kun je met een beetje tweaken ook gewoon goed wegkomen op de controller.

DLC

In Assetto Corsa Competizione beschik je over 11 natuurgetrouwe circuits en alle rijders, teams en de GT3-auto’s van het seizoen 2018 en 2019. Omdat de auto’s qua gevoel veel van elkaar afwijken en ze in het grootst mogelijke details zijn vertaald naar deze game hoef je je niet snel te vervelen. Toch is de selectie aan wagens wel heel erg toegespitst op de Blancpain serie. Middels DLC die al is aangekondigd worden op korte termijn nog eens vier circuits aan de game toegevoegd (Kyalami, Suzuka, Laguna Seca en Mount Panorama). Voor hen die de game in pre-order hadden staan worden deze gratis beschikbaar gesteld. Voor anderen hangt er een prijskaartje van €14,99 aan (momenteel nog los verkrijgbaar).

Later dit jaar volgen nog eens een GT 4 pack, met meer dan 10 auto’s uit dus weer een andere klasse. Die had ik toch wel erg graag toegevoegd zien worden aan het basis spel, omdat ze weer een ander gevoel met zich meebrengen. Zo rond de kerst volgt nog een pack met drie Britse circuits. Die laatste twee packs moeten in de vorm van de season pass €24,99 kosten. Er rekening mee houdende dat de basisgame €39,99 kost, dan heb je voor een ‘full priced’ game straks wel een hele complete racer.

Je hebt speciale evenementen waar je, net als de andere deelnemers, gebonden bent aan bepaalde restricties. Je doel is om een goede tijd neer te zetten op een online leaderboard. Verder beschik je over een hotlap modus, kun je je eigen raceweekend samenstellen, of zelfs hele 24-uurs races rijden. Met goed geïmplementeerde, variabele weerseffecten en een dag-nacht cyclus voor elk circuit is dat een echte belevenis. Dan heb je nog een vrij goed uitgewerkte carrière modus. Je wordt in deze modus niet helemaal in het diepe gegooid, maar het loont de moeite om bepaalde racetermen of regels even op te zoeken op internet. Niet alles wordt goed toegelicht in het spel zelf.

Assetto Corsa Competizione is een hele serieuze racer. De vele opties die je on-the-fly kunt aanpassen, daarvan kun je het overgrote deel niet eens toewijzen aan je beschikbare knoppen. Daar heb je op de pc een button box voor. Ga je op de Xbox op zoek naar zo’n kastje dan heb je al snel te maken met een hoop mitsen en maren. Toch knap dat Kunos Simulazioni al die opties in een overzichtelijk menu heeft weten te proppen, waardoor je ook met je stuur of je controller in staat bent de nodige aanpassingen te doen. Ik ben blij verheugd dat we zo’n hardcore titel op de Xbox hebben mogen verwelkomen. Het is een racegame voor puristen. Voor mensen die nog net wat meer uit hun racegames willen halen. Voor hen is dit een must, ondanks de foutjes (de gebrekkige stuurwielondersteuning) en foute keuzes (30 fps).

Waar bij sommige racegames de grootste thrill via de multiplayer wordt gebracht, is de singleplayer van ACC ook voor de strebers onder ons meer dan de moeite waard dankzij de fantastische AI. De presentatie en het soms strelende geluid maken het voor mij af. Dat besefte ik mij toen ik daar in de pit stond met m’n penalty, terwijl je de Porsches en Lambos voorbij hoort jakkeren. Waarom ik die straf heb verdient weet ik nog steeds niet zo goed. Dat is waar de ontwikkelaar nog wel wat meer tijd in mag steken. Om deze ervaring nog wat toegankelijker te maken.

Assetto Corsa Competizione
7.7
review-assetto-corsa-competizione-voor-puristen-en-harde-werkersLet op! Hoewel de game zich vrij goed laat spelen op de controller haal je hier het meeste uit als je over een stuurtje met pedalen beschikt.<br><br> Plus: <br> + Zeer authentiek <br> + Meest serieuze racer op de Xbox </br> + Grafisch in orde, oog voor detail is dan weer verbluffend </br> + Paar slimme hulpmiddelen om rijders op weg te helpen</br> + Zeer veel diepgang</br> + Gedrag van- en gevoel met de auto is top </br> + Weerseffecten en dag/nacht in orde</br> + Fantastische geluidseffecten</br> + Zinvolle input van je ingenieur en spotter </br> </br> Min: <br> - 30 fps went, maar is gewoon een misser </br> - Ondersteuning stuurwielen (nog) niet op orde, frustrerend </br> - Presets voor stuurwiel of controller ontbreken, controller tweaken kost tijd </br> - Vibratie en force feedback (nog) niet op het niveau van de vorige Assetto Corsa of wat pc versie ACC laat zien</br> - Met bepaalde regels en termen wordt je in het ongewis gelaten</br> - Mist op dit moment een paar opties t.a.v. de multiplayer (private lobbies)</br>