Review: Animal Shelter Simulator

Na een uitgebreide tutorial lijkt Animal Shelter Simulator weinig te bieden dat aantrekkelijk is. Animal Shelter Simulator kent moeilijk te besturen menu's, eentonige gameplay en dat alles in niet zulke fraaie graphics. Kortom, een dikke domper die ik niemand aan kan raden.

+ Eigenlijk helemaal niks

+/- De diertjes zien er ok uit en bewegen minder beroerd dan jouw character
    +/- Tutorial is redelijk uitgebreid. Dekt lang niet alles af, maar vooruit

- Bijna te veel om op te noemen. Geen verhaal, nu is dat niet verplicht met een simulation-game, maar het had deze game wat body/emotie/ziel gegeven
    - Waardeloze beweging van jouw character. Het maakt het bewegen door het asiel tot een levende hel
    - De menu’s zijn zo slecht opgezet. Onoverzichtelijk en slecht te navigeren
    - Kleurloze en emotieloze game

Altijd al een fictief dierenasiel op willen zetten? In Animal Shelter Simulator leer je de fijne kneepjes van het vak. Of het ook lekker speelt op de Xbox? Community member Eddie heeft er zo zijn bedenkingen bij en deelt deze met ons in zijn review:

De naam van deze game laat weinig te raden open over wat voor game we gaan spelen. In Animal Shelter Simulator nemen we de teugels in de hand van het lokale dierenasiel. Heerlijk om weer de zorg te dragen voor dieren net zoals ik in Zoo Tycoon gewend was. Ok, de diertjes zijn iets kleiner, maar dat maakt er de ervaring niets minder om. Of wel?

Verhaal

Zoals met de meeste simulatie-games is er ook in Animal Shelter Simulator geen sprake van een verhaal dat gevolgd wordt. Jij bent gewoon de eigenaar van een startend dierenasiel en go! Na een best uitgebreide tutorial waarin je wordt begeleid om jouw eerste dier te selecteren voor de opvang, te verzorgen en uiteindelijk ook te herplaatsen, wordt je losgelaten. Je merkt meteen dat dit een game is die ogenschijnlijk gericht is op gamers die niet vaak simulatie-games spelen. Ja, er is best veel te doen, maar de omgeving is niet echt groot te noemen en het aantal acties dat je bij moet houden is best te overzien.

Natuurlijk moet je ook bij deze game geen weken tussen speelsessies laten liggen, want er is op zich voldoende om bij te houden en daardoor ook te vergeten. Waar moet je op letten met het selecteren van dieren die je gaat opvangen, hoe houd je alle zaken die de diertjes nodig hebben bij, waar was alles ook weer te vinden om spullen voor jouw asiel te kopen?

Gelukkig heeft de game een centrale hub voor jou gemaakt waar je het meeste wel terug kunt vinden. De computer op jouw kantoor heeft de meeste taken uitgesplitst voor ons. Is het overzichtelijk en goed te bedienen? Laten we eens kijken.

Menu’s, navigatie en controls

Nou, hier komt het eerste grote issue met deze game aan… De manier waarop je moet navigeren op jouw computer is ronduit slecht te noemen. Regelmatig ben je jouw cursor kwijt en heb je geen idee waar je bent. Ook om uit de submenu’s op je computer te gaan, is er door de ontwikkelaar een vreemde keuze gemaakt. Om terug te gaan in de menu’s is namelijk niet 1 vaste knop gekozen, maar verschilt dit van menu tot menu. Ook de icoontjes die worden gebruikt in de menu’s maken het niet duidelijker wat je in hun specifieke menu gaat vinden. Nu kom je er met voldoende spelen wel achter, maar handig is anders.

Zodra je van jouw computer weg stapt en gaat lopen, komt een tweede mega-issue naar voren. Jouw personage beweegt moeizamer dan de gemiddelde mamoettanker die tot 150% van zijn capaciteit is volgeladen. Alle beweging is traag en zodra je een bocht wilt maken, dan merk je dat de camera en de beweging van jouw onzichtbare character zo ontzettend traag en woedeopwekkend is, dat je het liefst de game meteen afsluit.

Ook het oppakken en neerleggen van zaken hebben een behoorlijke vertraging van de input die jij levert op je controller. Vaak zelfs zo erg dat je nog maar een keer op knoppen gaat duwen en daarmee regelmatig de eerdere actie weer cancelled. Het laten vallen van speeltjes / zaken die je niet meer nodig hebt, is sowieso een uitdaging in deze game. Je zult regelmatig minuten bezig zijn om iets te laten vallen omdat de controls gewoon niet goed werken.

Graphics

Zucht….. Helaas wordt het hier niet beter. De grafische insteek van de game lijkt wel Oostblok jaren 20 van vorige eeuw. Alles is grijs, saai en hoekig. De enige animaties die wat vorm hebben zijn de diertjes. Voor de rest is het kommer en kwel. Voor mij was de term die de game het best samenvat: emotieloos.

Animal Shelter Simulation heeft 56 achievements: het enige waar dus echt aandacht aan besteed lijkt te zijn. Alle facetten van de game hebben wel een achievement gekregen. Van spelen met de katten en honden, ze voeren, ze verzorgen en verplegen. Ook zitten er grindfests in deze lijst. Je moet deze game namelijk 10 uur spelen om die te unlocken. Daarnaast moet je 100 dieren weten te plaatsen. Alleen de grootste masochisten zullen hier mee aan de slag gaan.

Na een uitgebreide tutorial lijkt Animal Shelter Simulator weinig te bieden dat aantrekkelijk is. Animal Shelter Simulator kent moeilijk te besturen menu’s, eentonige gameplay en dat alles in niet zulke fraaie graphics. Kortom, een dikke domper die ik niemand aan kan raden.