Een straaljagerpiloot worden en uitgroeien tot een ware held bij de luchtmacht is maar voor weinig mensen weggelegd. Voor iedereen die het niet gehaald hebben is er gelukkig nog Ace Combat 7: Skies Unknown.

Het kabaal, de snelheid, de stoere vormgeving van die vliegtuigen en de wetenschap dat er maar weinig machines tegen die ijzeren monsters in kunnen gaan. Straaljagers hebben me altijd gefascineerd.

Vreemd genoeg worden er bizar weinig games over gemaakt. Ace Combat draait als serie al een poosje mee en ook HAWX was erg tof, maar over het algemeen moeten we best wat geduld opbrengen voor we het luchtruim weer in mogen. De laatste Ace Combat, Assault Horizon, kwam ook alweer een dikke zeven jaar geleden uit op de Xbox 360 en was daarbij ook nog een (ontzettend gave) spin-off. Nu is het dan eindelijk tijd voor weer eens een nieuw deel en jongens, wat was die het wachten waard zeg!

Geloofwaardig en boeiend verhaal

Ace Combat 7 speelt zich af in de nabije toekomst op een fictieve aarde. Geen USA en geen Rusland, maar wel Osea, Erusea en nog een handvol andere landen. Dit maakt dat je in het begin even goed moet opletten in het verhaal, maar verder heb je er eigenlijk geen last van. Het is namelijk wel een realistische, iets futuristische, setting met werkelijk bestaande vliegtuigen, gewone mensen van vlees en bloed en een normaal klimaat.

De game begint met Erusea dat de oorlog verklaard aan Osea en ze ook direct bombardeert. Jij, als kersverse maar veelbelovende piloot, wordt er met je squadron op afgestuurd om de bommenwerpers te vernietigen en je land te beschermen. Wat volgt is een oorlog waarbij langzaamaan duidelijk wordt dat geen van beide partijen hier echt op zat te wachten en ze zich afvragen: waarom?

Ik vond het verhaal erg tof. Je krijgt het verhaal van twee kanten mee, waardoor het moeilijk wordt om echt keihard een kant te kiezen. Tel daarbij nog een aantal verrassingen op en je bent van begin tot eind geboeid.

Idiote luchtacrobatiek

Al hoe tof ook, dat verhaal is natuurlijk alleen maar een kapstok om de gameplay aan op te hangen en om stunts uit te halen met je vliegtuig waar een echte piloot direct om aan de grond gezet zou worden. Denk aan vliegen door onweerswolken waarin de bliksemschichten je om de oren vliegen, in mistige omstandigheden laag bij de grond door een ravijn vliegen en meer van dat soort capriolen. Heerlijk!

De missies zelf zijn ook lekker divers. Zo zijn er missies waar je een aantal bommenwerpers en hun escortes uit de lucht moet schieten, maar ook missies waarbij je gronddoelen zoals tanks, SAM-installaties of AA-kanonnen moet vernietigen of zelfs schepen. Vaak is het zelfs een combinatie van lucht- en gronddoelen, dus is het zaak om je wapentuig daar op aan te passen.

Om dit soort idiote luchtacrobatiek goed uit te kunnen voeren moet de besturing ook top zijn. Dit zit in Ace Combat 7 helemaal goed. Je kunt de controls op meerdere manieren instellen. Speel je dit soort games vrijwel nooit? Dan ga je wellicht voor de meer arcade settings. Druk je stick naar links of rechts en je vliegtuig gaat daar heen. Ben je bekend met Ace Combat of andere games met vliegtuigen, dan adviseer ik je om de expert settings te gebruiken. Hierbij moet je zelf je vliegtuig een bocht om trekken door hem links of rechts te laten rollen en dan je neus op te trekken of omlaag te duwen. Het vergt iets meer oefening, maar je kunt er uiteindelijk wel veel sneller door manoeuvreren en dit is vooral online geen overbodige luxe. Verder biedt de game de optie om de Thrustmaster HOTAS Flightstick te gebruiken. Dit maakt de vliegervaring nog wat realistischer en geeft je echt het gevoel een Top Gun te zijn.

De keuze is reuze

Met al die verschillende missies is het ook belangrijk om je loadout goed voor elkaar te hebben. Als je bijvoorbeeld heel veel gronddoelen hebt, dan heb je weinig aan raketten voor luchtdoelen. Ook een idioot snel vliegtuig is dan niet handig. Gelukkig verdien je voor elke missie die je afgerond hebt credits. Hiermee kun je dan weer nieuwe wapens, vliegtuigen en upgrades kopen en de keuze is reuze. Zo begin je met een F16, maar met genoeg punten kun je onder andere ook een F14 Tomcat, een MIG29A, de F22 Raptor of de nieuwe JSF, de F35, kopen.

Alle vliegtuigen en wapens die je koopt kun je zowel in de story mode als online gebruiken. Elk vliegtuig heeft zijn eigen sterke en minder sterke kanten en het is dus aan jou om een favoriet te vinden.

Het weer voor vandaag

Ace Combat ziet er erg goed uit. De vliegtuigen zijn herkenbaar en gedetailleerd, bij bewegingen van je vliegtuig zie je de verschillende luchtstromen over je jager lopen en de vergezichten hoog in de lucht over de oceaan en het land zijn fantastisch. Als je wat dichter bij de grond komt dan wordt het iets minder indrukwekkend, maar goed, je hebt een vliegtuig en dus hoef je niet heel veel tijd op de grond door te brengen. Als je dan weer hoog in de lucht door een strak blauwe lucht met de zon vol in je gezicht vliegt ben je die iets minder gedetailleerde graphics op de grond zo weer vergeten.

Buiten dat het er mooi uitziet heeft het weer ook invloed op de gameplay. Die zon ziet er fantastisch uit, maar het is lastig om een vliegtuig te volgen terwijl die gele bol je vol in je bakkes schijnt. Heb je echter de pech dat er iemand achter jou aanzit, dan kun je dit echter ook in je voordeel gebruiken.

Wanneer het bewolkt is kun je die wolken ook gebruiken om je schuil in te houden. Te lang door de wolken vliegen is echter geen heel best idee, omdat je dan last van ijsvorming krijgt. Je cockpit krijgt een ijslaag waardoor je niks meer ziet en teveel ijs op de vleugels zorgt er ook voor dat je straaljager uiteindelijk uit de lucht valt.

Zo zijn al die mooie dingen niet alleen mooi om naar te kijken, maar hebben ze ook echt invloed op de game. Supergaaf.

Geluid

Qua geluid zit de game ook lekker in elkaar. Een flinke straal gas geven klinkt bijvoorbeeld bijzonder fijn. Raketten afvuren blijft ook indrukwekkend en je hebt allerlei geluiden die je waarschuwen voor inkomend vuur of als de vijand een lock op je heeft.

Wat nog indrukwekkender klinkt is de wear and tear op je toestel. Het kraken van de bouten in je romp is best wat beangstigend en geeft je echt het idee dat het weer, de wind, omstandigheden alles van je toestel vergen. En dan vergeten we nog even de inslagen van kogels te melden. Damn, je hoort de gaten in je toestel slaan. Daarnaast draagt al het gebabbel door je boordradio van de control tower en je wingmates ook bij aan het realisme. Het geluid is dan ook heel belangrijk.

Ook de achtergrondmuziek is prachtig. Dit varieert van opbouwend, tot heerlijk dramatisch met complete orkesten. Luister je liever naar je vliegtuig dat door de lucht zoeft dan kun je er ook voor kiezen om de muziek uit te zetten, maar ik persoonlijk vind dat zonde.

Online

Wanneer je alles een beetje onder de knie hebt en een paar toffe straaljagers bij elkaar gespaard hebt kun je jouw kunsten online gaan vertonen. Je kunt kiezen uit Team Deathmatch en Battle Royale.

Beide modes werken zoals je zou verwachten. Scoor als team meer punten dan het andere team door kills te maken in Team Deathmatch, of zorg dat alle vliegtuigen neergehaald worden, behalve de jouwe, om als overwinnaar uit de Battle Royale te komen.

Voor elke match kun je bepaalde limieten stellen. Een vliegtuig met loadout kost punten. Je kunt een limiet stellen aan de hoeveelheid punten die iemand uit mag geven. Ga je dus voor een superieur vliegtuig, dan blijven er weinig punten over voor upgrades. Ga je voor een iets minder vliegtuig, dan kun je er betere speciale wapens en meer upgrades aan hangen. Keuzes, keuzes.

Het mag duidelijk zijn, ik ben ontzettend enthousiast over Ace Combat 7: Skies Unknown. De game ziet er goed uit en de muziek is heerlijk, maar vooral de gameplay is fantastisch. Het speelt allemaal zo lekker weg. Ace Combat is best pittig, maar voelt nooit oneerlijk aan en met de diverse moeilijkheidsgraden en control settings kan iedereen uiteindelijk het einde wel weer halen.

Dus, kopen, budgetbak of laten liggen? Kopen! Ik ga hem ondertussen nog een keer uitspelen, maar dan nog een niveautje hoger.

Review - Ace Combat 7: Skies Unknown
9.0
review-ace-combat-7-skies-unknown-ready-for-take-offPluspunten <br> <br> + Interessant verhaal <br> + Gameplay is geweldig <br> + Het weer ziet er niet alleen mooi uit, maar heeft ook invloed op je vliegtuig <br> + Eindelijk weer eens een game met straaljagers <br> <br> Minpunten <br> <br> - Dichtbij de grond is de game minder gedetaileerd