Review: A Juggler’s Tale – theaterkunst op de Xbox

A Juggler’s Tale is een zeer geslaagd studentenproject en natuurlijk ook als game an sich. Het verhaal is een paar uurtjes lang, maar voldoende om even lekker te genieten. De gameplay zorgt voor genoeg platforming uitdaging en de visuele stijl houdt je ogen recht op het scherm. Wil je eens wat anders dan de grote knallers van dit najaar? Dan is A Juggler’s Tale de perfecte uitkomst.

+ Prachtige visuele stijl
    + Mooie muziek
    + Verhaalvertelling is uniek
    + Lekker tempo in de game van de acts

- De game is vrij kort, maar op zich niet te kort
    - Naast springen en objecten verslepen, biedt de gameplay verder weinig uitdaging

Zo nu en dan komen er games voorbij die je nog niet op de radar had staan, maar die achteraf toch indruk maken door bijv. de visuele stijl of verhaalvertelling. A Juggler’s Tale is zo’n game en ik vertel je precies waarom deze game zo speciaal is.

Wil je liever kijken? Check dan hierboven de korte video review.

A Juggler’s Tale is gemaakt door een handjevol studenten van de Duitse Filmakademie Baden-Wuerttemberg. De game presenteert je een poppentheater waar jij als speler de touwtjes in handen hebt van Abby, het circusmeisje. Abby voelt zich niet op haar plek in het circus en probeert te ontsnappen aan de dagelijkse gang van zaken. Hier start gelijk je avontuur in de game want met Abby ga je een soort side scrolling platform avontuur aan.

Audiovisuele pracht

Het eerste wat je opvalt in deze game is de visuele stijl. Als een echte poppentheatervoorstelling begin je met gordijntjes die open gaan en met een verteller die jou het verhaal presenteert. De modellen zijn poppen, de achtergronden zijn in het begin van hout maar al snel raak je betoverd door de meer uitgebreide panorama’s waar je tijdens het avontuur van kan genieten. Jouw avontuur wordt begeleid door passende muziek wat ook bijdraagt aan de gehele sfeer. Je staat met sommige levels echt even stil om te zien hoe mooi alles is gemaakt en dat is zeer indrukwekkend voor zo’n kleine game.

Zoals ik al aangaf speel je met Abby. De game is niet meer dan het springen, verslepen van objecten en slim gebruiken maken jouw touwtjes. Je bent namelijk een pop aan touwtjes en die touwtjes zijn onderdeel van sommige puzzels. Als je tegen een hangend object aanloopt, dan zul je bijvoorbeeld niet verder kunnen lopen omdat jouw touwtjes niet meer verder kunnen. Maar het kan ook helpen om juist hangende objecten mee te laten buigen en op die manier een puzzel te voltooien.

Met de stukjes waar je moet sluipen voelt het soms wel aan alsof je echt heel traag reageert en loopt. Daar komt bij dat niet alle puzzels even duidelijk zijn qua hints, maar je moet er in het algemeen ‘makkelijk’ door heen kunnen.

Hoofdstukjes

Er zijn vier ‘Acts’ waarbij elke act echt uniek voelt. De grote rode draad is dat jij wordt opgejaagd door tuig dat jou tegen beloning terug naar het circus wil brengen. De game is wel aan de korte kant. Na een paar uur heb je het einde al in zicht. Dat is voor een game van 15 euro ook niet per se erg en achteraf weet ik niet of ik deze game rijp zou vinden voor 10 uur verhaal. Het is een welkome afwisseling van andere games. De short movie onder de blockbusters.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.