Gotham Knights – kwartetten met helden

Gotham Knights brengt een game met een hoog Spider-Man gehalte en van diezelfde kwaliteit eindelijk naar de Xbox Series. Het is een wereld vol met activiteiten en het verhaal is zeer goed en grafisch mooi neergezet met een extra vermelding voor de uitmuntende voice-acting.

Plussen

+ Goed verhaal
    + Zeer goede voice acting
    + Grafisch dik in orde
    + Eenvoudige vechtcombi's
    + Grote wereld met veel events

Minnen

- Combinaties met bumpers lastig
    - Wereld had levendiger gemogen

Gotham Knights, de volgende heldengame in een lange rij. Gaan deze helden het redden of gaan ze roemloos ten onder? Je leest het in deze review!

Ik ben een sucker voor heldengames. Of het nu van DC of van Marvel is, het trekt aan. Deze keer zien we DC in de molen verschijnen met een viertal helden die zich de Gotham Knights noemen.

de ingame foto optie is dik in orde zoals je ziet

Het verhaal start met de dood van Batman waarna Gotham weer een poel van verderf is geworden. Zijn nazaten in de Batman familie worden nu verantwoordelijk voor de orde in deze stad. Batgirl, Nightwing, Red Hood en Robin gaan als viertal aan de slag.

Vier helden

Je start met het kiezen van je held. Geen angst dat je hiermee de rest van de game vol moet maken, later in de game kan je vrijelijk van held wisselen. Ik raad je ook aan dit veelvuldig te doen. Elke held heeft namelijk een eigen stukje verhaal cq flashback waarin je toch weer meer info krijgt. En soms zie je ook in de dialogen verschil. Zelfs daarin hebben ze bij Warner Bros werk in gestoken.

Wissel lekker vaak van held. Elke held heeft een eigen kledinglijn en unieke eigenschappen.

Elke held heeft daarnaast natuurlijk zijn eigen eigenschappen en specifieke wapens. De tank Red Hood versus de acrobatische hacker Batgirl, het lijkt een net even andere stijl. In het begin merk je daar nog weinig van. De controls werken hetzelfde alleen de moves die je dan ziet verschillen van elkaar. Maar hoe verder je komt, hoe specialistischer de moves worden. Zeker als je de Knighthood hebt gescoord, komt er een klein rijtje aan extra abilities bij. Ik raad je dan ook aan om deze challenge voor elke held redelijk snel te volbrengen. Hoe dan ook, bereid je voor op een aardig partijtje button bashen. Er zit een stealth mode in de game maar die is in de praktijk lastig te volbrengen. Het moet wel kunnen want er zijn missies waarin er bijvoorbeeld een tijd gaat lopen als je ontdekt wordt of waarbij je extra xp kan verdienen als je niet opgemerkt wordt. Maar er zijn missies waarbij de vijanden zo dicht op elkaar lopen, dat je ze nooit afzonderlijk stilletjes te pakken krijgt. Mocht dit wel het geval zijn, dan is geduld wel het toverwoord. Vaak zijn ze dan druk in gesprek waarna ze hun eigen weg gaan en je ze een voor een om kan leggen.

Skills uitbreiden

Elke held heeft natuurlijk zijn eigen skill tree, een eigen collectie aan kleding en verschillende wapens. Ik merk ook dat, zoals tegenwoordig bij meerdere games, de gear in een bepaalde ‘soort’-indeling (meer freeze of brand schade) te zien is. Het fijne in Gotham Knights is trouwens dat je niet elke held afzonderlijk hoeft te levelen (zoals bij Marvel’s Avengers). De punten die je scoort, het level wat je krijgt, geldt voor alle helden. Dus wissel je, dan heb je een rijtje aan punten en kan je ook die held weer totaal aanpassen en betere gear geven.

Op onderzoek uit

Het verhaal lijkt wat vaag. Je moet op zoek naar de oorzaak van alle criminele problemen die, sinds de dood van Bruce, de stad teisteren. Al snel in het verhaal gaan we bekende gezichten zien zoals The Penguin en natuurlijk, hoe kan ze ontbreken, Harley Quinn. Elk van deze bad guys heeft een eigen stukje verhaal waarbij jij, naast het vechten, de puzzelstukjes bij elkaar moet zoeken. Heb je dat gedaan, dan hebben ze allen weer een rijtje aan missies die je kan volbrengen.

Dat onderzoeken is best leuk in elkaar gezet en had wat mij betreft vaker mogen gebeuren. Het is bijvoorbeeld het bekijken van verschillende objecten en de link tussen twee van die objecten zien te vinden. Denk hierbij aan een code voor het openen van een geheime deur met gebruik van een willekeurig huishoudelijk apparaat. Of uit zien te vinden waar de stroom vandaan komt. Gotham Knights heeft van vele andere games dankbaar gebruik gemaakt en de puzzels zo variabel mogelijk in de game verwerkt. Helaas, zoals eerder gezegd, wat mij betreft net te weinig.

Gotham City is groot en zit vol met misdadige events en ellende. Overal zijn boefjes bezig de boel op stelten te zetten. Jij kan punten verdienen door deze misdaden te verijdelen en zo steeds sterker te worden. Denk hierbij aan het bevrijden van gijzelaars of het verijdelen van orgaanhandeltjes. Vaak zijn deze acties een herhaling van zetten. Je scant de omgeving af, ziet een probleem en onderneemt actie. Naast de xp krijg je dan ook informatie over wat er allemaal speelt en kan je allerlei mods scoren die je weer in je gear gebruikt. De informatie die je scoort maakt dat je in je basis weer meer hints krijgt. Dat maakt dat het telkens in elkaar meppen van groepjes snoodaards toch nut heeft en je het gevoel geeft dat je dit echt met een functie aan het doen bent.

De wereld is niet heel druk bevolkt. Zeker niet als je de vergelijking met Spider-Man maakt. Waarschijnlijk heeft men daarom de keuze gemaakt om de nachten als speelmoment in het verhaal te bouwen. Meer bewegingen zorgen ook voor meer processoractiviteit.

Je basis is The Belfry, het hoofdkwartier binnen de Old Wayne Tower. Daar kan je gebruik maken van de kennis van onze vertrouwde Alfred, je gear upgraden, je missies bekijken en langzaam maar zeker meer duidelijkheid krijgt over wat er allemaal speelt. Zo kom je langzaam maar zeker achter het hele verhaal en wat er allemaal in Gotham speelt waarin vooral de Court of Owls, die al vaker is geteast in lekken van deze game, een hoofdrol spelen.

De game maakt gebruik van nachten. Elke keer dat je naar buiten gaat, begint een nacht waarin je allerlei zaken kan gaan oplossen. Ben je er klaar mee en vind je dat je wel genoeg hooligans hebt afgeranseld, dan reis je terug naar de Belfry waarna er een overzicht komt van alles wat je die nacht hebt uitgevoerd en wat het je heeft opgeleverd.

Het is een nacht die je normaal alleen in films ziet

Het spel speel je vanuit een derde persoon en, zoals eerder vermeldt, doet erg denken aan games zoals Spider-Man. Hij loopt lekker soepel en alle acties zijn simpele knopcombinaties. De eerder in de pers gemelde 30 fps is iets waar ik alvast weinig van merk.

Waar ik wel wat moeite mee heb is de niet echt intuïtieve manier van combi’s maken. Combi’s met gebruik van de bumpers vind ik nooit echt een groot succes. Gelukkig bezit ik een controller met paddles en dat werkt al direct een stuk fijner, zeker in het begin als je rappel de snelste manier van voortgaan is. Maar verder is de combat lekker eenvoudig. Geen dertig ingewikkelde combinaties maar simpelweg bashen en makkelijk combineren met prachtige eindanimaties. En daar doe je het toch voor.

Je hebt meerdere manieren van voortbewegen. Met rappeling kan je van top naar top schieten, zoals we dat van meerdere games wel kennen. Maar je krijgt ook al snel toegang tot een snelle motorfiets die, in vergelijking met veel andere games, zeer goed te besturen is. Dit hebben ze bij WB echt goed in elkaar gezet. Later komen daar ook de fast travel punten bij die je met de techniek van Lucius kan unlocken. Dan reis je in een mooie cutscene per vliegmachine naar je volgende punt.

En, zodra je de Knighthood scoort, krijgt elke held een speciale ability waarbij Batgirl eindelijk een functionele cape krijgt en ook zwevend door de stad heen kan reizen. Vanaf dat moment zie je de oude Batman games weer terug komen. Andere helden krijgen andere abilities die ze allemaal van de ultieme Knight, Batman, erven.

Goed verhaal

Over cutscenes gesproken, die zijn echt heel goed in elkaar gezet. Elk stukje is gemaakt met filmische regie en de (voice) acteurs die elk personage hebben ingesproken, hebben een verdomd puik stukje werk afgeleverd. In een genre waarbij de overacting al snel om de hoek komt kijken, is WB erin geslaagd om hier een geloofwaardig en vermakelijk verhaal van te maken en zijn de dialogen nooit vervelend.

Ook grafisch is het spel dik in orde. Wederom is de vergelijking met Spider-Man goed op zijn plek. Het is eenzelfde stijl waarin het gemaakt is. Kleine details zoals onnoemelijk veel verschillende (vage) interieurs die je door ramen ziet, vliegtuigen die hoog in de lucht overkomen en een zeer realistische belichting, geven je wel het gevoel door een echte wereld heen te reizen. Ook de commentaren die je van het publiek krijgt als je ze op straat ziet, maken dat er een gevoel is dat de wereld ook echt op je reageert, al is dat wel met veel herhalende teksten. Ook dat is vergelijkbaar met, ja ja, Spider-Man. De inspiratie voor dit spel komt overduidelijk uit die richting.

Verder is de wereld niet heel dichtbevolkt als we naar het aantal auto’s en personen kijken maar als je even alleen naar de audio luistert, hoor je overal schoten, sirenes, voetstappen en dat maakt dat grafisch lege gevoel wel een beetje goed. De stad leeft wel.

Best aardig belicht

En dan is er ook nog de twee-speler co-op optie waarbij je een vriend kan uitnodigen die op elk moment in en uit jouw verhaal kan springen om je even te helpen. Ik heb dit niet kunnen testen. Met mederedacteur Rik wilde ik dit wel doen maar helaas bleven we steken in matchmaking errors. Mochten we dit later nog een keer kunnen testen, dan gooien we hier een kleine update in.

Het is typisch een spel waarbij je je heerlijk een aantal uren met de story en alle aanhangende verhalen kan vermaken. Of hij daarna nog interessant blijft, dat durf ik wel te betwijfelen. Helaas verzanden dit soort games dan in het veelvuldig blijven verwijderen van dezelfde groepjes draaideurcriminelen. Maar is dat erg? Nee, als die main game maar voldoende kwaliteit bezit en dat doet hij absoluut.

Als ik al een minpunt moet benoemen is het de knoptoewijzing van bepaalde combi’s. Die werken voor mij niet lekker. Maar dat is wel persoonlijk en de kans is groot dan anderen daar weer totaal geen last van hebben.

Zoals altijd beoordeel ik een game vooral op de funfactor die ik er al speler aan beleef. Wat mij betreft dik in orde. Niet te ingewikkeld, niet urenlang gefrustreerd op één vijand hangen maar lekker het verhaal spelen en asses kicken. Al met al is, wat mij betreft, Gotham Knights een zeer geslaagde game die de eerdere Batman-games behoorlijk overtreft. Dus ben je fan van dit genre, dan ga je hier zeker veel plezier aan beleven.

Nou waar wacht je nog op. Halen die game!