Fifa 15

De zomer is ten einde, de eerste weken schijtweer hebben we weer gehad en het voetbalseizoen is alweer begonnen. Kortom, de nieuwe Fifa ligt weer in de schappen! Of zeg maar gerust: de digitale schappen in mijn geval.

Wow! Check die nieuwe Fifa! Zo ging het eigenlijk jaren bij mij. Nu ben ik iets meer getemperd of misschien wel minder snel onder de indruk. Ik ben in elk geval wel klaar met mooie praatjes door mannen met mooie pakken op een groot podium over kleine cosmetische aanpassingen. Leuk en aardig hoor een doelpaal die meebeweegt of wapperende haren, maar ik zit toch meer te wachten op een next-gen carreer mode en een next-gen pro clubs. EA gaf aan dat het voetbalspelletje dit jaar ECHT next-gen is, maar dat bepalen we natuurlijk graag zelf wel…

Fifa 14 much?

Het eerste wat opvalt is dat er niet veel aan de menu’s en de navigatie is aangepast. Dat voelt vertrouwd aan, want net als bij een Volkswagen maakt het niet uit in welk model je stapt, je kunt alle knoppen blind vinden. Wat wel ontzettend irritant is, en daar had EA onderhands best wel wat aan kunnen doen, is dat ik nog steeds bij het opstarten elke keer de taal moet selecteren, de auto-save feature moet doorklikken en lange laadschermen krijg. Ook merkte ik dat bepaalde bugs, die ook in de vorige versie zaten, er nu nog steeds in zitten! Bijvoorbeeld het vast blijven zitten van een popup van een wisselspeler in een potje, ik moest de game opnieuw opstarten om dit weg te halen.

Fifa 15 ultimate team

Waar ik elk jaar weer van kan genieten is de soundtrack. Lekker een beetje alternatieve muziek met nummers die gedurende het jaar steeds meer in je hoofd gaan zitten. Nou, wees gerust, de jongste telg heeft dit ook weer prima voor elkaar.

Speelt lekker weg

Maar in Fifa gaat het natuurlijk om het voetballen zelf en dat gaat nog steeds ontzettend lekker. Niet bijzonder verrassend, maar wel net genoeg verbeteringen dat je merkt dat je het met een nieuwe Fifa van doen hebt. Het contrast tussen een Real en een Willem II is nu nog sterker. Waar de Willem II-spitsen nog dom achter de man lopen, ballen verliezen bij het aannemen en de bal metershoog het publiek in schieten als hij even slecht op de benen staat zul je zien dat Benzema de diepte in loopt en dat Christiano Ronaldo een hoog aangespeelde bal makkelijk kan controleren en vanaf 25 meter de kruising kan vinden. Het dribbelen voelt trouwens ook verfijnder aan wat de solo-acties net even wat vetter maken.

Fifa 15 Bayern

It’s all about the details

Andere zaken die meehelpen aan het next-gen gevoel zijn digitale reclameborden, instagram-filtertjes over replays en een meer realistisch publiek, althans, alleen qua geluid. Je hoort de lokale club-hits voorbij komen, maar je merkt ook dat je een beslissende goal gemaakt hebt. Dat is dus een nieuwe onderdeel van het “feel the game”. Qua looks is het publiek nog echt een drama en dat haalt het hele gevoel uit de game. It’s all about the details EA!

Er is trouwens helemaal geen nieuwe stap bereikt met de graphics. Tja, het gras glimt, misschien hebben de gezichten een nieuwe gloed, maar daar heb je het wel mee gehad. En oja! Het doelnet kan nu iets los van de grond komen; dat is nieuw en dat is te merken. Eerlijk waar, elke scheet die in het doel wordt gelaten zorgt er voor dat het net iets los komt. Leuk hoor zo’n nieuwe feature, maar het mag wel iets subtieler!

5156855d7401c141bf38cf403fd33f3b[1]

Waar ik me nog steeds fuckin aan erger zijn de doeltrappen en vrije ballen. Online is dat instant balverlies. Voor inworpen en corners heeft EA ingebouwd dat je kunt omschakelen naar een speler om vrij te lopen en de bal te krijgen. Waarom ook niet voor doeltrappen en vrije ballen?

Career

Ik heb een aantal seizoenen player- en manager-career gedaan. Ten opzichte van de vorige Fifa kon ik jammer genoeg niet aan de slag met nieuwe features of nieuwe onderdelen van career, simpelweg omdat die er niet zijn. Heb je player career gespeelt in de vorige Fifa, dan heeft het weinig zin om deze nog te doen. De manager mode in Fifa 14 kreeg nogal wat kritiek omdat het hele transfer-systeem zo kut was. EA heeft het huidig systeem nog wel vastgehouden, maar het is wel makkelijker gemaakt om sneller geschikte spelers voor je team te vinden. Verder krijg je hier ook weinig nieuws voorgeschoteld. Dat wil niet direct zeggen dat het slecht is, want ik heb me weer prima kunnen vermaken, maar EA laat wel duidelijk zien dat er geen moeite wordt gestopt in deze modi. Waar dan wel in? Nou, Ultimate Team!

Ultimate team

Dit onderdeel is geschreven door René

Vroeger spaarde ik bij elk EK en WK de welbekende Panini plaatjes. Steeds nieuwe pakjes kopen en hopen dat die ene bekende speler die je nog niet had er bij zat. En natuurlijk ruilen met vriendjes, Gullit voor van Basten of drie minder bekende spelers voor Maradona. Het compleet krijgen van je album kon nogal in de papieren lopen, dat was de kritiek op Panini en het is tevens veelgehoorde kritiek op ultimate team.

Ultimate team werkt als volgt: je startteam dat uit enkel spelers uit de categorie brons (de laagste categorie) bestaat, gebruik je om gold te verdienen. Met het verdiende geld kan je nieuwe pakjes kopen waarin (hopelijk) betere kaarten zitten. Je koopt pakjes met kaarten in de categorieën brons, zilver en goud. Waarbij de gouden pakjes uiteraard de beste (gouden) kaarten bevat. Kaarten zijn ook via de ingame markt te verkrijgen door op de gewenste kaart te bieden. Dat maakt het redelijk eenvoudig om betere spelers te vinden voor specifieke posities.

Als je je team langzaam hebt weten uit te breiden met gouden spelers, is het tijd om een verdiepingsslag te maken. Chemie is namelijk erg belangrijk, want een team met allemaal gouden spelers is geen garantie voor succes. Spelers hebben chemie met elkaar als ze in dezelfde competitie spelen, of uit hetzelfde land komen, dus houd daar rekening mee!

Ondanks de kritiek op de ingame aankopen, zie ik FUT niet als een melkkoe van Fifa 15. Ja, je kan punten aanschaffen waarmee je betere pakjes kan halen. De voldoening is echter lang zo groot niet als wanneer je de punten bij elkaar geschraapt hebt door met je  eigen team te winnen en langzaam je team te versterken door betere spelers te kopen.

Ultimate team was er al in Fifa 14, wat is er dan nieuw in Fifa 15, zal je je af vragen. Uiteraard hoe de game  speelt en aanvoelt, maar dat is al besproken. Specifiek voor ultimate team zijn er ook een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Zo kan je een speler huren, dit zijn allemaal topspelers en die kan je gratis een aantal wedstrijden uitproberen. Handig om je startteam te versterken, of juist om je perfect uitgebalanceerde team net even af te maken. Met concept squads beschik je over een tool waarmee je alle spelers, opstellingen en tactieken kan uitproberen en kan kijken hoe bepaalde spelers in jouw team passen. Met friendly seasons kan je het 1 vs 1 tegen vrienden opnemen om te kijken wie het beste team heeft.

Al met al is ultimate team een hele leuke toevoeging, die absoluut geen stuiver extra hoeft te kosten, sterker nog, als er een goede handelaar in je schuilt is het vrij eenvoudig om via de markt een aardige zakcent te verdienen en kan je verschillende teams samenstellen, waarmee je een hoop lol kan hebben.

Pro clubs

Dit onderdeel is geschreven door Martin

Het ondergeschoven kindje van Fifa, pro clubs is gelukkig ook dit jaar weer van de partij. Dat het ondergeschoven is en waarschijnlijk na Fifa 15 nooit meer terug komt blijkt wel uit het feit dat het in de Xbox 360 versie  niet meer voorkomt. Waarom niet?

Volgens een verklaring van EA Sports vertrouwt de ontwikkelaar erop dat er nog “genoeg vernieuwing en diepte voor Fifa 15 op de PlayStation 3 en de Xbox 360 wordt geleverd. Sommige dingen kan de studio echter niet doen, of door de limieten van deze consoles, of door tijd en geld.”

Bullshit wat mij betreft, waarom zouden ze dit niet kunnen doen?Elke 360 eigenaar weet toch dat hij concessies zal moeten doen met games die voor een old-school-console uitkomen. Het kon toch ook in de eerdere versies? Of zal het dan toch weer met geld te maken hebben? Vast niet!  Zo is EA  niet! Of toch wel? Genoeg gebitcht, maar ze zitten wel aan mijn(!) spelmodus.

fifa-15-pro-clubs-lobby

Pro clubs heeft het oude vertrouwde menu. Je speelt nog met elf tegen elf, vanuit je club maak je de opstelling en vervolgens maak je ruzie met je vrienden wie waar gaat spelen.  Dit werkt allemaal prima en de matchmaking verloopt ook soepel. Het overspelen verloopt soepel en gaat iets sneller dan in het voorgaande deel.  Ik merk dat naar mate ik wat pro clubs versies heb versleten, elke versie om en om sneller/slomer wordt. Ook denk ik elke keer weer: wow, dit is beter dan het voorgaande deel, maar al gauw kom ik tot de conclusie dat dat dus niet het geval is!

EA, jaja de mannen in suits, beloofden intelligente medespelers. In pro clubs zijn ze alleen niet te vinden. De over-elkaar-heen-vallende bips-vrijende spelers zijn wel minder geworden, maar ze zijn nog steeds oliedom. Dit zorgt wel weer voor hilarische momenten en komt mijn stream-kanaal zeker ten goede.  Ook beloofden ze dat de keepers beter zouden worden. Dit klopt, de keeper anticipeert beter en maakt minder domme fouten, maar de hilarische  blunders blijven wel. De lange ballen zijn moeilijker gemaakt, helaas loont counteren wel nog steeds. Je wordt eigenlijk gedwongen tot het counterspel. De idealisten onder ons denken daar anders over: positiespel is koning! Nou, niet in Fifa 15!

Is er dan helemaal niets positiefs te melden over pro clubs?  Jazeker wel, als de wedstrijd is afgelopen, start hij automatische een nieuwe match. Zo hoef je dus niet terug naar de opstelling om vervolgens alles weer handmatig in te  stellen. Dit scheelt nogal wat tijd.

Gisteren liep ik in de voetbalkantine rond, de jongere generatie zat op hun smartphone te kijken. Kijk Martin, dit is mijn FUT-team. “Die ene gast heeft alle punten gekocht in de EA store, dat is een cheater!” Hier verdient EA dus veel centen mee en gaat ten koste van mijn modus, helaas.

tl;dr

Fifa 15 speelt heerlijk weg, de gameplay was al fijn in #14 maar is nog een tikkie beter. Audiovisueel is het prima, de soundtrack is weer fantastisch. Verwacht alleen geen drastische veranderingen want die zijn er gewoon niet, opgepoetst en wat vernieuwd zijn misschien wel de juiste woorden. Misschien een keer een nieuwe engine EA?

Final verdict: 71 van de 100.

Jeffrey
    Jeffrey