Defence Grid 2

Rot op met je Defence Grid

Defence Grid 2? Defence Grid 2 JA! Maar… er komen ongelooflijk veel dikke games uit, wat zeg ik, er zijn al een aantal ongelooflijk dikke games uit. Ik weet niet wat ik het eerst of laatst moet spelen. Diablo, Fifa 15, Destiny en er komt nog veel meer, dus waarom zou ik dan overwegen om Defence Grid 2 te kopen? Ik hoor het jullie allemaal denken. En ik zal jullie proberen te overtuigen.

Tower defence game

Om te beginnen, Defence Grid 2 is een tower defence game en dat is wellicht een genre op zich, dus dat leent zich voor een korte doch informatieve uitleg. Bij een tower defence game is het de bedoeling je jouw basis beschermt tegen vijanden. Je basis is in het geval van Defence Grid een plaats waar je “cores” zijn opgeslagen. Je beschermt je cores tegen waves van vijanden, hebben ze alle cores meegenomen, dan is het “game over”. De vijanden kan je tegenhouden door “towers” te bouwen en er zijn verschillende soorten towers die je vrij speelt naarmate je verder in de game komt. Zo heb je towers gespecialiseerd zijn damage doen op grote groepen, towers die juist weer sterk zijn tegen individuele vijanden, of towers die de vijand vertragen. De towers zijn ook nog eens te upgraden waardoor ze meer range krijgen, meer damage doen, of op een andere manier sterker worden. Voor het afmaken van de aliens, krijg je geld en met het geld kan je towers bouwen en upgraden. Net als de towers, hebben ook de aliens hun specialiteiten, zo zijn er  onder andere snelle aliens, grote groepen, aliens met hele sterke schilden en door hun specialisme vergen ze allemaal een andere aanpak.

Defence-Grid-2-action

Ok, maar wat is er zo leuk aan?

Wat er zo leuk aan is, is dat het een game is die je even lekker speelt in een loos uurtje. Je hebt bijvoorbeeld je vanguard points al gehaald in Destiny. Of je vrienden zijn een raid aan het doen die nog 3 uur duurt. Je bent even klaar met het zonnige Forza Horizon 2. Gewoon even lekker wat anders; een lekker wegspelende indie game met veel levels, gamemodi en zelfs een co-op, wat een hoog replay gehalte garandeert. Het is leuk om de levels te halen, of juist niet te halen, je tactiek aan te passen en het nog eens te proberen. Je laat, door de towers tactisch te plaatsen, de aliens om de torens heenlopen die de meeste damage doen. Je vertraagt ze op de juiste plaats om te zorgen dat je high damage, slow firerate towers zo lang mogelijk damage doen. En als je vindt dat het te makkelijk wordt, zet je de moeilijkheidsgraad een stapje hoger. Ook de gamemodus waarin je een bijna oneindig aantal waves krijgt is heel leuk om te doen, je daagt jezelf uit om zover mogelijk te komen.

Ok, ik ben overtuigd?

Ga je voor gameplay, hou je van indies, vind je co-op leuk en heb je dikke moneyz, een aardige broer, vader, oom of zus (die je de game cadeau doet), of koopt je idiote familygesharede (is dat een woord?) maat hem, dan is de game een echte aanrader. Toch zeg ik als enthousiasteling: de $24,99 kan je wellicht beter bewaren voor de toppers die nog komen. Zet deze game zeker in de wacht, op je wenslijstje of parkeer hem in je achterhoofd. Ik garandeer je dat je er een topgame aan hebt, zeker als ie over een maandje of wat in de sale gaat, of wordt aangeboden via games with gold,

Ik ben een sucker voor indies, gewoon omdat ze verrassen, vernieuwen of gewoon lekker weg spelen. Kijkend naar de gameplay en het plezier wat ik er aan beleef(d heb) is mijn oordeel:

Final verdict: 77 van de 100.

Jeffrey