De nieuwe Xbox Series S is op de markt verkrijgbaar en is de light-variant van de grotere (overal uitverkochte) broer Xbox Series X. Maar hebben sommige gamers die Series X wel nodig of zijn zij al blij met een Series S? Je kan dit voor jezelf bepalen na het lezen van deze review.

Het heeft even geduurd, maar na een paar weken gamen op de Xbox Series S heb ik een beter beeld gekregen van de console en kan ik je precies vertellen wat nu echt superfijn is en wat bijv. de afwegingen zijn als je twijfelt om deze console te halen. Door te wachten met het schrijven van deze review heb ik ook games kunnen spelen die bijv. nog op launch of net erna een update hebben ontvangen. Ubisoft was zo aardig om mij van reviewcopies te voorzien van AC: Valhalla en Watch Dogs: Legion zodat ik de vergelijking goed kon zien. Tevens zijn deze games eigenlijk ook één van de weinige die nu echt wat meer next-gen laten zien t.o.v. nu de last-gen (Xbox One). Laten we bij het begin binnen, namelijk de console zelf.

Xbox Series S – wat is ie mooi!

De console zelf is een prachtig apparaat. De kleur is wit en het zwarte ventilatie gat bovenop is erg aanwezig maar tegelijkertijd ook mooi om al het witte te doorbreken. Het verschilt natuurlijk per gamer maar bij mij staat de console in een tv meubel en daar zie ik de bovenkant van de console niet eens. De ventilatie is echter wel belangrijk zodat de console mooi de hitte weg kan blazen, hoewel je dit nooit zult horen. De console is namelijk, net als grotere broer Series X, één van de stilste consoles die je hebt meegemaakt. Een Xbox One kon op zich wel blazen, maar ik weet niet of je wel eens GTA5 op een PS4 hebt gespeeld? Een categorie 5 orkaan is er niks bij.

Op de Series S console tref je meerdere uitgangen zoals uiteraard HDMI, USB, voeding, LAN en natuurlijk het slot voor extra opslag (hier kom ik later op terug). Het verschil met de Xbox One is het missen van de optische uitgang en de HDMI IN zodat je geen ander apparaat meer naar je Xbox kan doorzetten zoals voorheen het plan was met TV (TV hier, TV daar, TV overal, aldus Xbox in 2013). Ik game voornamelijk met mijn headset op, dus de optische aansluiting mis ik niet echt. Ik kan mij voorstellen dat er spelers zijn die dit wel missen, maar hopelijk vinden zij alternatieve manieren om hun geluid via de geluidssystemen te blazen. De USB aansluitingen aan de achterkant zijn bij mij gereserveerd voor de extra harde schijven en nu we het daar toch over hebben… de Series S heeft maar 512GB aan harde schijfruimte.

Op de markt zijn er 1TB kaartjes te koop zodat je met de Series S geen 512GB ruimte hebt op je harde schijf, maar die zijn bijna net zo duur als de console zelf (250 euro). Maar eerlijk gezegd heb ik zelf aan de 512GB interne ruimte genoeg, want als ik een game van 50GB overzet van mijn externe SSD naar intern, kost dat maar 2 minuten! Kortom, ik zet games op mijn interne schijf die ik vaker speel en de rest lekker op externe schijven. Met zo’n snelle overdracht van data kan ik echt wel even 2 minuutjes wachten. De games kunnen uiteraard in de toekomst groter worden want de Series S moet waarschijnlijk nog minstens 5 jaar meegaan. We zien echter dat games qua aantal GB verschillen van de grotere 4k versies. Zo is Forza Horizon 4 bijv. op de Series S 10GB kleiner dan de 4k variant van de Series X. Dat zal in de toekomst ook zo schaalbaar zijn voor vrijwel alle games die uitkomen.

Quick Resume

Dan gaan we over naar een feature wat met opslag en snelheid samenhangt, de quick resume. Dit is een handige nieuwe feature van de Series S en X om games binnen no-time weer op te starten. Het gaat met name om singleplayer games en niet games die een actieve internetconnectie vereisen met een server van de uitgever. Het lukt mij bijvoorbeeld niet om quick resume te gebruiken met AC: Valhalla en Watch Dogs: Legion, maar wel met een tal van andere games zoals je hieronder kunt zien.

Quick resume is vooral handig voor de spelers die in een singleplayer game zitten, vervolgens worden gevraagd om een potje FIFA of Rocket League te doen en daarna weer terug willen gaan naar hun singleplayer game en gelijk door kunnen gaan met waar ze gebleven waren.

Grafische pracht en praal, of niet?

De Xbox Series S is een stuk minder krachtig dan de grotere broer de Series X. Ik zal niet al teveel in technische jargon vervallen, maar waar de Series X zo’n 12 TFLOPS (grafische rekenkracht) heeft, moet de Series S het met 4 TFLOPS doen. Dit zorgt ervoor dat de Series S echt een console is voor de spelers die op een resolutie van 1080p of 1440p spelen. Die 4k resolutie in combinatie met 60fps ga je op de Series S gewoonweg niet halen en dat is Microsoft ook niet van plan met de console. Doordat ik uitgebreid met AC: Valhalla, Watch Dogs: Legion, maar ook met andere backward compatible games hebben kunnen spelen, zie ik toch best wat verschillen. Zo is er amper verschil tussen de Xbox One X versie van AC: Valhalla en de Series S wat hier een compliment is voor de Series S en het programmeerteam van Ubisoft, want de S heeft 2 TFLOPS minder dan de One X. Als we vervolgens naar Watch Dogs: Legion kijken, dan zien we dat de One X-versie van de game toch wel een stuk scherper is, betere draw distance heeft en zelfs nog betere reflecties toont dan de Series S.

Deze zelfde ervaring begin ik ook te voelen bij vele backward compatible games. Backwarde compatible games speel je nu met name op 1080p en niet op 1440p en daarbij krijg je waarschijnlijk vaak te maken met de originele Xbox One-bestanden en maak je niet gebruik van speciale enhancements zoals de One X die ooit heeft ontvangen. Als je bijv. Final Fantasy XV opstart, dan is het gewoon echt niet mooi qua beeldkwaliteit omdat er gewoonweg nog geen optimalisatie is voor de Series S. Kan je dit verwachten van Microsoft? Ergens wel en ergens niet. Ik verwacht het wel omdat ik vanaf dag 1 de best haalbare kwaliteit van de console wil hebben. Aan de andere kant zijn er zo ontzettend veel games dat je niet kan verwachten dat ze allemaal op dag 1 geoptimaliseerd zijn.

De Xbox familie

Een hartstikke groot voordeel van de nieuwe consoles van Microsoft is dat jouw (digitale) bibliotheek gewoon probleemloos over wordt gezet van je oude naar de nieuwe console. Dit hebben we nog nooit meegemaakt in de historie van consoles. Alle digitale games die jij bezit van de Xbox, kan je gewoon spelen. Mocht je van een Xbox One S naar een Series S upgraden, dan heb je die One S niet meer nodig. Ook je controller en alle kabels kan je makkelijk gebruiken voor de nieuwe Series S, alles werkt met elkaar (hoewel ik je aanraad om de bijgeleverde HDMI kabel van de Series S te gebruiken). Het voelt gewoonweg fantastisch om de console op te starten en al jouw oude games tot je beschikking te hebben. Had je nog games van de vorige generatie staan die je nog wilde spelen, dan kan je die gewoon opstarten met meer snelheid dan ooit tevoren. Wat hier nog bij komt is dat de kleuren ook nog beter zijn dan door de Auto HDR-functie. Dit zorgt ervoor dat oudere games nu automatische betere kleuren op het scherm toveren. Microsoft heeft hier dus de visie van één grote Xbox familie geweldig uitgevoerd.

AC: Valhalla is prachtig! Complimenten aan het team van Ubisoft dat ze de verschillende versies zo recht hebben kunnen trekken qua grafische pracht. De minste is uiteraard de OG Xbox One, maar de One X en Series S komen bij elkaar in de buurt en de Series X is de absolute klapper. Bovenstaand screenshot is genomen op de Series S.

Dan kom ik nu eigenlijk al bij de conclusie van mijn verhaal over de Xbox Series S. De nieuwe unieke eigenschappen van de Series S blijven voor nu beperkt tot de SSD en quick resume. Er zijn weinig games die nu echt gebruik maken van de kracht van de Series S en mocht je nu een Xbox One X in huis hebben, zou ik je alleen aanraden om te upgraden naar de Series X, want de Series S wordt dan echt een visuele downgrade. Er is gewoonweg te weinig optimalisatie voor de Series S varianten van games. Maar mocht je nieuw zijn bij de Xbox familie en je wilt veel games uit de Xbox Game Pass spelen en 1080p of 1440p prima vinden, dan is Series S toch wel een behoorlijke goede koop. Deze console kost namelijk 299 euro, zo’n 200 euro minder dan de Series X en als je ziet dat je bij games als AC: Valhalla gewoon dezelfde kwaliteit krijgt als de One X, is het bijna een no-brainer. Ook als je een Xbox One S in huis hebt en je wilt de snelheid pakken van de Series S, is de console een goede koop.

We zitten met deze generatie in een steeds vagere lijn van ”next-gen” en ”last-gen”, vooral met de visie van Microsoft waarbij je jouw console upgrade maar je eigen bibliotheek gewoon blijft bestaan. Het voordeel is dat je alles kan spelen wat je wilt, maar het grote nadeel van deze nieuwe generatie is dat ik nog nooit zo weinig urgentie heb gevoeld om een nieuwe console te halen. Er zijn gewoonweg weinig exclusives (voor de Series S en X) en bij de Series S moeten er best nog wat games worden bijgewerkt om echt de kracht van de console te laten zien. Het allergrootste voordeel van de Series S is nu de prijs. Voor 299 euro heb je namelijk een instapmodel van de nieuwe Xbox generatie en samen met de Xbox Game Pass kan je honderden games gaan spelen. Een betere deal kan ik mij niet voorstellen!