De Blob is al een vrij oud gameconcept. De oorspronkelijke game, De Blob, is zo’n 10 jaar geleden exclusief uitgegeven voor de Wii. Op dit platform groeide deze game uit tot één van de grootste successen. In 2011 is De Blob 2 uitgekomen. Sinds 27 februari 2018 ligt de kleurrijke geremasterde versie in de winkels.

Een game van Nederlandse bodem

Tussen de lezers zijn er vast wel mensen die ooit eens eerder, in een ver grijs verleden (pun intended), kennis hebben gemaakt met de game De Blob. Als je de game niet kent, wees niet getreurd. Vanaf nu ken de je game wel. Voor de gamers die de game niet kennen: Je bestuurd een bolletje, genaamd Blob, die door allerlei verschillende kleuren verf heen moet rollen. Met het bolletje kun je onder andere springen en andere capriolen uithalen. Het doel is om de grijze grauwe gebouwen om te toveren tot kleurrijk geheel.

Het leuke van deze game is dat het oorspronkelijke idee van De Blob oorspronkelijk uit Nederland afkomstig is! Het idee is vele jaren geleden ontwikkeld door een groepje studenten aan de HKU. Zij gingen vervolgens hiermee aan de slag en ontwikkelde er een gratis pc game van. Een medewerker van Blue Tongue ontdekte dit idee waarna THQ Nordic de rechten opkocht. Vervolgens mocht Blue Tongue van THQ Nordic er een heuse platform game van maken.

Vrolijk en blij!

Gamen is altijd een beladen onderwerp geweest. De meeste mensen die niets van gamen af weten zijn van mening dat het altijd iets te maken heeft met geweld. Ik moet ze daarin voor een groot gedeelte ook hun gelijk in geven. Geweld staat in de meeste games centraal. Toch vergeten ze een groot genre van games die geen geweld in zich hebben, waaronder De Sims, A Hat in Time en ook De Blob.

Persoonlijk zou ik de Blob 2 willen indelen in de categorie games die je een goed gevoel geven na het spelen. Dus als je er eventjes doorheen zit omdat je keihard faalt in Call of Duty dan is dit je game. Voel je jezelf Kwalitatief Uiterst Teleurgesteld vanwege het weer? Speel dan De Blob! Alles in de game wordt beloond met een lading vrolijkheid. Met vuurwerk en gejuich als je een wereld uitspeelt, met steeds vrolijkere deuntjes naarmate je meer inkleurt. En dit wordt ook nog eens ondersteund met een hele lading vrolijke kreten, waaronder Blobtastic! Er is toch niets leuker dan van een grijze en saaie wereld, een vrolijke en kleurrijke wereld te maken? De wereld weer platgooien is misschien ook wel erg leuk. Helaas is dit geen optie in De Blob.

Van grijs naar kleur

Comrade Black is de slechterik in de wereld van De Blob. In Deel 1 heeft hij zijn intrede gemaakt en in deel 2 is hij weer terug. Het fascinerende aan Comrade Black is dat hij een hekel aan kleur heeft. In deel 1, voor de mensen die het vergeten zijn, had hij ook al alle kleur uit de wereld gehaald. Gelukkig, of helaas, liep het toen niet goed met hem af. Blob was in staat om de wereld in te kleuren en alles weer te herstellen.

Zoals je wel kunt verwachten is het nu weer goed mis gegaan. Comrade Black heeft de leiding kunnen krijgen over een stadje genaamd Prisma City. Hij heeft nu geëist dat alle kleuren worden verbannen. De straten van Prisma City zijn weer grauw en de inwoners verschuilen zich in hun huizen. Blob heeft hier lucht van gekregen en hij keert terug om Comrade Black dwars te zitten. Langzaam, maar doeltreffend, wordt de wereld weer ingekleurd. Met als doel om Comrade Black wéér te verslaan.

De gameplay

In dit deel stuiter je door 12 grijze werelden die je weer moet voorzien van kleur. Eerst moet je via een 2D-wereld de pijpen ontstoppen die de vijvers voorzien van verf. Als dit eenmaal is gedaan kun je daarin rollen en absorbeert Blob de verf als een spons. Een andere manier om Blob te voorzien van verf is door het kapot maken van een verfbot. Om het wat diverser te maken kun je ook verf mengen. Alles wat jij aanraakt terwijl jij gekleurd bent wordt vervolgens die kleur.

Aan het begin van iedere wereld heb je 15 minuten tijd op de teller staan. De tijd verstrijkt terwijl je de rode missies aan het aflopen bent. Gelukkig krijg je voor iedere missie die je voltooid hebt wat extra tijd. Ook kun je extra bonustijd verdienen door onder andere grijze huizen in te kleuren en de bewoners te bevrijden. Je moet de teller wel in de gaten houden. Als je geen tijd meer over hebt moet je helaas weer terug naar een eerder checkpoint.

Nadat je alle rode missies hebt afgerond verdwijnt de klok en kun je in het level op zoek gaan naar onder andere extra artwork en filmpjes. Ook kun je nieuwe verfpatronen verzamelen. Het belangrijkste wat je moet verzamelen in de game zijn gloeilampen, genaamd ‘Inspirations’. Deze zijn onder andere verspreid door de hele wereld. Ook krijg je deze Inspiratons nadat je groene missies hebt afgerond. De groene missies zijn pas beschikbaar nadat de klok is verdwenen en je in de free modus zit. Een voorbeeld van een missie is het inkleuren van huizen naar de persoonlijke voorkeur van de inwoners. Met deze Inspirations kun je vervolgens de Blob upgraden. Hierdoor krijg je extra levens en kan Blob bijvoorbeeld ook meer verf absorberen.

Ook zijn er in de game verschillende soorten vijanden te vinden. De vijanden willen natuurlijk voorkomen dat Blob de wereld gaat inkleuren. Er zijn ufo’s die je, als ze je te pakken krijgen, vastpakken en naar schoonwater slepen. Het gevolg hiervan is dat Blob zijn kleurtje kwijt raakt en je weer op zoek moet gaan naar verf. In principe hebben alle vijanden dezelfde aanpak nodig. Je moet iedere keer, terwijl je gekleurd bent, hun gelijk maken met de grond. Hierdoor is de game wel wat eentonig.

Vrolijk beeld en deuntjes

Grafisch gezien is de game alles behalve eentonig. Gelukkig natuurlijk, anders hadden de ontwikkelaars van de game de plank wel echt goed misgeslagen. De kleuren spatten oprecht van het beeldscherm af. Vooral nu de game 4K kwaliteit ondersteunt. Je kunt de stad inkleuren naar eigen inzicht. Persoonlijk heb ik het een beetje aangepakt op de luie manier en greep ik de kleuren die het makkelijkste voorhanden waren. Als je in een creatieve bui bent dan kun je je absoluut uitleven.

De muziek dat onder de game is geplaatst is ook heel erg vrolijk en past oprecht perfect bij De Blob. In het begin is de muziek, net zoals wereld, erg grauw. Naarmate de wereld steeds meer ingekleurd wordt, wordt de muziek ook steeds levendiger. Als de wereld eenmaal volledig is ingekleurd komt er ook een orkest aan muziek uit de boxen. Helemaal Blobtastic!

Slecht camerawerk en eentonigheid

De game heeft wel wel te maken met twee problemen. Het camerawerk is in eerste instantie ontzettend lastig om onder de knie te krijgen. Daarnaast werkt het je ook vaker tegen dan mee. Ondanks dat je in staat bent om met je linker bumperknop de camera achter je te plaatsen, zorgt de camera er vaak voor dat je toch naar beneden valt. Dit kan één keertje gebeuren, maar dit overkwam mij helaas te vaak. Tot frustratie aan toe. Op de 360 kampte de game al met slecht camerawerk. Helaas hebben ze dit bij deze geremasterde versie niet aangepast.

Verder is de game uiteindelijk ook erg eentonig. Hier had deel 1 ook al last van. De game is in zo’n 16 uur volledig uit te spelen. Je doet in ieder level 12x hetzelfde. Als je game 100% wilt uitspelen dan kun je er nog zo’n 10 uur bij optellen. In deze extra uren ben je voornamelijk bezig met het inkleuren van alle gebouwen en op zoek naar nog niet ingekleurde bomen. Je doet dit in een paar levels, maar op een gegeven moment laat je dat echt wel.

De afgelopen week heb ik bijna iedere avond één wereld uitgespeeld. Na het voltooien van een van die werelden had ik het wel gezien en ben ik andere dingen gaan doen. Het is daarom geen spel dat je uren achter elkaar kunt spelen. Er zit ook een co-op optie in. Voor de volwassen gamers is dit een beetje een nutteloze toevoeging aangezien de game dan nog makkelijker en eentoniger wordt. De co-op is wel een fijne toevoeging als het speelt met een jonge gamer.

Daarnaast vraag ik mij ook af waarom de ontwikkelaars er een tijdklok in hebben gezet. Ik denk dat de ontwikkelaars hiermee een extra moeilijkheidsgraad wilde teovoegen in de gameplay. Het probleem is dat het alleen zorgt voor onnodige frustraties in plaats van extra uitdagingen. Sommige werelden zijn hierdoor heel pittig.

Conclusie: Kleurrijke remaster

De Blob 2 is een ontzettende kleurrijke en vrolijke game. De kleuren spatten echt van het scherm af. Helaas kampt de game met wat eentonigheid en camerawerk dat tegenwerkt. Door de eentonigheid is het geen spel dat je uren achter elkaar gaat spelen. Toch is het een game waarmee ik mij wel wat uurtjes heb kunnen vermaken. Helaas kan de game dankzij het tijdslimiet voor de jonge gamers wel een kwelling zijn.

Samenvatting
75 %
de-blob-2-een-kleurrijke-remasterPluspunten <br> - Kleuren spatten van het beeldscherm; <br> - Vrolijk; <br> - Ruimte voor creativiteit; <br> - Fijne game muziek; <br> - Kindvriendelijk; <br> -Ideaal spel om tussendoor te spelen; <br> <br> Minpunten <br> - Tijdslimiet kan de gameplay tegenwerken; <br> - Camera werkt niet altijd even mee; <br> - Uiteindelijk erg eentonig;