De makers van Titanfall brachten vorige week, tot ieders verbazing, zonder aankondiging zomaar hun nieuwste kindje gratis de wereld in. Het is hun poging tot batte royale, maar kan het op tegen de bestaande giganten?

Nadat kleine knooiprojectjes jarenlang het enige aanbod in het battle royale-genre hadden, zijn de grote jongens er ook achter dat hier geld te verdienen valt. Na Epic’s Fortnite en Activision’s Blackout is EA ook eindelijk op de markt met een heuse battle royale. De game kwam totaal out of the blue en gratis op de markt. Ik weet niet wat de reden was om geen aankondiging te doen, maar tot nu toe pakt het erg goed voor ze uit. Inmiddels hebben ze de 10 miljoen spelers al aangetikt, maar een gratis game wil iedereen natuurlijk wel proberen. De vraag is: “is’t wat?” En dat beantwoorden wij graag.

De game heeft totaal geen verhaal, geen context en geen aanleiding. Het enige wat je moet weten is dat je op een eiland (hoe kan het ook anders) landt en de rest spreekt voor zich: iedereen verslaan in een steeds kleiner wordende cirkel tot je de laatste overlevende bent. Het is een concept wat 12-jarige gamers tegenwoordig als een tweede natuur ontwikkelen, dus dat behoeft verder geen uitleg.

Geen Titanfall

Apex Legends speelt zich af in het Titanfall universum en daar is eigenlijk alles al mee gezegd. Titanfall 2 is nog steeds een van de beste shooters ooit en deze game draait op diezelfde engine, dat vertaalt zich naar een lekker draaiende shooter met uitstekende graphics, iets wat PUBG zeker niet kan zeggen. Apex Legends kent geen titans en pilots, dat eerste is wel logisch, maar dat tweede is toch wel een gemis. Ik had namelijk gehoopt me door middel van wall-running door de wereld te kunnen begeven, maar dat zit er niet in.

1 map en 1 gamemode

Laten we eens beginnen met wat deze game anders maakt dan de concurrentie, want er zitten wel wat verschillen tussen Apex Legends en de rest. Om te beginnen: er is weinig te kiezen. Er is namelijk 1 map, met 1 gamemode en that’s it! Die gamemode is wel opmerkelijk, want je wordt verplicht om in teams van 3 te spelen. Mocht je geen twee vrienden kunnen vinden om je bij te staan, dan zul je automatisch worden ingedeeld met een stel andere vriendloze spelers. Wat wel nieuw is, is de keuze tussen characters met elk hun eigen skills, dat maakt de gameplay van Apex Legends direct een stuk interessanter.

Attack, defense & support

De types classes die je kunt kiezen vallen onder attack, defense of support. Zodoende kun je een gebalanceerd team maken en wellicht is dit ook de reden dat de ontwikkelaar verplicht teams van 3 afdwingt. De Legends waar je aan moet denken zijn bijvoorbeeld een defense-character die een dome neer kan gooien waarin je niet geraakt kunt worden door vijandig vuur, en een healer die een heal-drone neer kan gooien om haar teammaten op te lappen.

In het begin is het wat onwennig om met de skills van de verschillende characters om te gaan. Tijdens de game heb je namelijk niet de volledige vrijheid om te experimenteren met je skills en tutorials zijn er ook niet per class, wat nog wel een gemis is.

In totaal zijn er 8 characters met allemaal hun eigen skills. 6 daarvan zijn vrij beschikbaar, maar de laatste 2 moet je unlocken door de game (veel) te spelen of door middel van, je raadt het al, micro-transacties.

Micro-payments

De micro-payments in de game zijn verder te gebruik voor het ontgrendelen van cosmetics. Ze zijn dus volledig optioneel en bovendien niet in-your-face. Je kunt alles ontgrendelen door de game veel te spelen en loot boxes bij elkaar te harken. Denk bij cosmetics aan kreten, character skins, weapon skins en de mogelijkheid om je banner aan te passen met poses, frames, badges en tellers.

Deze banners zijn wel geinig, want je kunt je banner volledig aanpassen om ze daarna op het eiland terug te zien. Althans, als je de champion van het eiland bent. Het hele eiland hangt vol met deze banners wat je toch het gevoel geeft in een Hunger Games te zitten. Wat dat gevoel nog meer versterkt is de stem uit de lucht als de champion bijvoorbeeld is verslagen, of als de helft van de teams nog maar over zijn.

Snelheid en gemak

Het sterkste punt van de game is ongetwijfeld de gameplay. De ontwikkelaars hebben namelijk een flink aantal vernuftigheidjes in de game gestopt waarvan we afvragen waarom we dit niet eerder zagen in andere games.

Communiceren bijvoorbeeld. Dat je verplicht in teams van 3 wordt ingedeeld is in eerste instantie natuurlijk kut, totdat je er achter komt hoe makkelijk het is om te communiceren met je teamgenoten. Met een enkele druk op de knop kun je namelijk aangeven waar je naartoe wilt gaan, waarna je character “let’s go there” of iets dergelijks zegt. Je teamgenoten zien dit direct en kunnen je actie bevestigen door in dezelfde richting op de knop te drukken en hun character zegt iets in de geest van “Okay” of “Understood”. En dit is nog maar 1 voorbeeld, want met hetzelfde gemak kun je vijanden, lootcrates en interessante wapens of attachments taggen. Bij elke tag-actie zegt je character ook de corresponderende zin tegen zijn teamgenoten: “G7 Scout over here!” bijvoorbeeld, waarna een teamgenoot “Dibs!” kan plaatsen op het item met een enkele druk op de knop waarna het item in beeld blijft totdat het is opgepakt. Hiervoor hoef je geen knoppen uit je hoofd te leren, het werkt met 1 button en is super intuïtief, wij vragen ons af waarom we dit nu pas zien.

Het looten is ook iets wat ontzettend makkelijk werkt in deze game. Wanneer je een item oppikt die op je gun past, dan wordt deze automatisch op je gun geplaatst. En nog beter, wanneer je een beter item vindt (wat met de gebruikelijke kleuren: blauw, paars en geel is aangegeven) dan wordt vervangt deze automatisch je mindere attachment. Hiermee heb je de volledige aanpasbaarheid van je guns, zoals we dat bijvoorbeeld ook in PUBG zien, maar dan zonder het hele geklooi in je inventory.

Dit typeert ook wel de snelheid van de game, want potjes kunnen retesnel gaan. Het eiland is niet verschrikkelijk groot, en met 60 man kom je elkaar snel tegen dus is het snelle actie. Dat betekent ook dat je vaak en snel het onderspit moet delven. Wanneer dat gebeurt kan een teammaat je in eerste instantie weer op de been helpen, maar zelfs als je helemaal dood bent, dan kan je banner worden opgepikt en naar een respawn-punt worden gebracht waarna je weer mee kunt doen aan de game.

Het is natuurlijk lastig te voorspellen of deze game zich tussen de gevestigde orde kan nestelen, maar wat ons betreft zijn alle elementen daarvoor wel aanwezig. In tegenstelling tot PUBG is de game is snel, soepel en lekker. In tegenstelling tot Fortnite is dit wel een echte first person-shooter en daar bovenop heeft de game aanpasbare uitrusting en wapens. En in tegenstelling tot Blackout is deze game wel gratis. Daar bovenop krijg je een fantastische uitgedokterde gameplay waardoor het instappen eenvoudig is.

Het grote nadeel op dit moment is de enige map met de enige gamemode waarbij je verplicht aan teams van 3 vastzit, maar hopelijk komt de ontwikkelaar snel en regelmatig met nieuwe gamemodes, maps en andere updates. Want content is wel iets wat deze game meer kan gebruiken.

Apex Legends
9
apex-legends-eas-versie-van-battle-royalePlus: <br> - Gameplay in alle opzichten beter dan de concurrentie <br> - Communicatiesysteem <br> - Lootsysteem <br> Min: <br> - 1 map en gamemode <br> - Geen tutorials per character <br> - Kan wel iets meer content gebruiken <br>