Review: Assassin’s Creed: Jack the Ripper

Sommige verhalen zijn eng, maar ook mysterieus en intrigerend tegelijk. Eén daarvan is het verhaal (hoewel legende misschien een betere benaming is) van Jack the Ripper, een seriemoordenaar die Londen een seizoen in z’n greep hield. Toen bekend werd dat Assassin’s Creed Syndicate zich af zou spelen in Londen werd al direct gesmeekt om Jack the Ripper en zo geschiedde.

Story

Wanneer Jack the Ripper in het district Whitechapel vrouwen, die tevens lid zijn van de Orde, op gruwelijke wijze begint te vermoorden komt Jacob achter een gruwelijk geheim. Na een kort gevecht wordt Jacob gevangengenomen door Jack. Wat Jack echter niet weet is dat Jacob een brief met verzoek om hulp naar zijn zus Evie Frye (die bij de Indian Brotherhood verblijft) heeft gestuurd. assassins-creed-syndicate-is-getting-jack-the-ripper-dlc_1Kort na de ontvoering van Jacob arriveert Evie bij inspecteur Frederick Abberline die met zijn handen in het haar zit met de recente moorden en de hijgende media. Evie’s zoektocht naar Jack begint en de rest mag je zelf gaan spelen anders moet ik te veel gaan spoilen.

Je hoort het al, het verhaal van Jack the Ripper wordt redelijk intact gehouden, maar hier en daar gooit Ubisoft er een eigen sausje overheen. Ik moet zeggen dat het verhaal een schot in de roos is en blijft boeien. Het blijft verbazingwekkend hoe Ubisoft de geschiedenis weet te verweven met fictie en het toch realistisch weet te houden. Het verhaal weet je daarom als speler nog steeds te grijpen en ik heb dan ook echt van het verhaal genoten.

Vechtsysteem

Het vechtsysteem van Assassin’s Creed: Jack the Ripper is nog steeds intact met een kleine wijziging. Evie heeft namelijk bij de Indian Brotherhood geleerd hoe zij angst kan veroorzaken bij haar vijanden. Dit kan ze doen door een staak in iemands borst te jagen en een laag vuur over diegene te strooien, maar het is ook mogelijk om iemand te besluipen en hem op de meest grove manier neer te steken en te blijven steken. Het ziet er gruwelijk uit, maar mochten ouders met gamende kinderen dit lezen dan bent u bij deze wel gewaarschuwd. Wanneer vijanden zien dat je hun metgezel op een gruwelijke wijze vermoord zullen zij aan de hand van een gele indicator onrustig worden, mol je er nog meer dan worden de mennekes bang, wat aangegeven wordt met een rode indicator en slaan ze op de vlucht. Wel is het jammer dat Evie in de game niet meer de beschikking heeft over het stokzwaard en de kukiri. Daarom is ze dus aangewezen op haar boksbeugels. Zoals je uit Syndicate waarschijnlijk al weet kunnen deze wel een upgrade krijgen.

Inventaris

Ook de inventaris kent nog steeds de oude vertrouwde gadgets uit Assassin’s Creed Syndicate. Zo zijn er de rookbommen, je pistolen en de gifpijltjes. Deze worden nu alleen aangevuld met de angstbom en de eerder genoemde staak. De angstbom is echt handig voor stealth omdat je deze midden in een groep vijanden kan gooien die niet weten wat hun overkomt waardoor ze bang weghollen. Aangezien de staak en de angstbom de enige uitbreidingen zijn moet ik wel zeggen dat het assortiment karig is.

Bugs

Ik schreef er eerder al eens over in mijn review en nu helaas weer. De bugs zijn nog steeds real en soms echt tergend. De collision detection faalt vaak en al bij de eerste cutscene zag ik een vrouw door een onzichtbare arm meegetrokken worden. Even later kon de politie van Londen opeens door de lucht lopen en opnieuw kwam ik vast te zitten in het dak. Het zijn dit soort slordigheden die je uit de game trekken en de irritatiezone induwen. Want waarom is het zo moeilijk om die bugs eens te patchen als je ook gewoon dlc kan maken? Ik heb door dit soort bugs meerdere keren missies opnieuw moeten opstarten om ze te halen. Een groot minpunt dus!

Assassin’s Creed: Jack the Ripper is een redelijke game. Het verhaal is leuk, maar na vier uurtjes kun je de credits al zien rollen (goed verhaal, lekker kort). Vind je dit te kort, dan kun je nog een aantal herhalende sidequests doen, maar als je mijn column hier laatst over hebt gelezen dan weet je hoe ik hierover denk. De steeds terugkerende bugs, maken de game soms tergend en angstaanjagend (kom ik nu wel een keer verder? Of kom ik weer vast te zitten in het dak?) om te spelen. Het vertrouwde vechtsysteem is wel leuk, zeker met de nieuwe staak en angstbom. Als je fan bent van Assassin’s Creed, dan moet je deze game gewoon een keertje op een zondagmiddag spelen.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.