
De Xbox Showcase van dit jaar werd door het XBNL-team met een brede grijns bekeken: 70 minuten, 30 titels en nauwelijks gebabbel tussendoor. Het tempo was zo strak dat zelfs je koffie koud werd voordat Phil Spencer klaarstond om nog eens “world premiere” te roepen. Het collectieve oordeel? De beste presentatie van 2025 tot nu toe – al vindt Jeff dat een acht realistischer is dan een negen, omdat niet elke beloofde klapper ook echt in beeld verscheen.
Die afwezige klappers waren meteen het gesprek van de avond. Fable en de nieuwe Forza kregen slechts een mondelinge knipoog, terwijl fans op hard bewijs wachtten. Daarbovenop kwam de spectaculaire, maar toch wat veilige afsluiter Call of Duty: Black Ops 7: indrukwekkende productie, maar weinig verrassing. Gelukkig werden de gemiste meters ruimschoots gecompenseerd door een stortvloed aan titels met Dead‐Space-achtige zwaarte, tijdreis-twists en een onverwacht sterke line-up aan RPG’s, waaronder eindelijk Final Fantasy VII Remake én XVI op Xbox.
Minstens zo opvallend was de hardware-injectie: Microsoft toonde een 1080p-handheld met native game-support – het ding oogt als een kruising tussen een Xbox-controller en een Switch. Geen cloud-dependentie meer, dus Game Pass-bingers kunnen straks in de trein verder met hun backlog (en ja, die blijft alsnog groeien). Dat handheldje komt in twee smaken; de premiumversie krijgt wat extra spierballen, maar beide modellen richten zich vooral op “play anywhere, écht anywhere”.
Al met al laat Xbox voor het derde jaar op rij zien hoe je een zomershow in elkaar zet: strak, duidelijk en met een verrassend korte wachttijd voor veel releases (najaar 2025 staat ineens vol). Toch blijft de vraag hoeveel “one more thing”-momenten we volgend jaar nog nodig hebben voordat titels als Fable of die mysterieuze nieuwe RPG van Obsidian daadwerkelijk in onze install-lijst opduiken. Tot die tijd houden we de handheld in de gaten – je weet maar nooit waar je straks wéér een backlog voor moet wegwerken.
Bekijk de reactie van de XBNL-redactie hier: