
In deze video podcast bespreken Bas en Rik de game Disney Illusion Island. De game is sinds een week op de Xbox te spelen en Bas deelt zijn indrukken met de game. Zouden we niet graag meer van dit soort Disney-games op de Xbox verwelkomen? Je hoort het in deze podcast special!
In deze aflevering bespreken Bas en Rik de game Disney Illusion Island, die onlangs beschikbaar is gekomen op meerdere platformen, waaronder Xbox. De game werd eerder uitgebracht op de Nintendo Switch en behoort tot het metroidvania-genre. De spelers verkennen een grote, verbonden wereld waarin nieuwe vaardigheden geleidelijk worden vrijgespeeld om toegang te krijgen tot eerder ontoegankelijke gebieden. De gameplay bevat geen gevechten; de nadruk ligt op platformelementen, ontwijken en navigeren door de levels.
Spelers kunnen kiezen uit vier personages: Mickey, Minnie, Donald en Goofy. Alle personages beschikken over dezelfde vaardigheden, maar de animaties verschillen per personage. Dit zorgt voor visuele variatie zonder invloed op de gameplay. Volgens Bas maakt dit de game geschikt voor meerdere spelers, omdat niemand hoeft te wennen aan unieke besturing per personage.
De game bevat aanpasbare moeilijkheidsopties. Spelers kunnen hulpmiddelen activeren, zoals hulpmiddelen bij sprongen, wat het spel toegankelijk maakt voor jongere of minder ervaren spelers. Deze functies kunnen per speler worden aangepast, waardoor kinderen en volwassenen tegelijkertijd op hun eigen niveau kunnen spelen.
Heerlijke besturing en een game voor jong en oud!
Bas benoemt dat de visuele stijl sterk overeenkomt met recente Mickey Mouse-cartoons van Disney, met volledig geanimeerde tussenfilmpjes in dezelfde stijl. De originele stemacteurs zijn betrokken bij de voice-acting. Ook zijn er verwijzingen naar oudere Mickey Mouse-producties, wat volgens Bas een extra laag toevoegt voor fans van klassieke Disney.
De besturing van het spel wordt als nauwkeurig omschreven. Fouten bij platformsecties zijn meestal toe te schrijven aan de speler zelf en niet aan de techniek van het spel. De game bevat volgens de sprekers voldoende variatie in gameplay, mede door de nieuwe vaardigheden die worden vrijgespeeld. Ook het verkennen van de wereld blijft tot het einde interessant door verborgen paden en verzamelobjecten.
De geschatte speelduur van het hoofdverhaal bedraagt ongeveer acht uur. Voor spelers die ook de extra content en verzamelobjecten willen voltooien, kan dit oplopen tot veertien uur of meer.
Meer games van Disney zijn van harte welkom!
In het tweede deel van de aflevering reflecteren Bas en Rik op het bredere aanbod van Disney-games. Ze noemen recente titels zoals Epic Mickey Rebrushed, Disney Dreamlight Valley en Disney Speedstorm, maar concluderen dat het aantal nieuwe games met klassieke Disney-personages beperkt is. Er wordt gepleit voor meer diversiteit in genres, zoals openwereldgames of action-adventures met personages als Donald Duck of Darkwing Duck.
Check de video hier: