XBNL REVIEW

7

Somber Echoes is een visueel opvallende Metroidvania met een originele mix van mythologie en sciencefiction, die vooral uitblinkt in sfeer en beweging. Ondanks de creatieve opzet wordt de ervaring belemmerd door frustrerende platformsecties, technische tekortkomingen in de combat en een oppervlakkige verhaallijn. Door gamebreaking bugs en een beperkte speelduur voelt het eindresultaat onaf, waardoor de game zijn potentieel niet volledig weet waar te maken.

Plus
+ Visueel indrukwekkende Greco-Romeinse sci-fi stijl
+ Vloeiende, responsieve besturing
+ Verticale en gelaagde levelstructuur
+ Platforming met hoge mate van bewegingsvrijheid
+ Parry-gericht vechtsysteem met upgradebare wapens

Min
– Combat met inconsistente hitboxes
– Beperkte variatie in vijanden en bazen|
– Verhaalopbouw
– Enkele gamebreaking bugs

[REVIEW] Somber Echoes – grootse ideeën, enigszins ruwe afwerking

reviews met xbnl
De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
[REVIEW] Somber Echoes - grootse ideeën, enigszins ruwe afwerking
Aan het laden
/

Afgelopen week is Somber Echoes uitgebracht. De trailers die we afgelopen jaar van deze game zagen verschijnen zagen er veelbelovend uit. Weet de game van Rock Pocket Games naast mooie beelden ook lekkere gameplay voor te schotelen? In deze review delen Danny en Rik hun indrukken.

Somber Echoes is een 2.5D Metroidvania-game die zich afspeelt aan boord van de Atromitos, een Greco-Romeins geïnspireerd ruimteschip dat na een ‘catastrofale gebeurtenis is overgenomen door entiteiten uit een onbekende dimensie’. Spelers nemen de rol aan van Adrestia, een mysterieuze krijger die ontwaakt uit de ruïnes met de opdracht haar tweelingzus Harmonia tegen te houden. De verhaallijn, die losjes is gebaseerd op elementen uit Griekse mythologie en tragedie, ontvouwt zich gaandeweg de 5 á 10 uur durende game.

De gameplay kenmerkt zich door een combinatie van platforming, combat en het uitbreiden van skills, zoals we dat van Metroidvania-games kennen. Centraal staat het gebruik van zogenaamde Aether Lanterns, waarmee Adrestia zich tijdelijk kan omvormen tot een lichtgevende bol om zich in elke richting voort te stuwen. Deze techniek wordt niet alleen gebruikt voor verplaatsing, maar vormt ook een belangrijk onderdeel van het gevechtssysteem, dat sterk leunt op precisie, pareren en mobiliteit. Naarmate het spel vordert, komen extra vaardigheden beschikbaar die het mogelijk maken dash-bewegingen aan elkaar te rijgen en zo moeilijk bereikbare gebieden te verkennen.

Visueel en thematisch onderscheidt Somber Echoes zich door zijn ‘Greco-Romeinse sciencefiction-setting’ (wie kent het niet?), gecombineerd met een uitgesproken duistere sfeer. De gamewereld bestaat uit meerdere districts – of biomen – die elk een eigen visuele identiteit en structuur kennen. De nadruk ligt op non-lineaire exploratie, waarbij spelers worden aangemoedigd om in hun eigen tempo geheimen en optionele content te ontdekken. In combinatie met de thematiek rond zingeving, verlies en lotsbestemming, positioneert Somber Echoes zich als een titel die zich richt op spelers die op zoek zijn naar een gelaagde en stijlbewuste Metroidvania-ervaring.

In onderstaande videoreview delen Danny en Rik hun indrukken met de game:

Samenvatting van bovenstaande videoreview:

Danny en Rik bespreken hun eerste ervaringen met Somber Echoes, een nieuwe 2.5D Metroidvania van Rock Pocket Games. Ze zijn positief verrast door de presentatie en thematiek van de game. De visuele stijl valt direct op, en de game doet qua opzet denken aan titels als Bloodstained en Prince of Persia, al ligt de nadruk hier meer op verkenning dan op combat.

De setting – een Greco-Romeins ruimteschip met mythologische invloeden – wordt als origineel en sfeervol ervaren. Het verhaal is geïnspireerd op Griekse tragedies, maar de manier waarop het wordt verteld (via tekstvakken en statische beelden) maakt het moeilijk om goed te volgen. Zeker in het begin worden veel namen en termen geïntroduceerd, wat verwarrend werkt en de betrokkenheid bij het verhaal belemmert.

Gameplay, gevechten en technische problemen

De gameplay wordt overwegend positief besproken. Vooral de verkenning van de wereld, het vrijspelen van nieuwe gebieden en het uitbreiden van vaardigheden geven een sterk gevoel van voortgang. Danny geniet van het ontdekken van de wereld en het invullen van de map. De fast travel-structuur werkt goed en past bij het genre.

Over de combat zijn de meningen verdeeld. Danny is enthousiast over de mobiliteit en de speer als wapen, vooral na upgrades. Danny heeft moeite met het parry-systeem en beide heren merken inconsistenties in hitboxes op bij bepaalde vijanden en bosses. Beiden geven aan dat de gevechten minder gepolijst aanvoelen dan in grotere titels.

Tot slot bespreken ze hun technische ervaringen. Rik stuitte op meerdere gamebreaking bugs, waaronder een volledig zwart scherm en een onzichtbare muur, wat hem uiteindelijk deed afhaken. Danny had daarentegen een nagenoeg probleemloze speelervaring. Ze sluiten af met een gezamenlijke score van 7, waarbij Rik opmerkt dat dit hoger had kunnen zijn als de technische problemen hem bespaard waren gebleven.

Conclusie

Somber Echoes presenteert zich als een stijlvolle en ambitieus vormgegeven Metroidvania met een unieke thematische insteek. De combinatie van Griekse mythologie, sciencefiction en ‘horror’ levert een intrigerende spelwereld op, ondersteund door een vloeiende besturing. Visueel maakt de game indruk, en het ontdekken van de verschillende districten voelt belonend voor spelers die houden van verkenning en platformuitdagingen.

Tegelijkertijd kent de game ook duidelijke tekortkomingen. Enkele platformsecties kunnen frustrerend zijn, terwijl het gevechtssysteem wordt gehinderd door technische onvolkomenheden zoals onbetrouwbare hitboxes en beperkte variatie in vijanden. Ook laat de narratieve opbouw weinig ruimte voor echte emotionele betrokkenheid. Enkele gamebreaking bugs in combinatie met de beperkte speelduur maken dat deze game met potentie momenteel niet met volle overtuiging aan te raden is.

Recent articles

Danny Neleman
Danny Neleman
Videogames zijn sinds Pitfall! op de Atari een belangrijk deel van Danny's bestaan. Met een groot historisch perspectief door zijn jarenlange verzamelwoede van retro games kan hij overal over meepraten. Dat doet hij dan als gastreviewer op XBNL en als hoofdredacteur op Retrolike.net.