More

    XBNL REVIEW

    6

    De patch is inmiddels uit en de stuurwielondersteuning werkt nu. Daarmee zijn de grootste problemen achter de rug. Het resultaat dat er nu staat is op Xbox een degelijke maar karige simervaring. Hoewel het aanbod aan banen vrij groot is, zijn de autoklassen dun bevolkt met maximaal drie verschillende modellen. Beginners moeten daarnaast soms lang wachten tot races starten, omdat een deel van het officiële raceaanbod is afgeschermd voor spelers met een lager level. Rennsport biedt in de basis een alternatief met een duidelijke focus op GT en endurance autosport, waar simracers op termijn waarschijnlijk hun competitieve ei in kwijt kunnen. Je kunt je nu al vermaken met Rennsport, maar nog wel met te veel mitsen en maren. Voor nu is het verstandiger om te wachten tot er meer content is en de resterende opstartproblemen zijn opgelost.

    Plus
    + Het racen ansich is een degelijke GT en endurance georiënteerde sim ervaring
    + Glitch-loze multiplayer games zonder noemenswaardige pingproblemen
    + Aardig wat banen bij de launch
    + ROOKIE, AMATEUR en PRO klasseringen heeft de beginner een competitieve kans

    Min
    – Teveel auto-klasses voor maar 18 auto’s, waardoor binnen een class weinig opties hebt
    – Setup opties worden alleen beschikbaar als je PRO status hebt behaald en aan PRO deelneemt
    – Zeer fijnbesnaarde track limits en makkelijk vergeven straffen
    – Grafisch doet het niet veel meer dan de soms 10 jaar oude sim-race concurrenten
    – De officieuze racekalender heeft voor ‘Rookies’ wel heel veel gaten waardoor je lang moet wachten op geschikteraces.

    [REVIEW] RENNSPORT

    reviews met xbnl
    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    [REVIEW] RENNSPORT
    Aan het laden
    /

    Met redelijk veel bombarie kondigde het Duitse Competition Company GmbH hun simracer aan in april 2022. Ze presenteerden het als een nieuwe stap in simracingtechnologie en competitief simracen. Men bouwde een compleet nieuwe race engine in Unreal Engine 5 en een eigen league onder de naam Rennsport R1. Tijdens de early access periode kwam daar de belofte bij dat de game ook naar consoles zou komen, inclusief cross platform multiplayer.

    Op 13 november 2025 was het zover en verliet de PC versie de early access fase, tegelijk met de lancering van de Xbox en PS5 versies. Al snel bleek dat Competition Company toch wat te veel hooi op de vork had genomen. Bugs die al maanden in early access ronddwaalden bleken nog steeds aanwezig. Console spelers meldden onder andere geluid dat niet goed werkte, zwevende pitcrew en auto’s, pop in texturen en, misschien wel de grootste zonde binnen het simracen, stuurwielen die helemaal niets deden. De ontwikkelaar leek verrast door de hoeveelheid problemen en begon pas na de release met het ontwikkelen van een fix. In een persbericht werd uitgelegd dat patch 1 pas vijf dagen later beschikbaar zou zijn vanwege kwaliteitscontroles, wat uiteindelijk zes dagen zijn geworden. Op zich geeft de openheid over deze gang van zaken een aardig inkijkje in het proces van game development, maar mensen met 72 uur early access via de Deluxe Edition konden het, begrijpelijkerwijs, minder waarderen.

    Hieronder een samenvatting van de video-review.

    Rennsport positioneert zich als de nieuwe grote simracing-titel die esports, realisme en moderne tech moet combineren, maar in de praktijk voelt de game nog lang niet af. De basis — vooral het rijgevoel na de eerste patches — is degelijk, maar de launch stond bol van problemen, met name voor consolegebruikers: stuurwielen werkten nauwelijks of inconsistent, force-feedback viel weg en cruciale sim-features zoals setups aanpassen zijn op console amper aanwezig. De content is bovendien karig: slechts 19 auto’s verdeeld over een paar klassen, weinig diversiteit buiten Duitse merken, en liveries ontbreken grotendeels. Hoewel de circuits kwalitatief prima zijn en cross-platform multiplayer goed werkt, voelt de game inhoudelijk dun en technisch onvolwassen.

    Toch laat Rennsport zien dat er potentie in zit. De multiplayer-ervaring is verrassend sterk, races voelen competitief en eerlijk, en het rijgedrag — eenmaal werkend — is solide. Maar de AI is zwak, singleplayer heeft vreemde bugs en de game mist veel van wat een simracer écht compleet maakt. Daarom luidt het advies om voorlopig te wachten: Rennsport heeft minstens een jaar aan updates nodig om op het niveau te komen van bestaande simtitels. In de huidige staat is het simpelweg geen €60 waard, al kan het in de toekomst nog uitgroeien tot een volwaardige racer.

    Recent articles

    Danny Neleman
    Danny Neleman
    Videogames zijn sinds Pitfall! op de Atari een belangrijk deel van Danny's bestaan. Met een groot historisch perspectief door zijn jarenlange verzamelwoede van retro games kan hij overal over meepraten. Dat doet hij dan als gastreviewer op XBNL en als hoofdredacteur op Retrolike.net.