More

    XBNL REVIEW

    6.5

    Red Dead Redemption is nog steeds een verhalend meesterwerk en een ijzersterke western die de tand des tijds moeiteloos doorstaat. De remaster op Xbox Series X|S maakt het vooral soepeler en scherper (60 fps, 4K, HDR), maar oogt verder nog duidelijk als een opgepoetste Xbox 360-game voor de volle prijs.

    Plus
    + Verhalend meesterwerk
    + Meeslepende personages en dialogen
    + Gameplay heeft de tand des tijds goed doorstaan

    Min
    – Luie remaster
    – Visueel outdated
    – Zelfs Nigel West Dickens zou bij het horen van de gevraagde 50 euro zijn wenkbrauw fronsen

    [REVIEW] Red Dead Redemption (2025) – een westernlegende met Xbox 360-randjes

    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    [REVIEW] Red Dead Redemption (2025) - een westernlegende met Xbox 360-randjes
    Aan het laden
    /

    Op 2 december 2025 heeft Rockstar een remastered versie van een van haar meest iconische games uitgebracht. Red Dead Redemption (2010) heeft een oppoetsbeurt gekregen. Hoe pakt dat uit? En heeft de gameplay de tand des tijds enigszins weten te doorstaan? In deze videoreview delen we onze indrukken.

    Red Dead Redemption Remastered (2025) is een open-world action-adventure in een western-setting: je rijdt te paard door een groot gebied, doet missies voor verschillende personages, en wisselt dat af met vrij rondzwerven, jagen, random encounters en vuurgevechten. De gameplay draait veel om schieten met cover, het bekende Rockstar-gevoel van een levende wereld, ingebed in een meeslepend verhaal.

    Het verhaal volgt John Marston, een voormalig outlaw die door de overheid wordt gedwongen zijn oude bendeleden op te sporen. Dat brengt je door de grensgebieden van de VS en Mexico, waar je verwikkeld raakt in lokale conflicten, corrupte figuren en persoonlijke afrekeningen. De game is vooral een dramatische western over schuld, loyaliteit en ‘kun je je verleden ooit echt ontvluchten?’.

    De Xbox Series X|S-versie (uitgebracht op 2 december 2025) focust vooral op technische modernisering. In het persbericht van Rockstar kunnen we lezen dat de nieuwe versie onder andere in 60 fps te spelen is, maar ook HDR-ondersteuning biedt, 4k-resoluties en dus ‘verbeterde grafische kwaliteit/beeldkwaliteit’. Dat betekent in de praktijk vooral veel vloeiender gunplay en rijden, plus een scherper en contrastrijker beeld op moderne tv.

    Verder is het een ‘remaster’ in de zin van een vernieuwde release/upgrade (geen compleet nieuw gemaakte remake): de kern van de game blijft hetzelfde, maar je krijgt de modernere presentatie en performance op current-gen hardware. Voor Xbox wordt ook genoemd dat eigenaren van de digitale backward compatible Xbox 360-versie een gratis upgrade kunnen claimen via de Microsoft Store (al zijn er rond launch meldingen dat dit bij sommige spelers nog niet goed werkt).

    Bekijk hier onze video review:

    Lees hier een samenvatting van onze video review:

    Rik bespreekt samen met Niels de terugkeer van Red Dead Redemption in remaster-vorm, en trapt af met het idee dat dit inmiddels zo’n oude klassieker is dat je je bijna boomer voelt als je ’m nog gespeeld hebt. Rik legt uit dat hij de game ooit wel startte, vlak voor de release van RDR2, maar hem toen niet uitspeelde – waardoor deze run na zo’n 25 uur spelen voor een groot deel als een frisse herontdekking voelde.

    Rik bespreekt waarom de game inhoudelijk nog steeds staat als een huis: qua sfeer en verhaalvertelling is het anno 2025 nog steeds ijzersterk. Je stapt in Johns leven nadat hij de bende van Dutch heeft verlaten omdat die steeds gewelddadiger wordt, en omdat John een gezin heeft om voor te zorgen. Vervolgens wordt hij door federals onder druk gezet om oude bendeleden op te sporen, en dat vormt de kern van het verhaal.

    Rik bespreekt daarna de teleurstelling die hij ervaren heeft: als remaster stelt deze uitgave teleur, zeker gezien de prijs. ‘Ja, het is de beste versie om te spelen dankzij 60 fps, een resolutieboost naar 4K en HDR, maar tegelijk blijft het er vaak uitzien als een Xbox 360-game’, aldus Rik. Hij noemt fletse omgevingen, verouderde character models, schaduwen die soms ontbreken, zichtbare texture pop-in en af en toe flikkering – waardoor het voelt alsof de engine aan alle kanten kraakt.

    Rik bespreekt ook voor wie dit dan wél is: (1) spelers die het origineel gemist hebben en vooral een sterke game willen ervaren, ongeacht moderne visuals, en (2) nostalgische fans die het opnieuw willen beleven en die “2010 in een nieuw jasje” prima vinden. Voor iedereen die een remake in de stijl/engine van RDR2 had verwacht, is dit eerder een luie aanpak; Rik eindigt zelfs op een 6,5, ondanks dat het “core” spel qua verhaal makkelijk richting een 9,5 zou kunnen gaan.

    Rik bespreekt tot slot de waardepropositie: voor sommigen is het verhaal en de ervaring de €50 waard, zeker met Undead Nightmare erbij en een verder stabiele playthrough zonder grote bugs. Maar ben je kritisch op wat een remaster in 2025 moet leveren, dan zegt hij eigenlijk: laat ’m liggen, bewaar de herinnering, of wacht tot hij in de aanbieding is.

    Conclusie

    Een van de meest legendarische videogames heeft een van de meest slappe remasterbehandelingen gekregen. Is dat erg? Dat hangt vooral af van de verwachtingen waarmee je deze game instapt. De gameplay heeft de tand des tijds prima doorstaan en met de Xbox Series X|S-versie krijg je in de praktijk een vloeiendere (60 fps) en gepolijste ervaring (4K + HDR). Tegelijkertijd ademt de game nog steeds Xbox 360-vibes, met fletse omgevingen, haperende schaduweffecten en verouderde character models.

    Kortom: voor de gevraagde €50 kun je ook Clair Obscur halen en met de resterende €10 een Plunder Pass voor Sea of Thieves aanschaffen. Maar wie vooral komt voor het verhaal, krijgt nog altijd een verhalend meesterwerk voorgeschoteld dat moeiteloos overeind blijft. Aan jou!

    Recent articles

    Rik
    Rik
    Wie dit leest, stemt ermee in dat Sea of Thieves de enige en onbetwiste GOAT is.