XBNL REVIEW

8

Ready or Not is geen shooter voor iedereen. Het is een game voor spelers die tactiek boven snelheid verkiezen, die samen willen werken en die niet bang zijn om te falen. Ja, de AI in singleplayer kan beter. En ja, de graphics zijn niet revolutionair. Maar de ervaring, de spanning, de situaties – die zijn uniek.

Zodra je met een goed team speelt, stijgt de game naar een hoger niveau. En als je dat niet doet? Dan heb je alsnog een intense singleplayer-ervaring die je tactisch denken uitdaagt.

Plus
+ Intense en realistische missies
+ Co-op gameplay is fantastisch
+ Veel variatie in scenario’s

Min
– AI in singleplayer is matig
– Commands aan je team geven werkt op console wat omslachtig

[REVIEW] Ready or Not – Realistisch, spannend, onvergeeflijk

De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
[REVIEW] Ready or Not - Realistisch, spannend, onvergeeflijk
Aan het laden
/

Een tactische shooter die géén Fortnite-skins, Battle Passes of epileptische killcams bevat? Yes please! Ready or Not is een game voor mensen die niet bang zijn om langzaam, methodisch en vooral dodelijk precies een gebouw binnen te vallen. Maar is het ook leuk?

Tactiek is geen keuze, het is noodzaak

Laten we meteen duidelijk zijn: Ready or Not is geen snackbare shooter. Geen six minute rounds, geen revive knop, geen respawns. Je bent een SWAT-officier in de fictieve stad Los Sueños. Van gijzelingsdrama’s tot drug raids en school shootings: de situaties zijn heftig, rauw en – eerlijk is eerlijk – realistisch op een manier die je zelden in games ziet.

Je speelt solo of in co-op met maximaal vijf spelers. In singleplayer geef je commando’s aan AI-teamgenoten, wat soms net zo frustrerend is als het klinkt. In multiplayer daarentegen komt de game pas echt tot leven. Communicatie, planning en een gezonde dosis paranoia maken van elke missie een intense ervaring waarbij één fout fataal is.

Slow is smooth, smooth is lethal

Elk level begint met een briefing waarin je alle intel krijgt over de situatie. Denk aan kaarten, stemfragmenten en een duidelijke opdracht: red gijzelaars, ontmantel bommen, arresteer verdachten. En dan begint het plannen. Welke deur neem je? Gaat er iemand via het dak? Gooi je een flashbang of probeer je te onderhandelen?

Het tempo ligt laag, de spanning is hoog. Je weet nooit of iemand zich écht overgeeft of ineens een pistool trekt en je neerschiet. NPC’s (ook burgers) blijven doorzeuren, reageren traag of proberen te ontsnappen. Soms wil je ze gewoon knock-out slaan om verder te kunnen. En ja, dat gebeurt ook.

SWAT met een rauwe rand

Wat Ready or Not onderscheidt van titels als Rainbow Six Siege, is het ongepolijste realisme. Geen gadget warfare, geen laserwanden, geen superheldentactiek. Dit is SWAT in zijn meest pure vorm. Geen Hollywood-glans, maar bodycams, bloed, paniek en morele dilemma’s. Je voelt je eerder onderdeel van een Netflix-documentaire dan een game.

Ik speelde meerdere missies, waaronder eentje waar twee bommen in een middelbare school waren geplaatst door actieve shooters. Terwijl je zoekt, hoor je in de verte schoten. Gijzelaars worden geëxecuteerd. Je hebt tien minuten. Dat soort momenten zijn zeldzaam intens in een game.

Singleplayer… mwah

Hoewel de campaign degelijk in elkaar zit – met missies die elkaar logisch opvolgen – laat de AI soms te wensen over. Teamgenoten rennen als kippen zonder kop naar binnen, reageren niet op commando’s of lopen vol in een hinderlaag. Ook het bedienen van je squad met een controller voelt log. De basis van deze game ligt overduidelijk op pc, waar sneltoetsen helpen om de ervaring soepeler te maken.

En toch: zelfs solo is het boeiend. Je moet teamleden managen, nieuwe rekruten inzetten als iemand mentaal instort, en je loadout strategisch kiezen. Maar echt tot zijn recht komt Ready or Not pas in multiplayer.

Multiplayer: waar de game schittert

Zodra je een communicatief team hebt (liefst via voice), verandert de hele ervaring. Elke deur wordt een risico, elke verdachte een potentiële dreiging. Ik speelde met een paar Engelse vrienden – eentje streamt zelfs op Twitch – en het verschil met solo is dag en nacht. Samen de ruimte clearen, aftellen voor een breach, iemand als overwatch achterlaten: dit is waarom je de game speelt.

Missies blijven verrassen door hun random elementen. Vijanden zitten nooit op dezelfde plek, deuren die eerder dicht waren, staan nu open. Dat maakt herhalen niet saai, maar juist uitdagend.

Om je een goeie indruk te geven van de game kun je via deze link een goeie twee uur aan gestreamde volgen, inclusief communicatie.

Techniek en sfeer

Grafisch is het oké. De consoleversie (getest op Xbox Series X) haalt het niet bij de pc-versie qua scherpte en detail, maar loopt wel soepel. Je kunt kiezen tussen performance- en quality-modus. Geen framerate drops, geen bugs die de game breken, maar ook geen next-gen wow-factor. Functioneel, noemen we dat.

De audio daarentegen is top. Wapengeluiden zijn hard en rauw, communicatie voelt authentiek, en de stress in stemmen van NPC’s geeft extra lading aan elke confrontatie.

Geen Game Pass, wel betaalbaar

Ready or Not zit helaas (nog) niet in Game Pass. Maar: het is geen full price game. Voor een paar tientjes heb je de volledige versie, inclusief meerdere DLC’s met extra missies. Tip: check even de bekende Xbox-key winkels, vaak kun je hem daar met wat korting scoren.

Conclusie

Ready or Not is geen shooter voor iedereen. Het is een game voor spelers die tactiek boven snelheid verkiezen, die samen willen werken en die niet bang zijn om te falen. Ja, de AI in singleplayer kan beter. En ja, de graphics zijn niet revolutionair. Maar de ervaring, de spanning, de situaties – die zijn uniek.

Zodra je met een goed team speelt, stijgt de game naar een hoger niveau. En als je dat niet doet? Dan heb je alsnog een intense singleplayer-ervaring die je tactisch denken uitdaagt.

Recent articles

Rob
Rob
Papa, echtgenoot en als klap op de vuurpijl fossiele gamer stammend uit een era waarin veel gamers nog niet eens verzonnen waren en de games op een cassettebandje stonden (wat??), ja een cassettebandje! Zijn K/D is berucht in de shooterwereld. Als je maar lol hebt. Enjoy...