Op 4 september 2025 komt Hell is Us uit. In deze review bespreken Jeff en Rik wat spelers van de game mogen verwachten en wat hun indrukken met de game zijn.
Hell is Us is een third-person action-adventure game met een sterk accent op exploratie, verhaalvertelling en dat alles met een sausje horror. De game speelt zich af in Hadea, een fictief land dat lijdt onder een burgeroorlog én een mysterieuze ‘calamiteit’ die bovennatuurlijke wezens heeft voortgebracht. Deze monsters zijn immuun voor moderne wapens, waardoor spelers worden gedwongen terug te grijpen op meer traditionele melee-wapens. De game legt daarbij sterk de nadruk op thema’s als geweld, menselijke wreedheid en de dunne scheidslijn tussen menselijk en bovennatuurlijk kwaad.
De speler kruipt in de huid van Remi, een man die als 5-jarig kind uit Hadea werd weggevoerd en terugkeert om zijn ouders en verleden te achterhalen. Zijn persoonlijke zoektocht wordt al snel verweven met de bredere context van religieuze conflicten en politieke verdeeldheid. Dit geeft het verhaal zowel een intiem als maatschappelijk karakter: het gaat niet alleen over een individu dat antwoorden zoekt, maar ook over een samenleving die uit elkaar valt. Als speler ga je op onderzoek uit een een desolaat land dat in puin ligt.
Qua gameplay onderscheidt Hell is Us zich door het ontbreken van moderne navigatiehulpmiddelen zoals maps, quest markers en compasses. Spelers moeten vertrouwen op hun eigen observaties, geheugen en verkenning om vooruit te komen. Combat draait om stamina-management, parries en het strategisch inzetten van drone skills en Lymbic abilities, waaronder de essentiële Healing Pulse. Daarnaast bieden mechanics als Good Deeds, Time Loops en Research Items extra lagen van progressie en beloning.
Benieuwd geworden wat onze indrukken met de game zijn? Check hier onze videoreview van Hell is Us:
Samenvatting van de videoreview:
Rik bespreekt dat Hell is Us (Rogue Factor, uitgegeven door Nacon) op 4 september verschijnt als singleplayer third-person action-adventure, en voor hem de verrassing van het jaar is. De game speelt zich af in het door oorlog verscheurde Hadea, duidelijk geïnspireerd op de Balkan in de jaren ’90. Je volgt Rémi, die terugkeert naar zijn geboorteland om zijn ouders te vinden en zijn verleden te begrijpen. Volgens Rik staat het verhaal centraal en wordt oorlog zonder opsmuk en vanuit meerdere perspectieven neergezet: van propagandaposters en bruut straatbeeld tot indringende gesprekken met kinderen, soldaten en vredestroepen, allemaal volledig ingesproken.
Rik bespreekt dat de wereld nadrukkelijk zonder HUD, map of quest-markers werkt. De game wakkert nieuwsgierigheid aan: je navigeert op aanwijzingen uit dialogen en omgevingsdetails. Exploratie is de tweede pijler, gevolgd door puzzels die vaak environmental zijn—denk aan sleutels met labels, draaibare rotsformaties en dungeons die je openlegt door slim te observeren. Omdat niets wordt voorgekauwd, raadt Rik aan notities te maken om locaties, NPC’s en hints bij te houden.
Combat is een minpunt
Rik bespreekt dat combat het minst sterke onderdeel is. Je vecht uitsluitend tegen de witte, zwevende wezens die bij de Calamity horen; vuurwapens werken niet, dus je gebruikt en upgrade melee-wapens zoals zwaarden en greatswords. Het hakwerk klinkt en voelt bevredigend wanneer vijanden defragmenteren, maar Rik vindt het gevechtssysteem eentonig en het lock-on soms klunky. De combat is geen gamebreaker, wel een minpunt.
Rik bespreekt dat de presentatie uitblinkt: een Unreal Engine 5-wereld die er schitterend uitziet, met uiteenlopende locaties (steden, grotten, boomhutten) en bij hem soepel op 60 fps draaide zonder merkbare haperingen. Qua omvang noemt hij 25–40 uur voor een normale playthrough en 50–60 uur voor completionists. De adviesprijs van €55 noemt hij zeer fair (er is een Deluxe/steelcase rond €75). Let wel: dit is geen makkelijke game, de puzzels vragen aandacht en geduld. Dit is absoluut geen game om even af en toe tussendoor een uurtje te spelen.
Conclusie
Hell Is Us blinkt uit in zijn sterke verhaal en meeslepende personages, al had het hoofdpersonage zelf wat meer diepgang kunnen gebruiken. De game leunt zwaar op wereldverkenning en verhaalvertelling, waarbij nieuwsgierigheid en interacties met npc’s rijkelijk worden beloond. Het gevechtssysteem voelt degelijk en uitdagend, maar mist op den duur de variatie om constant te blijven boeien. Daarmee is het een ervaring die vooral uitblinkt in sfeer, ontdekking en narratieve kracht.

![[REVIEW] Dave the Diver – boven verwachting goed!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/1-100x70.jpg)
![[REVIEW] Octopath Traveler 0 – Marvelous!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review-en-podcast-XBNL-13-100x70.jpg)
![[REVIEW] Project Motor Racing – casual nachtmerrie of natte sim-droom](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/0dd689d6da946feec9b79dd15d31771bff8c8667b9c39d4e1-scaled-e1764717130731-100x70.jpg)
![[REVIEW] R-Type Delta: HD Boosted](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/11/98186bfd-9775-4273-ab41-8180d80ad377-100x70.png)
![[REVIEW] Jurassic World Evolution 3](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/11/Review-en-podcast-XBNL-5-100x70.jpg)
![[REVIEW] Bus World – weinig goeds over te zeggen](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/11/bus-world-cpehb-2988300535-100x70.jpg)
