XBNL REVIEW

8.5

Final Fantasy XVI is een gewaagde maar geslaagde nieuwe stap voor de serie. Het verhaal is volwassen, de actie is strak en spectaculair, en de presentatie – zowel visueel als auditief – is van topniveau. De overstap naar een lineaire structuur en actiegerichte combat zal niet voor iedereen zijn, maar wie zich eraan overgeeft, krijgt een meeslepende ervaring die je niet snel vergeet.

Plus
+ Sterk en volwassen verhaal
+ Soepele actiegameplay en spectaculaire bossfights
+ Fantastische soundtrack

Min
– Komt wat traag op gang
– Niet alle sidequests zijn even boeiend

[REVIEW] Final Fantasy XVI – Een duister, volwassen epos

De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
[REVIEW] Final Fantasy XVI - Een duister, volwassen epos
Aan het laden
/

Tijdens de Summer Game Fest werd het eindelijk officieel: Final Fantasy XVI is nu ook beschikbaar op Xbox. Na eerdere releases op PlayStation 5 en PC is de volledige “Complete Edition” met alle DLC’s eindelijk speelbaar op Microsofts console. Tijd om te ontdekken of deze actie-RPG ook op de Xbox net zo’n impact maakt.

Een duistere Final Fantasy

Waar eerdere delen in de reeks vaak balanceerden tussen kleurrijke fantasy en heroïsche drama, kiest Final Fantasy XVI voor een veel serieuzere toon. Het verhaal is zwaar, doordrenkt met thema’s als oorlog, slavernij en onderdrukking. Magie speelt een centrale rol in de wereld, maar komt met een prijs: het gebruik ervan verergert een dodelijke plaag genaamd de “Blight”. De wereld staat in brand, koninkrijken voeren oorlog, en jij – in de rol van Clive Rosfield – staat midden in dit conflict.

Clive is een personage met een tragisch verleden: zijn jongere broer werd vermoord, zijn koninkrijk verwoest. Jaren later begint hij aan een reis vol wraak, rechtvaardigheid en zelfontdekking. De complexe politieke intriges, diepgaande lore en emotioneel beladen verhaalvertelling maken van Final Fantasy XVI een game die je bij de keel grijpt.

Actiegerichte gameplay

Een van de grootste verschuivingen ten opzichte van eerdere delen is de gameplay. Final Fantasy XVI is geen traditionele turn-based RPG meer, maar een volbloed actiegame. De combat doet denken aan titels als Devil May Cry, met snelle combo’s, dodges, en flashy speciale aanvallen – maar dan toegankelijker. Geen complexe combo’s om uit je hoofd te leren, maar wel voldoende diepgang dankzij de “Eikonic Abilities” die je tijdens het spel vrijspeelt.

Als Dominant kan Clive gebruik maken van krachten van magische wezens (Eikons), zoals Ifrit en Bahamut. Deze krachten zijn niet alleen indrukwekkend in beeld, maar voegen ook diversiteit toe aan de gevechten. Je wisselt razendsnel tussen vuuraanvallen, windaanvallen en meer. De bossfights, vooral die tegen andere Eikons, zijn het absolute hoogtepunt van de gameplay. Denk aan gigantische, cinematische gevechten die zo uit een Hollywoodfilm lijken te komen.

Geen open wereld, maar hubs

Final Fantasy XVI breekt ook met de verwachting van een open wereld. In plaats daarvan reis je via een wereldkaart naar verschillende semi-open hubgebieden. Deze aanpak is bewust gekozen: het houdt het tempo hoog, voorkomt dat je overweldigd raakt door keuzestress, en maakt het verhaal strakker geregisseerd. Toch levert dit voor sommige fans wel wat in op het gevoel van ontdekking en grootsheid dat de serie eerder bood.

De game neemt zijn tijd om op gang te komen: je hebt al snel 8 tot 10 uur nodig voordat je echt vrij wordt gelaten. In de tussentijd krijg je een stevige dosis cutscenes en tutorials. Dit traag begin kan afschrikken, maar daarna opent de wereld zich en krijg je meer ruimte voor side quests en exploratie – al zijn die zijmissies niet altijd even boeiend.

Visueel en technisch sterk

Op de Xbox Series X draait Final Fantasy XVI als een zonnetje. De performance mode voelt vloeiender dan op PS5, hoewel dat deels op geheugen kan berusten. Grafisch is het verschil tussen de performance- en graphics mode relatief klein, waardoor de keuze snel op performance valt. Verwacht een stabiele 60fps en strakke gevechten, zonder merkbare bugs.

Muziek als meesterwerk

Een apart eerbetoon verdient de soundtrack. Deze is episch, groots, maar ook subtiel wanneer nodig. De muziek is volledig met een live orkest opgenomen en tilt elk moment in de game naar een hoger niveau. Of je nu in een rustig dorpje bent of in een kolossale eindbaasstrijd verwikkeld zit, de soundtrack past perfect en blijft hangen. Het muzikale thema komt op meerdere momenten terug, wat zorgt voor herkenning en emotionele diepgang.

Wat had beter gekund?

Hoewel de combat strak en spectaculair is, en het verhaal meeslepend, zijn er toch wat minpunten. Het trage begin is een obstakel voor nieuwe spelers. Daarnaast zijn de side quests vaak generiek (“breng dit pakketje daarheen”) en niet altijd memorabel. Ook kan het ontbreken van een echte open wereld voor sommige fans als een gemis aanvoelen. Tot slot is er geen multiplayer of co-op functionaliteit – maar dat voelt eerlijk gezegd niet als een gemis, gezien de focus op een diep en persoonlijk verhaal. Bovendien heeft nog geen enkele Final Fantasy (met uitzondering van XIV Online) multiplayer gehad, dus leifhebbers van deze titel zullen dat sowieso niet missen.

Conclusie

Final Fantasy XVI is een gewaagde maar geslaagde nieuwe stap voor de serie. Het verhaal is volwassen, de actie is strak en spectaculair, en de presentatie – zowel visueel als auditief – is van topniveau. De overstap naar een lineaire structuur en actiegerichte combat zal niet voor iedereen zijn, maar wie zich eraan overgeeft, krijgt een meeslepende ervaring die je niet snel vergeet.

Recent articles

Renco
Renco
Deze Fries is gek op horrorgames. Resident Evil kent geen geheimen meer voor hem, maar ook games als Mass Effect doen het bij hem erg goed. Gelukkig voor jullie schrijft hij (nauwelijks) op z'n Fries.