More

    XBNL REVIEW

    8.0

    Conclusie

    Civilization VII is zonder twijfel een speelbare en boeiende game, maar heeft nog wat werk nodig. Het age-systeem maakt de game toegankelijker voor nieuwkomers, maar sommige veteranen missen de diepgaande strategie van eerdere delen. De ontkoppeling van leiders en volkeren biedt nieuwe speelmogelijkheden, terwijl de AI-balans en UI verbeterd kunnen worden via updates. De game heeft potentie om te groeien naar een absolute topper, maar is nog niet helemaal daar.

    Plus
    + Dynamisch age-systeem dat kortere games mogelijk maakt
    + Uitstekende soundtrack en sfeer per tijdperk
    + Ontkoppeling van leiders en volkeren biedt meer strategische vrijheid
    + Toegankelijker voor nieuwkomers

    Min
    – UI mist essentiële details, wat strategische planning bemoeilijkt
    – Sommige veteranen missen de complexiteit van eerdere delen
    – Startpositie van facties kan oneerlijk zijn

    [REVIEW] Civilization VII – heeft deze game de tand des tijds doorstaan?

    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    [REVIEW] Civilization VII - heeft deze game de tand des tijds doorstaan?
    Aan het laden
    /

    Op 11 februari 2025 arriveerde Sid Meier’s Civilization VII op de Xbox Series X|S. Deze langlopende turn-based strategy serie van Firaxis brengt opnieuw het bekende 4X concept: eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate. Hoog tijd om deze game daarom eens aan de tand te voelen. Gelukkig vonden we gastredacteur en Civilization-veteraan Theo bereid om deze game eens flink aan de tand te voelen.

    Net als in voorgaande delen begin je Civilization VII met een bescheiden nederzetting en werk je je door de eeuwen heen naar een bloeiende beschaving. Nieuw in dit deel is de ontkoppeling van leiders en volkeren. Dit betekent dat je bijvoorbeeld als Benjamin Franklin kunt starten met de Romeinen en je in latere tijdperken kunt ontwikkelen tot een andere beschaving, zoals de Noormannen of de Mongolen. Dit dynamische systeem zorgt voor een verfrissende gameplay-loop waarin je telkens nieuwe strategieën kunt ontdekken.

    De game biedt meerdere overwinningsroutes: economische, culturele, wetenschappelijke en militaire dominantie. Interessant is dat een militaire overwinning nu behaald wordt door als eerste de thermonucleaire bom te ontwikkelen, in plaats van simpelweg alle tegenstanders van de kaart te vegen. Dit zorgt voor een extra laag strategische planning en benadrukt de evolutie van oorlogvoering binnen de game.

    Een opvallend punt is dat een groot deel van de Civilization-spelers hun games nooit afmaakt. Firaxis heeft hierop ingespeeld door de game op te splitsen in drie ‘ages’, waardoor sessies korter en behapbaarder worden. Dit kan nieuwkomers helpen om de game makkelijker op te pakken, zonder dat de ervaring overweldigend wordt.

    Check hier de videoreview:

    Nieuwe toevoegingen en sfeer

    Grafisch is Civilization VII solide. Steden en landschappen veranderen zichtbaar per tijdperk, en het verschil tussen bijvoorbeeld een Romeinse en Japanse stad is duidelijk uitgewerkt. De soundtrack is, zoals altijd bij Civilization, uitstekend. Muziek verandert per tijdperk en draagt bij aan de sfeer van de game. Sound design, zoals omgevingsgeluiden en combat-audio, is goed uitgewerkt en geeft een extra laag immersie.

    Een belangrijk kritiekpunt is de UI. Waar eerdere delen uitgebreide informatie gaven over steden, productie en upgrades, is dit in Civilization VII grotendeels weggesneden. Hierdoor mis je belangrijke details en wordt micromanagement onnodig ingewikkeld. Ook het onderscheid tussen verschillende gebouwen en structuren is soms onduidelijk, wat het plannen van je strategie bemoeilijkt.

    Daarnaast is er nog de AI-balans. Doordat startlocaties willekeurig gegenereerd worden, kan het gebeuren dat bepaalde facties oneerlijk bevoordeeld worden. Spelers kunnen soms te dicht op elkaar starten, terwijl een AI-tegenstander vrij spel heeft aan de andere kant van de kaart. Dit kan leiden tot frustratie en oneerlijke spelverlopen.

    Conclusie

    Civilization VII is zonder twijfel een speelbare en boeiende game, maar heeft nog wat werk nodig. Het age-systeem maakt de game toegankelijker voor nieuwkomers, maar sommige veteranen missen de diepgaande strategie van eerdere delen. De ontkoppeling van leiders en volkeren biedt nieuwe speelmogelijkheden, terwijl de AI-balans en UI verbeterd kunnen worden via updates. De game heeft potentie om te groeien naar een absolute topper, maar is nog niet helemaal daar.

    Recent articles

    Picnic82
    Picnic82
    Deze gastreviewer van XBNL speelt graag (turn-based) strategy, management games en (J)RPG’s. Een strategisch meesterbrein die steden en koninkrijken weet te stichten en te veroveren maar daarnaast ook als de gortdroge XBNL-hofnar op Discord menige discussie weet te beslechten.