More

    XBNL REVIEW

    7.8

    Atomic Heart – Enchantment Under the Sea is een retro-futuristische DLC die de chaotische shooteractie uit de base game voortzet, maar dan in een onderwaterwereld. Fans van de originele game komen aan hun trekken met uitdagende gevechten en een nieuwe skill tree, al blijven de controls soms frustreren en kent de game flinke moeilijkheidspieken.

    Plus
    + Sfeervolle onderwateromgeving
    + Meer skills gericht op vertical traversal
    + Klassieke Atomic Heart-actie voor fans

    Min
    – Nog steeds houterige besturing
    – Ongelijke moeilijkheidsgraad (boss fights)

    [REVIEW] Atomic Heart: Enchantments under the Sea – Pittige bosses onder water

    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    [REVIEW] Atomic Heart: Enchantments under the Sea – Pittige bosses onder water
    Aan het laden
    /

    Door de watertunnel naar een dystopisch Sovjet-onderzeerijk… of is het een gekker-dan-gekke circuswereld vol mechanische zeedieren? Atomic Heart’s derde DLC, “Enchantment Under the Sea”, neemt je mee op een bizarre trip die tegelijkertijd vertrouwd en verrassend aanvoelt. Maar maakt deze DLC de belofte waar van ‘meer Atomic Heart’?

    Weer ‘lekker’ Atomic Heart?

    Aan het begin van deze DLC word je meteen weer midden in de actie geslingerd, mét de kenmerkende vibe van Atomic Heart: half-futuristische, half-retro Sovjet-architectuur, creepy robotdesigns en een psychedelisch sfeertje. Alleen is dit keer de setting grotendeels verplaatst naar een onderwaterwereld, wat meteen een Bioshock-achtige sfeer oproept – al blijft het Atomic Heart-DNA (en de typische humor) overheersen.

    Vooral als je net als ik nog flarden hebt van de hoofdgame, is het best even wennen. In “Trapped in Limbo” (de vorige DLC) ontbrak juist veel van die klassieke shooter-actie. Hier krijg je dat wel weer volop terug, en dat is een pluspunt als je houdt van de snelle en chaotische combat uit de base game.

    Gameplay en besturing

    Gevechten met robots en mech-bossen zijn weer van de partij. Verwacht ook pittige confrontaties, soms zelfs op het niveau van een lichte Soulslike. De aanvallen van vijanden voelen chaotisch en onvoorspelbaar, wat de game fris kan houden maar soms ook gefrustreerd laat vloeken. Je krijgt al vrij snel een nieuwe skill tree die vooral focust op verticale traversal en melee combat. Klinkt tof, maar de besturing is soms net te houterig om die skills echt soepel uit te voeren. De “lasso-achtige” mechanics waarmee je naar objecten toeschiet zijn gaaf op papier, maar kunnen op de controller best lastig aanvoelen.

    Het eerste halve tot hele speeluur is behoorlijk zwaar als je niet direct in de flow zit. Atomic Heart was nooit de soepelste shooter, en dat merk je vooral bij je eerste boss fight. Patronen leren, dodgen en hopen dat de besturing meewerkt is hier het devies. Later in de DLC vlakt die moeilijkheidsgraad wat af, maar je loopt nog steeds geregeld tegen flinke uitdagende gevechten aan. Gelukkig kun je met de moeilijkheidsgraad schuiven; wil je gewoon genieten van de wereld en het verhaal, dan zet je ‘m wat lager, en ben je hardcore, dan is dat ook mogelijk.

    Van Sovjet-plein naar onderwaterdome

    Wie Atomic Heart kent, is bekend met de Sovjet-dystopische stijl die zowel futuristisch als retro oogt. In deze DLC word je vooral getrakteerd op een onderwaterbasis waarin je door tunnels en faciliteiten navigeert. De waterige omgeving geeft een iets spannender, bijna claustrofobisch tintje aan de typische Atomic Heart-setting. Denk aan grote glaswanden met mechanische vissen en robots die voorbij zwemmen. Het oogt sfeervol en is net even wat anders dan de open wereld van de base game. Toch blijft de game qua art direction trouw aan zichzelf: veel rode accenten, metallic robotjes en een vleugje circussfeer.

    De DLC speelt zich chronologisch af na de base game en eerdere DLC’s, en bouwt verder op je zoektocht naar CHAR-les en de grote robot-bedreiging. In “Trapped in Limbo” was het verhaal nogal afgeleid door rare platforming-elementen, maar in “Enchantment Under the Sea” voelt het weer logischer en dichter bij de basis: je bent weer volop in gevecht met vijandelijke robots en zoekt naar antwoorden die hopelijk leiden tot een groot finale-einde in de volgende (vierde) DLC.

    Voor nieuwe spelers is het verhaal niet heel duidelijk: je hebt wel een korte recap in de intro, maar het komt pas echt binnen als je de base game of eerdere DLC’s vers in het geheugen hebt.

    Uitdagend en clunky

    Een belangrijk punt: Atomic Heart’s besturing bleef altijd een tikje “clunky” en dat is nog steeds zo. De verticale traversal en melee moves zijn tof, maar vragen geduld en precisie. Daarnaast kan de balans in moeilijkheidsgraad af en toe uit de bocht vliegen, met name bij boss fights. Dat is een frustratiemoment, maar niet onoverkomelijk met de juiste upgrades, skills en (eventueel) verlaagde moeilijkheidsgraad.

    Value for money

    De DLC zit bij de Season Pass van (rond de) €40, wat in totaal vier DLC’s oplevert. Als fan van de base game en de wereld, is “Enchantment Under the Sea” best de moeite waard: je krijgt weer zo’n 6 uur aan content (als je snel doorraust). Ben je een completionist, dan kun je die tijd makkelijk verdubbelen door elk hoekje uit te kammen en alle loot te verzamelen. Toch blijft €40 een stevig bedrag als je de eerdere DLC’s niets vond.

    Recent articles

    Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!