More

    [PREVIEW] Octopath Traveler 0 – voor fans een veilige aanrader

    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
    [PREVIEW] Octopath Traveler 0 - voor fans een veilige aanrader
    Aan het laden
    /

    Octopath Traveler zette in 2018 de toon met zijn kenmerkende HD-2D-stijl. In 2023 wer een grotere, ambitieuzere opvolger met Octopath Traveler II uitgebracht. Nu keert Square Enix terug met Octopath Traveler 0: een prequel die teruggaat naar Orsterra en op 4 december 2025 verschijnt. In aanloop naar release kan Rik alvast wat eerste indrukken delen. Benieuwd? Check onze preview video.

    Octopath Traveler 0 is een nieuwe, turn-based JRPG van Square Enix in de kenmerkende “HD-2D”-stijl. Het is een prequel binnen de Octopath-reeks die terugkeert naar Orsterra, maar dit keer begin je niet met acht vaste helden: je maakt zélf een hoofdpersonage (uiterlijk, startskills, enz.) en rekruteert vervolgens een grote cast van metgezellen. De game behoudt het bekende Break & Boost-gevechtssysteem, maar voert gevechten met tot acht actieve personages in (voor- en achterlinie), wat meer tactische diepte geeft.

    Naast het vechten draait de game ook om opbouw en herstel: je thuisbasis is verwoest en je herbouwt die via een licht “town-building”-systeem (denk aan gebouwen plaatsen en verbeteren, bewoners rekruteren). Daarmee leunt het spel deels op ideeën uit Champions of the Continent, maar dan zonder gacha en als volwaardige premium-release. Verwacht tientallen mogelijke rekruten en een lange, verhalende campagne, met terugkerende gezichten uit eerdere delen als fanservice.

    Het eerste deel uit de Octopath-reeks heb ik destijds met veel plezier op mijn Switch gespeeld. Schitterende beelden op mijn OLED scherm, herinner ik me nog. Octopath Traveler 2 deed daar niets voor onder, maar heb ik na een uur of 15 spelen weggelegd. Niet omdat de game niet goed was, maar omdat er ook zo veel andere games te spelen zijn waardoor ik niet altijd zin heb om mij aan een tijdslurpende RPG te committeren. Inmiddels jeukt het om een dergelijke game weer op te pakken. Voor deze preview heb ik de eerste 10 uur van Octopath Traveler 0 gespeeld en kan ik niet wachten om te zien hoe het verhaal en de gameplay zich verder zullen ontvouwen. Mijn eerste indrukken kun je in ieder geval alvast hier bekijken:

    Check hier de preview video:

    Samenvatting van de preview video:

    In deze preview vertelt Rik dat dit geen “deel 3” is, maar een prequel in Orsterra met een volledig nieuwe cast. Hij wijst erop dat er eerder ook een mobiele spin-off verscheen, maar dat dit voor Xbox de derde Octopath-release is.

    Volgens Rik scharniert het verhaal rond het dorp Wishvale, dat vroeg in het spel wordt verwoest. Dat vormt de kapstok voor een opvallende nieuwigheid: town-building. Naast de vertrouwde JRPG-lus — turn-based gevechten, exploratie, quests en character-upgrades — bouwt de speler het dorp opnieuw op. Huizen plaatsen en faciliteiten openen levert een duidelijke meta-progressie op die past bij de centrale thematiek van restoration and retribution.

    Dit keer ben jij de held!

    Een tweede verandering is de opzet van de party. In plaats van acht vaste helden maak je je eigen protagonist (naam, eigenschappen, achtergrond) en kun je tot circa 30 metgezellen rekruteren. Die bewoners krijgen een huis en taak in je dorp en leveren perks en resources op. Daarmee kun je weer nieuwe huisjes bouwe, het dorp versieren of gerechten bereiden die in gevechten buffs geven. Over echt farming à la Stardew Valley blijft Rik voorzichtig: na ongeveer tien uur spelen heeft hij pas het topje van de ijsberg gezien.

    Het gevechtssysteem voelt in de basis vertrouwd, maar kent wel een grote uitbreiding: je kunt nu met acht actieve personages vechten, verdeeld over een voor- en achterlijn. Dat zorgt voor meer variatie, rolwissels en strategisch BP/SP-beheer bovenop het bekende Break/Boost-ritme. Tegelijk noemt Rik het geheel “redelijk traditioneel” vergeleken met recente vernieuwers in het genre (zoals Claire Obscure): sterk en vermakelijk, maar niet baanbrekend.

    Presentatie en platformkeuze scoren hoog. De HD-2D-look blijft volgens Rik topniveau, met diverse biomen, dungeons en bombastische boss-tracks. Hij speelde met een Steam-key op een Xbox-handheld — “een match made in heaven”. Voor ongeveer 50 euro zou hij Octopath Traveler 0 nu al aanraden aan fans die weten wat ze kunnen verwachten. Zijn definitieve review verschijnt op 3 december.

    Voorlopige conclusie

    Fans weten precies wat ze te wachten staat en met een gerust hart kan ik dan op basis van mijn eerste indrukken ook deze prequel van harte aanbevelen. Octopath Traveler 0 voelt als een sterke, vertrouwde JRPG die vooral uitblinkt in presentatie en sfeer, met HD-2D-graphics en bombastische muziek die opnieuw overtuigen. De grootste nieuwkomers: het herbouwen van Wishvale en een grotere, flexibele party van acht met voor- en achterlijn – geven leuke meta-progressie en extra strategische opties. Tegelijk blijft de turn-based combat in de kern traditioneel; vergeleken met recentere vernieuwers in het genre prikkelt het minder, al werkt het nog steeds prima.

    Voor een definitieve conclusie is het nog te vroeg. De komende weken ga ik nog even flink wat uurtjes steken in Octopath Traveler 0 en dan zal ik vlak voor release mijn definitieve indrukken met de XBNL-community delen. Stay tuned!

    Rik
    Rik
    Wie dit leest, stemt ermee in dat Sea of Thieves de enige en onbetwiste GOAT is.