Verschillende media hebben de Series X inmiddels al eventjes onder handen en de eerste resultaten zijn nu de wereld in geslingerd.

De Xbox Series X is niet alleen extreem stil, maar we zien ook, zoals verwacht, grote prestatieverschillen. Backwards Compatible titels van zowel de One als 360 gaan hard vooruit in framerate, maar de laadtijden zijn misschien nog wel indrukwekkender.

De heren van Digital Foundry zitten natuurlijk bovenop de cijfers en hebben in verschillende tests laten zien dat de Series X het ten opzichte van de sterkste broer, de One X, heel goed doet.

Van 30 naar 60 fps

Wat framerate betreft biedt de Series X een vooruitgang tot aan de verdubbeling van de framerate van bestaande titels. Let op, dit zijn titels die nog niet zijn geoptimaliseerd, maar die dankzij een beroerde framerate op de One X nu wel in volle glorie zijn af te spelen. Titels zoals Hitman, Final Fantasy XV, GTA IV en Sekiro laten zien dat een framerate van rond de 30 fps op de One X, nu eerder richting de 60 fps op de Series X gaan.

Laadtijden 4-5x sneller

Het stokpaardje van de nieuwe consoles is natuurlijk die SSD. Al driekwartjaar zijn we lekker gemaakt met mooie praatjes van zowel Sony als Microsoft over de fantastische SSD. Dit is het moment van de waarheid, hoeveel scheelt het?

Het is niet gelogen, de laadtijden zijn niet een stukje beter maar hakken er flink in. Ars Technica heeft de cijfers in kaart gebracht. En nogmaals, het betreft enkel niet-geoptimaliseerde titels, maar de verbeteringen betreffen in sommige geval wel 4 to 5 keer snellere laadtijden.

Dit is slechts een greep uit de cijfers. Voor de volledige bevindingen verwijzen we jullie graag door naar de artikelen van Digital Foundry en Ars Technica.

Stil

Goed nieuws voor wie zich afvraagt hoe het nu met het geluid en de koeling van de nieuwe Xbox zit. Het unieke cool-systeem waarbij één grote ventilator zorgt voor de luchtdoorlaat van het gehele systeem lijkt zich uit te betalen. Ars Technica claimt dat het de stilste Xbox is die ze ooit hebben getest. De backwards compatibility software zorgt voor genoeg inspanning van de hardware en het wordt duidelijk warm, maar je hoort de ventilatie amper.

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Kluut
3 jaren geleden

Nog steeds laadtijden, benieuwd naar Sony die beweert dat er die nauwelijks meer zijn. Mij boeit het trouwens niet hoor om even tijd te hebben voor een slok bier tussen het spelen door haha