Hoewel X019 over games zou gaan en 2020 over Project Scarlett, geeft Xbox-baas Phil Spencer in een interview toch al iets meer prijs over de strategie en motivatie rondom de ‘Project Scarlett’-release. Benieuwd wat hij te zeggen heeft?

De Inside Xbox-show tijdens X019 heeft het nodige gebracht. Nieuws over Project xCloud, nieuwe IP’s van onder andere Rare en Obsidian, ontwikkelingen binnen ID@XBOX, nauwere samenwerking met Japanse studio’s en bovenal een vrachtwagen vol aan nieuwe games voor de Game Pass! Voor meer nieuws over Project Scarlett moeten we tot 2020 wachten, aldus Aaron Greenberg. Of toch niet?

Interview met Phil Spencer

Terwijl X019 in volle gang is, wist The Verge een interview met Phil Spencer te organiseren. In dit interview doet Spencer een aantal opmerkelijke uitspraken over de release van Project Scarlett. Zo geeft hij aan dat Microsoft geleerd heeft van de niet zo succesvolle launch van de Xbox One.

We hebben van de launch van de Xbox One geleerd . Sommigen zullen zich nog goed herinneren dat we 100 dollar duurder waren en dat we een minder krachtige console brachten. Dat laten we geen tweede keer gebeuren, zowel qua prijs als qua kracht van de console willen we vooraan staan

In het interview geeft Spencer aan dat er veel ingezet zal worden om Project Scarlett goed in de markt weg te zetten. Spencer vertelt dat het team een aantal jaren geleden er bewust voor gekozen heeft om mee te dingen met de volgende generaties consoles (ja, meervoud, je leest het goed) en dat de enige manier om hier succesvol in te zijn is door all-in te gaan.

We gaan all-in en we zetten vol in op Project Scarlett. We gaan de competitie aan en dat doen we op de juiste manier. Crossplay en backward compatibility zijn daarbij heel belangrijk.

Wat we tot nu toe weten over Project Scarlett stemt in ieder geval hoopvol. Project Scarlett zal namelijk launchen met 8K support voor gaming, framerates tot 120fps, ray tracing, en variable refresh rate support. Ook weten we al dat Project Scarlett gebruik zal maken van een SSD, AMD Zen 2 en Radeon RDNA architectuur.

Samenwerking met Discord

In het verlengde van de crossplay ambities, wil Spencer ook gaan inzetten op ‘cross-talk’. Hoewel het technisch nogal een uitdaging zal zijn, geeft Spencer aan dat hij graag zou zien dat de chatfuncties flink uitgebreid worden. Zo spreekt hij de verwachting uit dat het mogelijk moet gaan zijn om chatgroepen tussen het Xbox-netwerk en Discord te hebben.

Game Pass op andere devices

In het interview wordt Spencer ook bevraagd over zijn ambities wat betreft het beschikbaar stellen van de Game Pass Ultimate op andere devices.

Als je vraagt: willen we de Xbox-ervaring beschikbaar stellen op andere platformen? Absoluut, xCloud is daar natuurlijk een voorbeeld van. We willen dan echter wel de volledige ervaring overbrengen. En dus bijvoorbeeld niet enkele losse titels zoals Minecraft, Forza of Halo.

Opvallend in het interview is de mijns inziens meer competitieve toon. Spencer wil met Project Scarlett het beste brengen, zowel qua prijs als qua performance. Xbox is voornemens zich niet een tweede keer de kaas van het brood te laten eten. Daarnaast is het overduidelijk dat Microsoft veel tijd en energie steekt om Xbox-gaming toegankelijk te maken op meerdere devices, killing subscripties aan weet te bieden en tevens mensen gerust weet te stellen dat zij hun opgebouwde gamebibliotheek mee kunnen nemen naar de volgende generatie.

Ook is het opvallend om te merken dat Spencer de nodige banden aanhaalt met Japanse uitgevers, getuigen de hele reeks Final Fantasy en Kingdom Hearts-titels die op de Xbox uit zullen gaan komen. Verder lijken, op basis van de Inside Xbox X019, de eerste vruchten van de veelheid aan studio’s die de afgelopen jaren aan Xbox Game Studios toegevoegd zijn geplukt te worden. Het enige dat waarschijnlijk voor de publieke beeldvorming nog ontbreekt is de garantie dat Xbox jaarlijks een aantal AAA producties gaat leveren. Mijn vermoeden is dat de E3 van 2020 hiervoor het podium gaat zijn, zodat we met veel vertrouwen de volgende generatie in kunnen stappen. Hup Xbox, woorden én daden!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties