Na de ellendige verhalen over de werkomstandigheden bij Bioware is de volgende studio aan de beurt. De makers van Fortnite kunnen er ook wat van.

Een nieuw rapport laat zien dat de Fortnite teams regelmatig werkweken van 70 uur of meer laten zien om aan het update schema van de game te kunnen voldoen.

Het succes van deze Battle Royale game was groot toen hij in september gelanceerd werd. Maar die populariteit moet je onderhouden. Fortnite doet dit door veel updates met nieuwe elementen te brengen. Maar dat heeft wel een prijs.

Een bron vertelt:

Als een versie uitkwam en er kwamen negatieve reacties op, dan kwam er wel iemand van de leiding die riep ‘we moeten dit veranderen’ en iedereen moest dan alles laten vallen, ze werden verteld dat ze hun plannen maar moesten afzeggen want het euvel moest direct hersteld worden. Het was oneindig. Het is prachtig dat we een community ondersteunen maar dat kost wel iets.

Volgens bronnen bij Polygon, waaronder mensen die fulltime bij Epic werken en klantenservice teams, werkten er meer dan 100 mensen die gemiddeld 70 uur per week maakten, anderen haalden zelfs de 100-urige werkweek.

Alles moest direct gedaan worden. We mochten geen tijd aan iets anders spenderen. Als iets kapot ging, zeg een wapen, dan konden we dat niet laten liggen tot de volgende patch. Het moest direct gefikst worden en dat terwijl we al aan de patch van de komende week werkten.

We gingen van een maand voorbereiding naar soms minder dan een dag. En dit hield in verplicht op werk blijven zonder enig zicht op een tijdstip dat het klaar zou zijn. Marketing had een belofte gedaan en ons werd verteld dat het klaar moest worden gemaakt.

De verhalen van die werknemers die hieraan niet konden of wilden meewerken zijn erger. Sommige bronnen geven aan dat als je niet kon overwerken dat dit tegen je werd gebruikt en dat het je toekomst bij Epic kon beinvloeden. Ook zijn er verhalen van mensen die ontslagen zijn omdat ze niet in het weekend wilden werken. Dit terwijl Epic’s richtlijnen aangeven dat overwerken vrijwillig moet zijn.

Een andere bron zegt:

Al dat het management wilde waren wegwerp werknemers. ‘Haal maar meer bodies’ want dat is hoe ze genoemd werden, bodies. Als deze uitzendkrachten geen overwerk wilden verrichten dan zou hun contract niet verlengd worden.

Iets moet veranderen want dit kost mensen. Ik zie niet in hoe we nog een jaar zo kunnen doorgaan. In het begin was het oké, want Fortnite was een groot succes en dat voelde goed. We losten problemen op die nieuw waren voor Epic, namelijk hoe je een grote wereldwijde game als online service kon draaien. Maar nu is de werkdruk zonder einde.

Het lijkt een epidemie te zijn in de gamewereld. Onverantwoorde druk om maar aan de grillen en wensen van het publiek te voldoen. Dat kan niet goed gaan.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties