Wat kosten Call of Duty-games écht? De bedragen die we hebben gehoord zijn bedragen waar onze oren van klapperen. Damn!
De cijfers zijn binnen en ze zijn absurd. Activision heeft eindelijk de ontwikkelingskosten van Call of Duty onthuld, en Black Ops Cold War voert de lijst aan met een budget van 700 miljoen dollar. Dit bedrag kwam aan het licht in een rechtszaak en geeft een inkijkje in de kosten achter de grootste titels uit de franchise, zoals Black Ops 3 (450 miljoen) en Modern Warfare (640 miljoen). Samen met de verkoopcijfers laten deze cijfers zien hoe gigantisch Call of Duty is, niet alleen qua kosten maar ook qua opbrengsten.
Meer dan alleen een game
Deze bedragen draaien niet alleen om de ontwikkeling. Post-release support – zoals updates, nieuwe content en live-service-opties – wordt ook meegerekend. Marketingkosten? Die zitten er niet eens bij en je weet dat die bij Call of Duty ook niet misselijk zijn. Maar het werkt. Black Ops Cold War haalde met 30 miljoen verkochte exemplaren meer dan 1 miljard dollar binnen en dat is nog zonder alle extra’s zoals Battle Passes en microtransacties. We weten allemaal dat die in grote getalen worden gekocht.

Vergelijking met andere topgames
Terwijl andere grote games zoals The Last of Us 2 en Horizon Forbidden West van onze blauwe vrienden (Sony PlayStation, niet de Smurfen, even voor de duidelijkheid) respectievelijk 220 en 212 miljoen dollar kosten, zijn Call of Duty-budgets in een andere categorie. Waarom? Live-services. Waar singleplayer games vooral mikken op éénmalige verkopen, zorgt Call of Duty ervoor dat spelers blijven terugkomen – en blijven betalen. Toch: 700 miljoen dollar, dat blijft krankzinnig.
Is het het waard?
Call of Duty bewijst dat hoge kosten gigantische winsten kunnen opleveren. Maar dit soort risico’s zijn alleen weggelegd voor franchises met een enorme fanbase. Wat denk jij? Zijn deze budgetten logisch als je de opbrengsten ziet? Of zet Activision een gevaarlijk precedent voor de rest van de industrie? Laat het weten!