De gamewereld kent ook zijn bedrijvenoorlog, vijandige overnames en geniepige praktijken.

yves_guillemotUbisoft is nu het slachtoffer van zulke praktijken. Het media conglomeraat Vivendi uit Frankrijk heeft namelijk zijn pijlen op Ubisoft gericht. Ze proberen om een grote vinger in de Ubisoft-pap te krijgen door op jacht te gaan naar aandelen. Afgelopen herfst kocht Vivendi al 6,6% van de aandelen van Ubisoft, dat zijn dus 7,36 miljoen aandelen met een prijskaartje van $161 miljoen. Niet lang daarna wist men de aandelenportefeuille te verhogen naar 10,39% en begonnen ze tegelijkertijd met het aankopen van aandelen in Gameloft, het mobiele gam bedrijf die door Ubisoft baas Yves Guillemot en zijn broers is gestart. Guillemot noemde deze actie “ongevraagd en onwelkom”. Vivendi gaf aan dat het een onderdeel is van de strategische visie waarbij men het operationeel samenvoegen van Vivendi’s media-activiteiten en de gameproductie van Gameloft en Ubisoft als doel ziet.

In februari wist Vivendi al 30% van Gameloft te bemachtigen en dat betekent dat men onder de Franse wet een bod tot overname mag gaan doen. Vivendi probeert nog steeds om aandeelhouders over te halen door 50% meer te bieden op de aandelen dan wat zij werkelijk waard zijn. Nu vecht Ubisoft terug en hebben zij de Canadese investeerders gevraagd om steun te blijven bieden aan het bedrijf. Guillemot heeft al een gesprek met de Canadese premier Justin Trudeau gehad omdat een overname grote gevolgen zou kunnen hebben voor de duizenden mensen die bij Ubisoft werken. “We willen het aantal Canadese aandeelhouders vergroten zodat we ons kapitaal beter kunnen controleren. Volgens ons is dit de beste verdediging” heeft Guillemot gezegd.

Kort geleden liet Ubisoft al een verandering van strategie zien waarbij ze af willen stappen van de ‘uitbrengen en naar de volgende’-strategie en dat zij zich meer op de multiplayer gedreven games willen richten waarbij ze de content willen blijven vernieuwen. Voor Vivendi blijft Ubisoft natuurlijk een lekker hapje dus het zal nog wel even duren voordat ze deze concurrent van zich af hebben kunnen schudden.

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties