Het vierde deel van Halo vond ik ronduit matig! Niet iedereen zal het met mij eens zijn. Maar Halo 5 gaat het weer helemaal goed doen en ik zal je vertellen waarom.

Halo is fantastisch als franchise. Helaas zijn er ook redacteuren bij XboxNederland die Halo in het geheel niet leuk vinden en dat is betreurenswaardig. Maar voor de echte fans, de mensen die halsreikend naar Halo 5 uitkijken, heb ik vijf redenen waarom dit deel juist wel leuk wordt. Laten we eerlijk zijn, Halo 4 was binnen no time uitgespeeld en de multiplayer legde je ook al snel weg na een weekje goed spelen. Dus hoe kan Halo 5 nou het avontuur worden waar we op zitten te wachten? Nou, let op.

1. 343 Studios is niet nieuw meer

Klinkt een beetje raar, maar laten we eerlijk zijn, toen Halo 4 uit kwam, was de studio net bezig zichzelf te ontwikkelen als studio en gelijk de immense druk op hun schouders om Halo 4 af te leveren. De werknemers kennen elkaar nu meer, weten wat ze aan elkaar hebben, zijn niet meer zoekende wat de beste dynamiek is en kunnen nu efficiënter werken. Dit maakt hun drie jaar aan ontwikkeling van Halo 5 een kwalitatief betere ontwikkeltijd. De verschillen tussen Bungie en 343 Studios waren voor mij pijnlijk zichtbaar, al helemaal qua vertellen van het verhaal, maar hopelijk heeft 343 Studios haar draai gevonden.

2. Spartaanse musketiers

Halo 5 heeft een team en niet enkel Master Chief. Halo 3: ODST heeft al laten zien dat dit goed werkt. De expansion pack voor Halo 3 heb ik nu al vier keer uitgespeeld en binnenkort ga ik het nog een keer uitspelen. Het spel werkt gewoon goed en het verhalende gedeelte biedt genoeg diepgang. In Halo 5 merk ik nu al diezelfde diepgang door de trailers. Nu werk je echter samen en kan je bevelen geven aan je team waardoor het geheel wat meer tactisch wordt. halo-5-guardians-fireteam-osirisEr zijn mensen die dit vervelend vinden en juist meer zelf de badass willen zijn, maar ik vind het zelf leuker om als team en dus eventueel ook met vrienden de vijand te bestormen. We hebben genoeg delen gehad waar Master Chief de enige held is (naast Sergeant Johnson dan) waardoor het juist verfrissend is om met een team te spelen. Dit tactische gedeelte wordt niet door je strot geduwd. Kortom, het Halo gevoel wordt niet ineens omgegooid naar een soort Brothers in Arms game, maar het geeft je wel de optie om tactisch te werk te gaan.

3. Halo op een nieuwe console

Een nieuwe console, een nieuwe engine en dus een nieuwe speeltuin om in te spelen. Het team heeft dingen uit de vorige engine gesloopt, gezien ze verouderd waren en hebben nieuwe dingen gemaakt. Hierdoor worden de graphics en het geheel naar een hoger niveau getild. De omgevingen zijn geloofwaardiger en zeker indrukwekkender, de animaties zijn beter, gevechten zijn intenser en alles is scherper. Het wordt ook nog eens 60 frames per seconde, leuk voor de echte liefhebbers. Jammer genoeg is door die keuze ook de lokale co-op er uit gesloopt (SHAME!).

De transitie naar een nieuwe console is voor het team ook een uitdaging, gezien ze met nieuw gereedschap werken, maar het biedt natuurlijk veel nieuwe kansen om het geheel geloofwaardiger te maken voor de speler. Veel nieuwe technologieën zijn beschikbaar voor de Xbox One ten opzichte van de Xbox 360. Denk aan betere belichting, ambient occlusion, lens flare, motion blur als je snel beweegt, enzovoorts. Hoewel het niet een revolutionair grote stap is, zal het verschil van platform zeker wel te merken zijn.

halo-5-guardians-master-chief

4. Halo 5 heeft meer beta tests gehad voor multiplayer

De multiplayer van Halo 5 is voor velen nog belangrijker dan de singleplayer. Ikzelf ben meer van het verhaal, maar als je dat hebt uitgespeeld, ga je toch snel online om mensen af te knallen. De ontwikkelaar van Halo 5 heeft nu vele bèta’s, waardoor de spelers kunnen aangeven wat er fout is of wat verbeterd kan worden en dat is natuurlijk positief. Echter, het gevoel van de oude multiplayer is wel echt weg volgens mij. Het is nu meer een power-up achtige gameplay, waar jouw armor een grotere rol heeft en de wapens bepalen wie er dood gaat in plaats van de skills. Eerlijk is eerlijk, ik heb de multiplayer beta nog niet gespeeld, maar het is wel een heel ander soort game die meer naar andere franchises neigt. Is dat erg? Misschien niet.

Spelers willen dat een multiplayer ook verder ontwikkelt en niet stil staat bij één mode die ooit zo vet was. Het ontwikkelteam wil met elke nieuwe game natuurlijk iets unieks neerzetten. Aan de hand van de bèta’s heeft het team gelukkig een constante stroom van feedback, waardoor ze samen met de spelers kunnen kijken wat de beste ervaring is. Hoe dit zich zal uitpakken in de toekomst, dat moet nog blijken.

Halo5Beta_-_CovenantStationMap11

5. De singleplayer heeft eindelijk een dynamisch verhaal

Halo 4 had trouwens ook echt een verhaal, maar het probleem was dat de mensen die de Halo boeken hebben gelezen, echt de tijd van hun leven hadden doordat ze alle verwijzingen snapten. Maar de mensen die dat niet hebben gedaan (ongeveer 99% van alle spelers) wisten gewoon te weinig over de Forerunners en hadden een totaal andere beleving. Dat zorgde ervoor dat je als kip zonder kop maar een beetje rond liep te knallen in Halo 4.

maxresdefault

Nu is Master Chief niet meer de enige held die ‘het universum moet redden’. Het verhaal wordt veel dynamischer door andere Spartans er bij te betrekken en het geheel veel persoonlijker te maken. Je kan het als volgt zien. Waar Halo 1, 2, 3 en 4 nog gingen om een soort Iron Man, is Halo 5 meer The Avengers, zoals narrative lead designer Brian Reed aangeeft. Een team met leden waar ieder een unieke kracht heeft. In Halo 5: Guardians heeft Master Chief ook een soort persoonlijke vijand, Agent Locke, die ook voor de speler een situatie schetst waar je misschien zelf wel gaat twijfelen of Master Chief inderdaad wel de held is, of juist een dwaas die meer kapot maakt dan dat hij herstelt.

Het verhaal en de persoonlijke relatie tussen Cortana en Master Chief in de eerste drie delen was ook de persoonlijke rode draad waardoor je meer wilde spelen. Maar het is nu tijd voor iets nieuws. Geen Pinokkio-achtig verhaal meer, waar kunstmatige intelligentie juist menselijke gevoelens toont en blablabla. Het gaat nu om meer mensen en die mensen worden ook echt geloofwaardig en realistisch in beeld gebracht. Hierdoor wil ik weer spelen. Ik miste in deel 4 een bepaalde diepgang die ik in Halo 5 waarschijnlijk wel zal meemaken.

Nog even wachten

Dus, daar zijn mijn vijf redenen waarom ik weer hoop heb dat Halo 5 een top game wordt. Misschien moet ik maar eens de boeken lezen, Nightfall kijken en dan pas aan de game beginnen, zodat ik zo veel mogelijk mee krijg van het verhaal. Echter denk ik dat Halo 5 het prima zelf kan presenteren aan de speler. Ik kijk weer uit naar Halo 5 omdat ik steeds meer beelden zie van de ontwikkeling van de game, waardoor ik weer geloof in het team en in de game. Zie hieronder een voorbeeld van zulke beelden.

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties