Ubisoft’s Executive Vice President van de EMEA (Europe, Middle East & Africa), Alain Corre, over de uitbreidende markt, risico’s nemen met nieuwe IP’s en de overstap naar VR.

dsc07906[1]Vorige maand gaf Alain Corre, op de E3, een interview met Gamesindustry.biz waarin hij uitleg gaf over hoe AAA titels de verschillen tussen culturen doorbreekt en hoe het bedrijf zich intensief bezig houdt met toegang krijgen tot de mobiele markt.

“We spelen nu veel games op onze smartphones, maar wil je je echt in een game onderdompelen, echt een intens verhaal beleven, dan zal de console of pc de enige weg zijn. Daar kunnen we bepaalde emoties aanboren die we ergens anders niet kunnen realiseren” aldus Corre.

Japan

“Het is de kwaliteit van de triple A games die ons heeft geholpen om fans in elk land op deze planeet te overtuigen. In Japan houdt men bijvoorbeeld van anime maar ook daar begint de waardering voor games uit het westen te groeien. De kwaliteit van een Assassin’s Creed of een Watch Dogs zorgen ervoor dat zij ook een groot succes in Japan zijn. Dat was eerder niet zo. Plezier hebben in een game laat grenzen vervagen. Kwaliteit maakt het verschil en dat is iets wat men universeel herkent.”

Hij refereert aan Far Cry 4 en vindt deze game het bewijs van deze verandering. Een paar jaar geleden zou een AAA titel van een westerse studio het moeilijk hebben gehad op de Japanse markt. Volgens Media Create verkocht Far Cry 4 meer dan 36.000 exemplaren voor de PS4 en meer dan 18.000 op de PS3 in de release week. “Er gebeurt iets op de Japanse markt en de Japanse fans kijken meer en meer naar andere culturen”

Oost-Europa

De functietitel van Corre geeft het al aan, hij is erg bekend met de Europese markt en ziet dat landen die eerder zeer gericht waren op de groei van de pc, nu meer richting consoles gaan kijken. “Een land als Polen groeit explosief, net als Tsjechië, Slowakije en Hongarije, in al deze landen zien we een stijging van het gebruik van consoles. Als we het over Rusland hebben dan is dit ook een land waar mensen graag games spelen en ook zij staan zeer open voor de current-gen consoles. We zien dat het gebruik van de PS4 en Xbox One daar explosief groeit. In die regio hebben we al een aantal jaar een kantoor, Ubisoft Polen, en tegenwoordig ook in Moskou omdat we de verwachting hebben dat deze voor ons nieuwe landen meer en meer fans zullen gaan krijgen.”

Hij voegt hieraan toe dat het voor Ubisoft zeer belangrijk is om kantoren in deze groei-gebieden te hebben en dat dit een goede investering in een groeiende markt is. “Het is heel belangrijk om te gaan begrijpen wat de consumenten nu willen, wat de retailers willen, hoe we daar een game op de markt brengen omdat er nu eenmaal culturele verschillen zijn”

Nieuwe titels

fh-search-thumbnail_Mobile_205051[1]Eén markt die nog sneller alle grenzen over gaat is de mobiele. Ook daarin zal Ubisoft geld en mankracht gaan investeren de komende jaren. Corre noemt het een zeer competitieve markt en hij geeft aan dat je “het gouden ei” moeten vinden om daar voet aan de grond te krijgen en daar is men hard mee bezig. “Het is nog steeds het Wilde Westen, er komt elke week een groot aantal nieuwe games uit. Je moet uitbreiden, je moet uniek en herkenbaar zijn en je moet jouw games daar effectief op de markt brengen. Maar er zijn in deze business mogelijkheden genoeg en wij zullen moeten investeren en licenties moeten regelen om dit te realiseren. De mobiele markt is groeiende en ik denk dat een ontwikkelaar als Ubisoft een grote rol heeft in deze markt. We houden van het creëren van games, we houden van het creëren van nieuwe titels, en dat is denk ik het unieke van Ubisoft. Het bedenken van nieuwe titels is niet zonder risico. We hebben vier nieuwe titels ontwikkeld in twee jaar tijd, The Crew en Watch Dogs kwamen vorig jaar en we hebben For Honor en The Division ook aangekondigd. Dat zijn dus vier nieuwe titels, er is geen bedrijf die ons dat heeft nagedaan”.

e3-2015-oculus-rift-ubisoftNu is de mobiele markt niet meer de sexy trend die het ooit was, dat stokje heeft de virtual reality nu overgenomen. Ubisoft’s E3 stand huisvestte een aantal virtual reality producten waar je onder andere de kans kreeg om als een arend over Parijs te vliegen of wagenziek te worden in een Raving Rabbids achtbaan. Bij Ubisoft proberen we graag nieuwe technologieën uit en VR zal hierin een hoofdrol gaan spelen” geeft hij met een glimlach aan. “Ik denk dat wat Sony, Oculus en Microsoft met de HoloLens doen iets nieuws is. Het is anders dan voorheen en het is concreet. Wij gaan mee in die vernieuwing wat te zien is aan de vier nieuwe games die we hebben ontwikkeld. We denken dat VR niet meer te stoppen is. Er wordt veel in geïnvesteerd door een groot aantal bedrijven en ik denk dat games hier uiteindelijk de spil in gaan worden, wij staan bekend als vernieuwers en VR zal daar prominent in aanwezig zijn.”

Zelfbevlekking

Tot zover de zelfbevlekking van Ubisoft. Ik word persoonlijk altijd een klein beetje moe van de superlatieven die deze directieleden van de grote gamesbedrijven gebruiken. Jezelf maar op de borst kloppen terwijl de games die ze uit moeten brengen vol met bugs zitten of constant in de vertraging worden gezet. Misschien moeten ze de focus niet zoveel op dit soort gesprekken leggen maar meer op het doen waar je eigenlijk voor aangenomen bent, het maken van goede games. Dit gezegd hebbende, vind ik wel dat titels zoals The Division en For Honor veelbelovend zijn. Maar kan Ubisoft de hype die zij zelf hier dus ook weer creëren überhaupt wel waar maken? We gaan het allemaal zien in de komende maanden. Er komen weer genoeg titels waarmee ze hard op hun bek kunnen gaan. Hopelijk doen ze dat niet want dit zou betekenen dat wij als gamers onze zuurverdiende centen aan gebroken of onder de maat zijnde games gaan uitgeven. Put your money where your mouth is, zou ik tegen onze Alain willen zeggen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties