In een interview met gameinformer vertelt Todd Howard heel wat toffe nieuwtjes over Fallout 4. Met meer informatie rondom de DLC’s, maar ook over de komende MOD’s en de gevreesde survival mode.

UPDATE: Dit artikel heeft inmiddels een update gekregen, scroll helemaal naar beneden voor alle nieuwe info rondom de survival mode!

Bij Bethesda blijft de motor altijd draaien, toen Fallout 4 nog in productie was, was dat niet het enige project waar ze mee bezig waren. En nu Fallout 4 al een behoorlijke tijd uit is blijft het druk bij Bethesda. Ze zijn bezig met onder andere de DLC’s, de survival mode en de komst van MOD’s voor de game. En dit zijn alleen maar de lopende projecten voor Fallout 4, ze zijn zelfs naast deze game ook nog andere nieuwigheden aan het ontwikkelen.

Howard’s visie over Fallout 4

ToddHoward2011SpikeGameAwards[1]Howard vindt het belangrijk dat de spelers zich nog kunnen blijven vermaken met de game, zelfs wanneer de ze main storyline al uit hebben gespeeld. Daarom is er al een gigantisch arsenaal aan side-quests en miscellaneous objectives, maar bij Bethesda moet het altijd beter en groter. Daarom zijn de game designers twee keer bij elkaar gaan zitten en hebben ze een behoorlijke LAN party gehouden. Tijdens het gamen loop je toch tegen struikelblokken aan, of dingen die je in de game had willen zien, maar er niet in voorkomen. Uit de sessies konden de guys behoorlijk wat inspiratie halen en het is Ć©Ć©n van de redenen dat bijvoorbeeld de survival mode wordt toegevoegd. De eerste sessie vond plaats toen de game zo goed als af was, daardoor konden ze nog vette dingen toevoegen aan de updates. En sessie nummer twee vond plaats toen de game al een behoorlijke tijd uit was, hier haalden ze dan weer inspiratie uit voor de DLC’s.

Wat hij misschien wel Ć©Ć©n van de leukste dingen vindt aan de fans van Fallout, is dat ze alles uit de kast halen. Met de nieuwe mogelijkheid om settlements te bouwen sloegen er behoorlijk wat fantasieĆ«n op hol bij de gamers. Howard hield alle fora in de gaten en heeft heel wat lachwekkende settlements langs zien komen. Dit gaat van gigantische bouwwerken, tot afbeeldingen die je alleen in je vrije tijd zou mogen bekijken. Hij vindt het fantastisch dat er met de komst van de settlements zo veel uitwisselingen zijn ontstaan tussen de spelers. Want er zijn behoorlijk veel video’s en topics over het bouwen van settlements, van huizen tot een gigantische boomhut, alles is gemaakt en alles wordt gedeeld.

Fallout 4 MOD Star WarsDeze Fallout 4 fan draaide zijn hand niet om voor een Fallout/Star Wars collab.

Ook had Howard een fantastisch idee voor Fallout 4, maar dat idee is nooit in de game verwerkt. En op de vraag of we dat nu terug gaan zien in een DLC kwam het antwoord dat het tƩ groot is voor een DLC. Ik denk dat het speculeren over een mogelijke Fallout 5 kan gaan beginnen!

De komende DLC’s

Het Bethesda team dat heeft gewerkt aan Fallout 4 is momenteel opgesplitst in meerdere kleine teams. Hierdoor kunnen ze een stuk efficiĆ«nter werken en er is voor iedere DLC een apart team. Ze wilden graag meerdere soorten DLC’s met verschillende prijzen ontwikkelen en dat is dan ook wat er nu gebeurd. Voor een grotere DLC zoals Far Harbor hebben er meer mensen aan de DLC gewerkt en deze heeft dus ook een hogere prijs. De Wasteland Workshop DLC heeft een kleiner team omdat de focus echt alleen ligt op de workshop modus en de nieuwe dingen die je daarmee in je settlement kunt bouwen.

De eerste DLC, Automatron heeft het team gemaakt met PokƩmon in hun achterhoofd. Het idee om robots te vermoorden, hun onderdelen te verzamelen en vervolgens je eigen robots te bouwen vonden ze dusdanig leuk dat ze het hebben uitgewerkt. Ik vind het vooral tof dat de robots met je mee kunnen als companion, dat jouw eigen knutselwerk nog nuttig kan zijn ook! Wat we nog niet wisten, maar nu door het interview wel, is dat Automatron ook een kleine questline krijgt. Dus bereid je voor op een heleboel ijzer en staal! (En begin maar vast met het zoeken naar screws, die ga je ongetwijfeld nodig hebben!)

Fallout 4 automatronMet dit bakbeest aan je zijde, zul je behoorlijk veilig zijn.

DLC nummer twee is de Wasteland Workshop, deze staat 300% in het teken van bouwen. Er worden nieuwe items aan de workshop toegevoegd Ć©n een heleboel nieuwe opties om gave gebouwen te kunnen maken. Naast de huizen voor de simpele zielen kun je nu ook Ć©cht aan de slag. Na deze DLC is MTV Cribs helemaal niets vergeleken met jouw fantastische mansion. Het is zelfs mogelijk om arena’s te bouwen en dieren te vangen, heb je ooit twee Deathclaws met elkaar zien vechten? Na de Wasteland Workshop wel, en bloederig zal het vast zijn!

Als laatste (en grootste) DLC is er natuurlijk Far Harbor. Howard heeft over deze DLC verder nog niets losgelaten in zijn interview. Mocht je meer informatie omtrent de DLC’s willen, check dan vooral dit artikel.

De Survival mode en het modden

Naast de gewone DLC’s, komt er ook de Survival mode. Hierin wordt het spelen behoorlijk moeilijker gemaakt. Howard zegt dan ook dat de Survival mode zeker niet leuk is voor iedereen. Dingen die ze in de nieuwe modus verwerken zijn behoorlijk vervelend. Je kunt niet meer op ieder gewenst punt saven, dit zal alleen nog maar kunnen als je slaapt. Dus je zult in iedere settlement een bed moeten plaatsen, of toch maar richting een herberg gaan, als je een beetje zeker wil zijn van je zaak. Daarnaast nemen ze je ook de mogelijkheid af om te ”fast travellen”, oftewel, je moet ook nog eens kilometers rennen om ooit bij dat bed te komen waar je kunt saven. En als je dit allemaal weet te overleven blijven er nog verschrikkelijke ziektes over. Stel je voor dat je net zulke infecties kunt oplopen als in Skyrim. Maar in plaats van muteren tot vampier, wordt je een grote groene mutant! Mijn haren staan er al gelijk van overeind, dit is zeker niet iets voor mij. Alleen de Ć©chte diehards worden hier gelukkig van.

Fallout Shelter Surival modeIn Fallout Shelter konden we er al voor kiezen, ik ben benieuwd wat de variant in 4 ons te wachten staat.

Howard is de survival mode zelf aan het testen en binnenkort komt er een beta van de modus online via Steam. Ze willen de beta alleen voor de pc laten lopen, want het aanpassen en aanmaken van dingen gaat nu eenmaal een stukje makkelijker voor de pc. Wanneer ze denken dat de Survival mode perfect is zal hij uitkomen voor de pc en later ook voor de Xbox One en de PS4.

Spelers schreeuwen nu al tijden om mods. Ze willen zelf lekker aan de gang met de game en de meest onrealistische dingen plakken in deze post-apocalyptische omgeving. Lekker zelf kloten is natuurlijk ook gewoon heel erg leuk. Momenteel zijn ze bij Bethesda bezig met het ontwikkelen van de mods en tegen april willen ze de mods online gooien voor de pc. Dit zal ongeveer tussen de eerste twee DLC’s plaatsvinden. Zodra de pc spelers helemaal tevreden zijn (ze verwachten dat dit binnen een maand gebeurd, dus rond mei) dan zullen de mods beschikbaar worden voor de Xbox One. En wĆ©Ć©r een maand later zijn de PS4 spelers aan de beurt.

UPDATE: 28/02/16 – Meer nieuws rondom de survival mode, helser dan dit wordt het niet!

Er is inmiddels al helemaal bekend wat de survival mode gaat inhouden, en jongens, dit is niet voor de poes!
Zoals hierboven al vermeld is het opslaan van je voortgang alleen nog maar te doen als je slaapt voor minstens Ć©Ć©n uur. En inderdaad is ook fast travellen niet meer mogelijk, dus je moet flinke afstanden afleggen zonder enige hulp. Ook krijgt je ammo nu gewicht, afhankelijk van het kaliber kan het behoorlijk zwaar worden. Een simpele kogel maakt natuurlijk niet zo veel uit, maar het meeslepen van tientallen fusion cores en mini-nukes zit er in de survival mode niet meer bij. Het vechten wordt ook een behoorlijk stuk vervelender. Ten eerste zie je jouw vijanden niet meer aankomen op de map en de damage die door jou of anderen wordt gedaan zal ook behoorlijk heftiger zijn. Dit is natuurlijk handig als je het op moet nemen tegen een ghoul, maar het opnemen tegen een deathclaw wordt echt geen pretje.

De Adrenaline perk krijg je automatisch als je in de survival mode speelt, op het eerste gezicht lijkt deze perk ontzettend handig, maar er zit ook een behoorlijke adder onder het gras! Jouw rank binnen de perk gaat omhoog naarmate de kills die je maakt, hoe meer kills je maakt, hoe hoger jouw rank zal worden. En hoe hoger jouw rank is, hoe hoger de damage bonus zal zijn die je krijgt in een gevecht. Tot nu toe klinkt het allemaal heel erg goed, maar zodra je een uur (of langer) slaapt, zal jouw rank binnen de perk omlaag gaan. Oftewel, het is kiezen tussen een chille bonus, of de veiligheid van tussendoor jouw vorderingen kunnen opslaan.

Er komt ook een sims element de hoek om kijken, want in de survival mode wordt het pas echt belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Om gezond te blijven moet je voldoende eten, drinken en slapen, anders kom je in behoorlijk lastige situaties. Wanneer je niet voldoende slaapt word je logischerwijs moe, en deze moeheid zul je als een rode balk in je Action Points terug zien. Het is hetzelfde principe als radiation die wordt aangegeven in je balk met Health Points. Hoe moeier je bent, hoe minder Action Points je hebt en hoe lastiger het wordt om te vechten. Zelfs het type bed waarin je slaapt is nu van belang, in een slaapzak kun je jouw voortgang opslaan, maar Ć©cht uitgerust word je er niet van. Hoe beter het bed is, hoe beter je (nacht)rust zal zijn. Dus om weer helemaal uitgerust te zijn zul je toch op zoek moeten naar een fatsoenlijk bed. Maar ook je immuun systeem krijgt het zwaar als je niet braaf voor jezelf zorgt. In de survival mode kun je nu ook ziek worden door rauw vlees te eten, of niet gezuiverd water te drinken. Maar je kunt ook wat oplopen als je wordt aangevallen door een radioactief beest. De ziekte zal als een pop-up in je scherm komen, meer info rondom jouw ziekte kun je terug vinden in je Pip-Boy. De enige manier om deze te genezen is door antibiotica te kopen bij een dokter, of door ze zelf te maken

Er komt ook een aspect terug die we kennen van Fallout 3. Wanneer je een verminkte ledemaat hebt is deze niet automatisch na het gevecht weer genezen. Hiervoor zul je een stimpack moeten gebruiken, als je geen stimpacks bij je hebt zul je dus een heel eind moeten lopen met bijvoorbeeld een mank been, tot je eindelijk een stimpack hebt gevonden. Een stimpack bij je hebben is dus geen overbodige luxe, zeker niet als je met een companion op pad gaat. Want mocht hij/zij down gaan in een gevecht kan je hem/haar alleen redden door een stimpack te gebruiken. Mocht je doorlopen zonder je companion te genezen, gaat hij/zij terug naar een van jouw dorpen. Zie je maatje dan maar eens terug te vinden zonder al te veel kilometers af te moeten leggen. Ook aan je rug wordt gedacht, want wanneer je te veel bij je hebt zullen je Endurance en Agility levels omlaag gaan, wat uiteindelijk ook je benen en je health kunnen schaden. Alhoewel ik niet denk dat er mensen zijn die zo lang te veel meuk met zich meeslepen. Je wordt er uiteindelijk toch gek van dat je zo langzaam loopt?

Ik vind het allemaal fantastisch klinken, maar als Fallout fangirl zit ik misschien nog Ć­ets te veel op mijn roze wolk. De Survival mode is niets voor mij, maar de DLC’s ga ik zeker spelen! Wat vinden jullie het beste klinken?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties