Overnames bij de vleet. We worden erin bedolven. Wat vinden de bazen bij Microsoft daar eigenlijk van?

Phil Spencer beschrijft de geplande overname van Activision Blizzard door zijn bedrijf als “moedig” maar hij bagatelliseert de invloed die het zijn team in de gaming industrie zou geven.De voorgestelde aankoop van 69 miljard dollar zou de grootste samenvoeging van gamebedrijven in de geschiedenis zijn.

Als het wordt goedgekeurd door aandeelhouders en overheden, zal het worden geleid door Spencer. Spencer vertelt dat hij de verantwoording voelt om ervoor te zorgen dat de duizenden werknemers die aan boord komen, het gevoel hebben dat er “een plek op lange termijn voor hen is waar ze hun beste werk op een ondersteunde manier kunnen doen”.

Xbox is de afgelopen jaren een grote overnemer geweest, maar heeft, gezien de naar schatting 10.000 werknemers van Activision, nog geen deal van deze omvang geprobeerd.

Dat is iets dat veel verder gaat dan wat ik ooit heb gedaan. Ik weet niet of ik daarvoor uitgerust ben en de verantwoordelijkheid daarvoor raakt me zeker.

Hoewel de aankoop Microsoft de grootste werkgever van game-ontwikkelaars in de Verenigde Staten zou kunnen maken, keert Spencer zich tegen het idee dat zijn gameteam nieuwe industriestandaarden zou kunnen bepalen wat betreft salarisschalen, vakbondsvorming en meer.

Ik heb niet het gevoel dat we in de positie zijn, ervan uitgaande dat deze deal wordt gesloten, om op eigen houtje het beleid rond videogames vorm te geven.

Spencer zegt, net als Microsoft CEO Satya Nadella, dat Microsoft slechts het derde grootste bedrijf zou worden op het gebied van gaming, achter Sony en Tencent.

Ik wil voor dingen die teams beter maken en mensen zich veilig laten voelen staan. Ik denk dat we open over die dingen zijn geweest, maar ik ontken dat we in een soort hypermachtspositie zitten die onbelemmerd is. Dat geloof ik niet.

Satya Nadella

Satya Nadella heeft de kans dat Microsofts enorme overname van Activision Blizzard ter waarde van 69 miljard dollar wordt geblokkeerd door de Amerikaanse Federal Trade Commission verkleind. In een interview met de Financial Times zei Nadella dat de deal moet worden gezien in de context van de markt voor videogames – waar Microsoft geen topspeler is. Hij suggereerde dat Microsoft geen monopolie zou verwerven, maar gewoon een “grote” speler zou worden in een “gefragmenteerde” markt.

Ook zal de analyse moeten worden uitgebreid met de vraag: Waarom proberen deze contentbedrijven groter te worden? Dat komt omdat de distributie de plaats is waar de beperkingen echt liggen. Het enige open distributieplatform voor gamecontent – raad eens? – is Windows… de grootste winkel op Windows is Steam. Dat is niet van ons. Mensen kunnen elk betaalmiddel gebruiken, terwijl alle andere distributieplatformen voor games gesloten zijn. Daarom zijn we erg hoopvol dat door sterker te worden, zelfs met een laag aandeel, we meer distributie kunnen creëren voor vele kleine spelers… door dingen als xCloud te gebruiken.

Het afgelopen jaar is er een stortvloed aan overnames geweest binnen de gamesindustrie. Sony heeft plannen aangekondigd om in 12 maanden zes ontwikkelaars over te nemen, waaronder Destiny-maker Bungie. Maar Microsofts dure overname van Activision Blizzard is zeker de grootste van allemaal – en het zal boeiend zijn om te zien wat er daarna gebeurt.

Het langste doel voor ons is: ‘Hebben makers op ons platform het gevoel dat ze de beste kans hebben om het maximale aantal spelers te bereiken met de maximale creatieve diversiteit die ze nodig hebben?’

aldus Spencer
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties