Dat Elite Dangerous meer is dan gewoon een game, dat weten zijn vaste spelers maar al te goed. Maar slavernij? Gaat dat niet te ver?

Soms denk je dat je alles al gehoord hebt op gamesgebied. Maar dan komt er toch weer een verhaal langs op de Elite Dangerous Facebookgroep waar je oren van klapperen.

Voor diegene die de game niet kennen, Elite Dangerous is een game die zich binnen de oneindig grote melkweg afspeelt. Jij kiest je carrière binnen de game, of dat nu een premiejager is, een mijnexpeditie of gewoon als onderzoeker die op zoek is naar onbekende plekken. Er is niet echt een groter doel en de game speelt zich af in een verzonnen maatschappij waar volken tegen elkaar strijden, er machtige facties zijn en waar men met een alien-ras te maken heeft die de boel onveilig maakt. Het is een altijd bewegende en veranderende wereld waar ik graag meer mee zou willen doen. Maar helaas ontbreekt mij de tijd. Het wordt namelijk bijna een levenswijze als je dit spel ten volle wil benutten.

Zoals de naam al verraadt zit Elite Dangerous vol met gevaren en kost het veel werk, creativiteit en wilskracht om er echt een naam te maken. De game kent ook allerlei subculturen zoals een groep spelers die zich de Fuel Rats noemt. Een groep mensen die je te hulp kan roepen als je ergens zonder fuel komt te zitten en daardoor verloren in het heelal zweeft. Zij komen je dan zo snel mogelijk brandstof brengen.

Nu is er weer een nieuwe truc tevoorschijn gekomen die nieuwe spelers eigenlijk letterlijk tot slavernij dwingt. Ja, je leest het goed.

Het verhaal kwam naar buiten omdat een Elite veteraan, die het spel al sinds het origineel uit 1984 speelt, bij zijn zoon iets vreemds ontdekte. Als nieuweling speelde zijn zoon, onder supervisie van zijn zus, een rondje Elite. In de game werd hij benaderd door een andere speler. Die gaf hem een aanbod die te mooi om waar te zijn was. Hem werd aangeboden om zich bij een Fleet Carrier aan te sluiten en hem veel geld te bieden voor wat goederen. Daarna zou hij geholpen worden met de bouw van een nieuwe schip, zou hij naar een mijngebied vliegen en zou hij daar gaan helpen met het afbreken van asteroïden. Dit om de kostbare Void Opals te oogsten.

Klinkt allemaal mooi toch? Nou nee. Want waar zit de catch? Een Fleet Carrier is redelijk nieuw in het spel. Het is een groot schip die andere schepen kan herbergen en die als enige behoorlijke afstanden kan afleggen. Dat gegeven werd gebruikt om spelers gevangen te houden. Door hen te helpen met het bouwen van een schip die minder dan twee lichtjaren kan afleggen, kon men daarmee hun bereik beperken.

Fleet Carrier

De Fleet Carriers hebben de optie om een jump range van 500 lichtjaren te maken. Dit is bijna vijf keer verder dan elk ander schip in het spel. Dus neem jij een andere speler mee, help jij diegene met het bouwen van een mijnschip en verplaats je jouw Fleet Carrier daarna behoorlijk ver weg, dan zet je je passagiers letterlijk klem.

Dat was wat deze groep deed. Ze vlogen met hun Fleet Carriers zo’n 800 lichtjaren weg van het hart van de melkweg en lieten daar die mijnschepen achter die dan niets anders meer konden doen dat het oogsten van Void Opals die men van hen weer zeer goedkoop overnam om ze daarna zelf duur te verkopen. Voor die spelers waren er maar twee opties, je schip vernietigen en helemaal opnieuw beginnen of blijven mijnen.

Verschillende spelers zijn hierdoor helemaal met de game gestopt. Anderen probeerden met hun ontvoerders te praten maar die werden al snel afgeblaft. Er is een geval bekend van het inroepen van de Fuel Rats. Dat laatste heeft wel iets teweeg gebracht. Toen de Fuel Rats achter deze methode kwamen, is een van de spelers bekend als Commander Lead een reddingsoperatie begonnen. Een vloot van meerdere Fleet Carriers zijn op weg gegaan en hebben een aantal van deze newbie commanders gered uit dat gebied. Men schat dat er nog zo’n 15 spelers gevangen zitten in dit gebied.

Nu dit idee bekend is, kunnen we erop wachten dat meer spelers dit gaan doen of proberen. De makers Frontier Developments heeft al contact gezocht met het New Pilots Intiative over hun reddingsacties en er blijken steeds meer piloten tezamen te komen om deze acties op poten te zetten. We weten dat er tenminste een Carrier in het beruchte systeem aanwezig is om de boel in te gaten te houden.

Zoals jullie weten is Elite Dangerous een sandbox die in een 1 op 1 creatie van onze Melkweg plaatsvind en Commanders de kans geeft hun eigen weg te kiezen. We zijn telkens weer verrast door de rollen die spelers aannemen binnen het heelal.

We houden deze situatie nauw in de gaten met onze Community en Live Game teams. Wij schatten dat er zo’n 20 Commanders zijn die last hebben van deze praktijken.

We keuren het gedrag van deze rogue Commanders niet goed maar zijn zeer verheugd over de reacties van de community groepen, zoals de Fuel Rats en de Hull Seals, om deze Commanders te redden.

Zo zie je maar hoe ver men in sommige games kan gaan. Slavernij in een game, het moet niet gekker worden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties