De games industrie zit regelmatig met de spreekwoordelijke handen in de haren waar het loot box affaires betreft. Gaat een gezamenlijke aanpak van ‘de Grote Drie’ zorgen voor een oplossing in deze heikele kwestie?

Gamers zitten doorgaans niet op loot boxes te wachten, zeker niet wanneer er een pay-to-win vleugje aan zit. Het maakt competitieve elementen in het spel minder echt, minder eerlijk. In sommige landen worden loot boxes gezien als een kansspel met een gok element. Kansspelen zonder vergunning aanbieden mag niet, en al helemaal niet aan minderjarigen. In sommige landen zijn daarom bepaalde (delen van) games, vanwege de aanwezigheid van loot boxes, verboden. Waaronder in Nederland en België. Herhaaldelijk hebben we hier op XboxNederland aandacht aan besteed.

Ondanks alle kritiek blijven loot boxes telkens terugkeren in games. Ze vormen een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van ontwikkelaars en uitgevers. Met name wanneer het een free-to-play games betreft, of games waarbij cosmetische aspecten van je personage een belangrijk onderdeel vormt. Omdat de wet niet eenduidig is en per land verschillend, lijkt het onwaarschijnlijk dat loot boxes in de nabije toekomst verdwijnen uit games. Zeker bij het ontbreken van een geschikt alternatief verdienmodel.

Manipulatie van loot boxes bij bekende streamers?

De kritiek over het gebruik van loot boxes kreeg een extra dimensie toen vorige week ontdekkingen gedeeld werden door de Federal Trade Commision (FTC), in twee lezingen. Een, naar mijn weten vooralsnog niet te verifiëren, onderzoeksrapport dat door de FTC is opgesteld suggereert dat uitgevers loot boxes geven aan streamers. Deze loot boxes zouden mogelijk gemanipuleerd zijn en de streamers een grote kans geven op epische loot in de loot boxes.

Het klinkt als een slimme pr-truc. Je geeft een streamer met tienduizenden volgers wat geld, een aantal (gemanipuleerde) loot boxes en de eis om deze loot boxes te openen terwijl de uitzending op Twitch loopt. De streamer opent de loot boxes tijdens een stream en raakt uitzinnig van vreugde wanneer hij of zij bijvoorbeeld Messi uit de loot box trekt om deze toe te voegen aan het team. Je hoort het de jonge minderjarige kijker denken: ‘die wil ik ook!’, die koopt de dag erna enkele loot boxes en trekt voor de 3e keer een verdediger van Heracles Almelo (met respect voor de voetbalkwaliteiten van de tukkers). In alle opzichten verwerpelijke praktijken.

De Grote Drie slaan de handen ineen

De loot box kwestie moet ongetwijfeld een duivels dilemma zijn voor Nintendo, Sony en Microsoft. Enerzijds zullen ze het ongetwijfeld moreel verwerpelijk vinden dat kinderen op hun platform verleid worden tot in-game aankopen, waarbij zij vaak niet weten wat zij kopen. Even off-topic. De advocaten van EA hebben voor loot boxes een mooie naam bedacht in een recente rechtszaak, namelijk ‘surprise mechanics’. Maar dat terzijde.

EA toont enorme creatieve rijkdom in woord- en zinspelletjes. Loot boxes worden omgedoopt tot surprise mechanics.

Anderzijds hebben de drie grote platformen natuurlijk de ontwikkelaars en de uitgevers nodig. Zij voorzien de platformen namelijk van content. Er is dus sprake van een soort wederzijdse afhankelijksheidsrelatie. Daarnaast is creatieve vrijheid een groot en belangrijk goed en zullen Microsoft, Nintendo en Sony zich dus niet snel bemoeien met de game(creatie) van een ontwikkelaar. Echter, de toenemende kritiek en incidenten rondom de loot boxes lijken een grens bereikt te hebben voor de platformhouders.

Er is grote behoefte aan transparantie. Microsoft, Sony en Nintendo hebben zich, naar aanleiding van de bevindingen van de FTC, daarom aangesloten bij een maatregel die op de website van de Entertainment Software Association (ESA) beschreven staat:

De grote console makers – Playstation (Sony), Xbox (Microsoft), Switch (Nintendo) – , hebben afgesproken om voortaan van ontwikkelaars te eisen dat zij informatie verschaffen over de loot boxes die in de game gebruikt worden en eisen dat zij openheid geven over de kans dat de betreffende loot box een bijzonder virtual item zal opleveren. Deze maatregel zal ook doorgevoerd worden bij updates van games, mochten daar loot boxes aan toegevoegd worden. Naar verwachting zal deze maatregel ergens in 2020 zijn intrede doen

Verschillende uitgevers hebben toegezegd gehoor te zullen geven aan de oproep vanuit de ESA. Het gaat om de volgende uitgevers: Activision Blizzard, BANDAI NAMCO Entertainment, Bethesda, Bungie, Electronic Arts, Epic, Microsoft, Nexon, Nintendo, Sony Interactive Entertainment, Take-Two Interactive, Ubisoft, Warner Bros. Interactive Entertainment en Wizards of the Coast. Het gaat hierbij om uitgevers die bij de ESA aangesloten zijn.

Een goede stap voorwaarts wat mij betreft. Mocht je benieuwd zijn naar de volledige tekst van de ESA? Deze is hier te lezen!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties