Skate 4 teaser hint naar open wereld en klauterwerk

0
45

Vorig jaar juni is Skate 4 aangekondigd tijdens EA Play Live. Opvallend genoeg ontbreekt de game dit jaar tijdens diezelfde show. Gisteren is er dan toch een teaser verschenen waarin best wat informatie verstopt zit over de jongste telg in de serie. En dat zonder dat we maar iets van gameplay krijgen te zien.

Dat we nog geen gameplay te zien krijgen is zo gek niet. De EA studio Full Circle is nog volop aan het werven voor de nieuwe Skate game. Bovendien heeft EA het project in een vroege fase aangekondigd: men is met het project gestart op veler verzoek. Het is een antwoord op de campagne die op social media is gevoerd onder de tag #skate4 en #makeEAskateagain. EA wekt de indruk naar de fans te luisteren met dit project. In de bovenstaande teaser zie je dan ook verschillende namen voorbij komen van streamers en vloggers die je direct kunt verbinden aan eerder delen uit de serie.

Om er een paar te noemen: Avalanche, Demetrius, Aaron, Atiba, Rico, Skate3Tommy of ZexyZek. Het zijn figuren die zich rijk mogen rekenen omdat zij wel al beelden van de nieuwe Skate game hebben gezien. Van hun reacties op de gameplaybeelden leren we in de teaser het nodige over de game zelf. Full Circle en EA nemen namelijk commentaren mee uit de eerdere delen in de ontwikkeling van de game. Als je het vertaalt wordt er letterlijk geroepen: ‘Oh cool, jullie luisteren naar de fans’. Dat is niet iets wat ik snel van een EA studio had verwacht (ik noem een Madden 21 of Dead Space 3). Input van fans is waardevol, maar als studio kom je er niet zonder een goed idee. Full Circle heeft eerder al aangegeven dat de tijd rijp is voor een nieuw project nu ze een duidelijk idee hebben wat ze met de serie willen bereiken.

Zo is gekozen voor een open wereld waarbij de vergelijking wordt gemaakt met Skate 2, mijn inziens. Die game bevatte inderdaad een grote kaart waarin je je vanuit de bergen een weg richting het strand kon werken. In deeltje drie is men daar weer vanaf gestapt. Ook kun je in de nieuwe Skate game weer van je board stappen (nog een gelijkenis met deel 2) om dit keer zelfs te klimmen en klauteren (wellicht om vanaf een dak een leeg zwembad in te duiken?). Dat brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee. Dat zijn de linkjes die ik leg met Skate 2. Je zou ook kunnen denken aan het toch wel sterke ontwerp van de spelwereld uit deel twee of offline multiplayer, maar dat laatste ligt zeker niet voor de hand.

Online multiplayer behoort zeker tot de mogelijkheden en dan is het natuurlijk ook belangrijk dat je jouw personage geheel naar wens kunt personaliseren. In de teaser hoor je het zinnetje: ‘Ik wil op niemand anders lijken’ voorbij komen. Nou bevatte eerdere delen heus mogelijkheden om je karakter naar wens uit te dossen, maar heel uitgesproken was het allemaal niet. Met Skate 4 mag je op alle fronten rekenen op meer diversiteit. Dat biedt ook weer mogelijkheden voor EA om daar een verdienmodel aan te koppelen (zoals we wel vaker zien). Er gaan ook wel geruchten dat de game een free-to-play model gaat hanteren. Dat is een wild gerucht op basis van een enthousiaste reactie uit de teaser die half wordt weggepiept.

Waar zou iemand nou razend enthousiast van raken? Tjah, samen met die personalisatiemogelijkheden is free-to-play niet ver gezocht. Omdat het nummer vier in de naam van het project ontbreekt, wil ik dat best wel geloven. Een soort live-service project. Van mij persoonlijk hoeft dat niet zo. Ach ja, die weggepiepte woorden kunnen zoveel betekenen.

Doe jij eens een gok? Daar heb je nog wel wat tijd voor: het project zit nog in een vroege fase. Ik denk aan een release ergens in 2023.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments