Sea of Thieves is inmiddels een paar weken uit en een groot gedeelte van de mensen die de game speelden zijn daar ook alweer mee opgehouden. Er mankeert gewoon te veel aan de game. Bij Rare hebben ze de meest gehoorde klachten verzameld en laten ze nu ook weten wat daarmee gaat gebeuren.

Volgens Joe Neate, de executive producer van Sea of Thieves, zijn ze bij Rare hard aan het werk om de game te laten draaien zoals het hoort. Daarnaast verzamelen ze ook alle feedback van de spelers en zijn ze druk bezig met het bedenken van oplossingen voor diezelfde feedback. Als ze namelijk een probleem opgelost denken te hebben moet er nog gekeken worden of het in de praktijk net zo werkt als in theorie.

Hieronder een selectie van de meest gehoorde klachten en wat ze er bij Rare aan gedaan hebben of aan gaan doen.

Ship respawns

Er zit een groep piraten achter je aan, je zinkt hun schip en 3 minuten later kun je dit nog eens gaan doen. Supergrappig als je de aanvallende partij bent, maar enorm irritant als je de belaagde partij bent en je net een Skeleton Fort aan het bestormen bent. Een veelgehoorde klacht is dus ook dat schepen veel te dichtbij weer respawnen.

Dit is inmiddels aangepakt. Schepen spawnen nu dubbel zo ver weg als eerder. Mocht het op basis van feedback van de spelers nodig zijn, dan wordt er naar gekeken of dit zelfs nog verder kan.

Spawn-killing

Nog een die ronduit ergerlijk is. Je hebt net het onderspit gedolven tegen een vijandelijke crew, je voltooit je reis op de Ferry of the Damned en begint met frisse moed opnieuw op je schip. Zes seconden later zit je met een stuk lood in je harses weer op die vervloekte Ferry of the Damned omdat die vijandelijke crew nog altijd op jouw schip rondhangt.

Dit kun je omzeilen door je schip te laten zinken waardoor je op een andere plek in de wereld opnieuw spawnt. Rare wil je hier ook meer op wijzen door de optie ‘Scuttle Ship’ meer zichtbaar te laten worden in de laadschermen en tijdens je trip op de Ferry.

Rare is van plan te gaan monitoren of dit dan ook vaker gebruikt gaat worden of dat er een andere oplossing nodig is. Ook wordt er gekeken naar een optie om je complete schip en crew naar een andere plek in de wereld te transporteren als je echt in een vervelende cyclus terecht bent gekomen.

Brig abuse

Er is altijd wel iemand in je crew die maar iets loopt aan te klooien. Ben jij hartstikke serieus bezig met het navigeren naar je volgende schat of het afhouden van een vijandelijk schip, besluit net die ene clown om een kruitvat in het ruim van je schip in brand te steken waardoor je met een geblakerde kop voor de Ferryman verschijnt. Om dit te voorkomen kun je die gast in de gevangenis in je ruim opsluiten.

Nu is het ook wel grappig om af en toe voor de lol iemand in de brig te gooien, maar het schijnt dat er ook nogal wat misbruik van gemaakt wordt. Bijvoorbeeld als er een wildvreemde in je crew zit, of iemand die geen microfoon heeft en dus niet kan communiceren of gewoon niet dezelfde taal spreekt.

Een oplossing hiervoor waar Rare aan werkt is dat het spelers wil laten kiezen of ze hun schip open willen stellen aan anderen, of invite-only willen maken. Hiermee kunnen spelers zelf kiezen wie ze aan boord willen hebben en hoeveel. Ze hopen hiermee één van de redenen voor het misbruik van de brig aan te pakken.

Een bijkomend voordeel hiervan is dat spelers nu ook met een kleinere groep een galjoen kunnen besturen, of met een grotere groep op een sloep kunnen. Hier schijnt best veel vraag naar te zijn geweest en dus is Rare hard bezig dit voor elkaar te krijgen.

Finding a suitable crew

Deze hangt redelijk nauw samen met het voorgaande punt. Je hebt namelijk geen enkele invloed op wie er in je crew geplaatst wordt (behalve als je in een party speelt). Spelers willen graag aan kunnen geven of ze willen spelen met iemand met een microfoon, of met iemand die dezelfde taal spreekt.

Momenteel wordt er gewerkt aan matchmaking aan de hand van je microfoon-status. De game detecteert of jij met een microfoon speelt en koppelt daar dan spelers aan die ook met een microfoon spelen.

Rare onderzoekt nog of hier ook een filter op kan komen zodat je bij mensen geplaatst wordt die dezelfde taal spreken.

Cheating

Schijnt ook te gebeuren in Sea of Thieves. Rare geeft aan dat ze hier een zero tolerance beleid in hanteren en dat cheaten kan leiden tot een permanente ban op Xbox Live.

Er zijn een aantal spelers die Rare in het vizier heeft, maar volgens Rare is dat groepje relatief klein. Zodra ze erachter zijn welke mensen daadwerkelijk cheaten wordt er rap actie tegen ondernomen.

Content plannen

Waar ik, en met mij vele anderen, tegenaan loop is het gebrek aan content. Tuurlijk, het is hartstikke grappig om met vrienden maar wat aan te klooien en wat lol te trappen, maar na een paar avonden heb je dit wel gezien. Een beetje meer content is dus geen overbodige luxe.

Rare geeft aan dat ze van plan zijn binnenkort een video te plaatsen waarin ze uitleggen wat ze van plan zijn met de game qua content. Ze zeggen te begrijpen dat spelers hier zo snel mogelijk meer over willen weten, maar dat het ontzettend belangrijk is om de planning te laten kloppen zodat ze de game in de juiste richting kunnen blijven duwen.

Too little, too late? Of spelen jullie de game nog dagelijks?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties