De Ierse studio Romero Games is hard getroffen door de grootschalige reorganisatie bij Microsoft. Het nog niet aangekondigde first-person-shooterproject van de studio is zijn financiering kwijtgeraakt.

In een verklaring liet medeoprichter Brenda Romero weten dat de beslissing buiten hun invloedssfeer lag. “Gisteravond vernamen we dat onze uitgever de financiering voor onze game heeft ingetrokken, samen met die voor meerdere andere onaangekondigde projecten bij andere studio’s,” aldus Romero. “Dit was een strategische beslissing op een hoog niveau binnen de uitgever, ver boven ons zicht of onze controle. We hadden niets liever gewild dan dat we dit hadden kunnen voorkomen.”

Hoewel Romero Games de naam van de uitgever niet expliciet noemde, bevestigde voormalig medewerker Christoph Redl op sociale media dat de beslissing verband houdt met de ontslaggolf bij Microsoft. “Door de recente Xbox-ontslagen ben ik mijn baan bij Romero Games kwijt,” schreef hij.

Medewerkers uiten zich via social media

Andere medewerkers spraken openlijk over de impact. Een kunstenaar meldde op LinkedIn: “Vandaag hoorde ik dat onze hele studio wordt opgedoekt vanwege de bezuinigingen bij Microsoft.” Een ander personeelslid zei: “Voor de tweede keer dit jaar moet ik op zoek naar een nieuwe baan. Het is hartverscheurend dat Romero Games sluit door de terugtrekking van financiering.”

Een ontwerper bij de studio omschreef het besluit als “een enorme, plotselinge en onverwachte klap voor een project dat innovatief, goed op koers en, belangrijker nog, ontzettend leuk was.”

De studio benadrukte dat de annulering niets te maken had met de kwaliteit van het werk: “Dit is absoluut geen weerspiegeling van de prestaties van ons team of van de kwaliteit van het project zelf. We hebben elke mijlpaal op tijd gehaald, kregen steeds lovende feedback en hebben alle interne kwaliteitscontroles moeiteloos doorstaan,” aldus de verklaring.

Over Romero Games

Romero Games is een onafhankelijke studio opgericht in 2015 door John Romero, een van de grondleggers van het first-person-shootergenre (Doom, Quake), en zijn vrouw Brenda Romero, een ervaren designer en producent. Vanuit Galway, Ierland, werkte het team aan zowel eigen projecten als samenwerkingen met grote uitgevers. De studio werd vooral bekend door Empire of Sin, een strategiegame die in 2020 verscheen, en had sindsdien de ambitie om een grootschalige shooter te ontwikkelen met moderne technologie. Romero Games had vorig jaar meer dan 75 medewerkers in dienst. Het nieuwe project was ontwikkeld met Unreal Engine 5, maar was inhoudelijk nog niet openbaar gemaakt. Dat Microsoft de financier zou zijn is ook officieel nooit bekend gemaakt, maar valt dus te herleiden uit social media posts van medewerkers.

Herstructurering bij Microsoft

De annulering is onderdeel van een bredere herstructurering bij Microsoft, dat woensdag aankondigde duizenden banen te schrappen. In een XBNL-special hebben we hierover uitgebreid gesproken. In totaal verliezen mogelijk meer dan 9.000 medewerkers hun baan. Ook andere projecten sneuvelden: de reboot van Perfect Dark werd stopgezet, studio The Initiative ging dicht, en Everwild van Rare werd geannuleerd.

Daarnaast maakte Matt Firor, hoofd van ZeniMax Online Studios, bekend te vertrekken na het schrappen van Project Blackbird, een project dat jarenlang in ontwikkeling was.

Voor Romero Games is het een bittere afsluiting na meer dan twee jaar werk aan een project dat nu niet meer het daglicht zal zien. De studio onderzoekt naar eigen zeggen nog de opties voor de toekomst en probeert medewerkers zo snel mogelijk te ondersteunen. Mogelijk zal een andere publisher de studio kunnen helpen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties